Nakne rotter, ekstra stell?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Embi
Pinky

Nakne rotter, ekstra stell?

Post by Embi »

Har tidligere hatt Sphynx katt og det er ekstra stell med den i forhold til andre katter. Hvordan er dette med de nakne rottevariantene?

tore
Sover i do

Post by tore »

Jeg har aldri hatt en selv (synes det er moralsk dårlig å drive avl på dem) så jeg kan ikke si noe fra erfaring, men det virker for meg som om det ikke er noe særlig mer bry enn en vanlig rotte uten handicap. :p

Det er mulig de gjennomsnittelig må tas oftere til dyrlegen pga. inngrodde hår osv, men det vet vel andre bedre enn meg.

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

de trenger mer protein enn en vanlig rotte da de bruker mer energi på å holde varmen. man må også være forsiktig med spisse kanter i buret da de lett får kutt.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

tore
Sover i do

Post by tore »

Gode råd, men for å pirke - hvis de trenger mer energi for å holde seg varme oppnås vel det minst like godt med karbohydrater og/eller fett som med proteiner?

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

det gjør det helt sikkert ;) De trenger mer mat for å si det så enkelt som mulig.

Embi
Pinky

Post by Embi »

Hehe,ja det er det samme som for naken katten. De spiser mer og har høyere forbrenning. I tillegg har de også mer sekresjon, dvs talg og negler. De bades for å ikke bli klissete på huden, neglene klippes også oftere enn på andre innekatter. Ørevoksen kommer også i større mengder og må holdes ved like.

Kikky,jeg synes jeg har sett at du har et par, hvor har du fått de fra? Om du skal ha rottlinger,så må jeg reservere :)

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

hehe jeg har en kastrert naken gutt, og kunne aldri funnet på å avle disse.

de har svært korte eller ingen værhår i det hele tatt så de har litt problemer med å orientere seg og kommunsire med sine burkamerater. men er du intressert i en naken rotte er det i hvertfall 1 dansk oppdretter som avler spesielt etter disse, men har hittil bare hatt 1 kull med bærere.

Embi
Pinky

Post by Embi »

Aha...næh,liker spesielle dyr altså, men tror ikke det blir Danmarkstur ut av det hehe.

Sittet og sett på pels og fargevarianter og ser at det er så likt rasekattene. Rexrottene ligner jo også på rexkattene. Variantene er flotte alle sammen i mine øyne...å dømme dyret etter hvor mye pels det har synes jeg høres kjedelig ut. Gemytt er viktig. Liker alle dyr...ja,utenom dverghamstern da..det er som en ulv i fåreklær! Hadde en pinlig episode med en av dem da jeg jobbet i dyrebutikk og etter det utløser de mer angst enn hva sunt er :mrgreen:

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

ja tell me about it, jeg jobber i dyrebutikk og må håndtere disse dverg hamsterne :shock: . sorry off topic.

Post Reply