kull...
Moderator: Moderatorer
-
- Gammelrotte
- Kjønn: Ikke oppgitt
hehe, jeg mente eldre enn 8 mnd
Og det er på grunn av dette at jeg velger å ikke avle på rottedamer over 8mnd. Det trenger ikke å bety at det er alderen siss skyld, men har vært en del fødsels komplikasjoner på rotter over 8 mnd de siste åra, det har vel du fått erfare?

Anexet med tottebasser og corgis frøkner.
Komplikasjoner pga. at de er eldre enn 8 mnd. tror jeg ikke påkikky wrote:...men har vært en del fødsels komplikasjoner på rotter over 8 mnd de siste åra, det har vel du fått erfare?

Det kan bli problemer av mange grunner men en rottedame på 8 mnd. er fortsatt ung. Blir det problemer allerede da så er det ant. ikke en bra avlsrotte!
Förste kullet bör ikke tas etter 12 mnd. alder og jeg vet flere som hatt förste kull da og som klarer det uten problemer!
Jeg har förste kull tidligst når hunnen er 6½-7 mnd. (og bare om jeg har planer om 2 kull på samme rotte) og da er det individuellt...noen er modnere for alderen enn andre!
Ingen bebiser har det bra med en mor som avles på for tidlig...og da handler det ikke bare om alder men som sagt også om hvor "moden" hunnen er for alderen!
Mvh. Ann E.
-
- Gammelrotte
- Kjønn: Ikke oppgitt
jeg sier jo at jeg ikke er sikker på om det er alderen som er problemet med denne hua da ho fortsatt var ung når ho var gravid. Jeg syntes bare det har vært en del fødsels komplikasjoner med gravide hoer over 8 mnd, ikke at det betyr at de er for gamle for det. Jeg velger bare å ikke avle på hoer som er 8mnd og eldre.
Jeg kommer ikke til å avle på hoer som er for unge til å bli mødre heller, noen vil kanskje mene Isis var for ung? ho veide over 300g og har et bredt bekken
Jeg følte at Isis var moden til å bli mor, mens søsteren Amon er fortsatt veldig leken så ho ville jeg aldri vurdert avl på så tidlig.
Jeg sier ikke at andre skal slutte å avle på hoer over 8mnd, jeg spurte hvor gammel hoa hennes var så jeg kan lære noe.
Jeg kommer ikke til å avle på hoer som er for unge til å bli mødre heller, noen vil kanskje mene Isis var for ung? ho veide over 300g og har et bredt bekken

Jeg sier ikke at andre skal slutte å avle på hoer over 8mnd, jeg spurte hvor gammel hoa hennes var så jeg kan lære noe.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.
Nei det har jeg faktisk ikkekikky wrote:hehe, jeg mente eldre enn 8 mndOg det er på grunn av dette at jeg velger å ikke avle på rottedamer over 8mnd. Det trenger ikke å bety at det er alderen siss skyld, men har vært en del fødsels komplikasjoner på rotter over 8 mnd de siste åra, det har vel du fått erfare?

*Med vennlig hilsen Erica Malene*
Som jeg har hørt fra flere forskjellige avlere så er det faktisk ilurere å avle på rotter over 7 mnd.. Dette fordi da vet man endel mer om rotta. Kan jo være lurt å vente så lenge man kan og de som har gjort det har jeg aldri sett har hatt problemer med fødselen. Det er ihvertfall slik jeg tenker.kikky wrote:jeg sier jo at jeg ikke er sikker på om det er alderen som er problemet med denne hua da ho fortsatt var ung når ho var gravid. Jeg syntes bare det har vært en del fødsels komplikasjoner med gravide hoer over 8 mnd, ikke at det betyr at de er for gamle for det. Jeg velger bare å ikke avle på hoer som er 8mnd og eldre.
Jeg kommer ikke til å avle på hoer som er for unge til å bli mødre heller, noen vil kanskje mene Isis var for ung? ho veide over 300g og har et bredt bekkenJeg følte at Isis var moden til å bli mor, mens søsteren Amon er fortsatt veldig leken så ho ville jeg aldri vurdert avl på så tidlig.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*
-
- Stjeler mat
Hei...
Hadde henne inn til veterinær på fredag for å sjekke hva som gikk galt...
Han tok ultralyd for å sjekke str på ungene og som han så så var de unormalt store...
Så var en av disse store som la seg og sperret for de andre så hun ikke klarte å få noen ut...

Hadde henne inn til veterinær på fredag for å sjekke hva som gikk galt...
Han tok ultralyd for å sjekke str på ungene og som han så så var de unormalt store...
Så var en av disse store som la seg og sperret for de andre så hun ikke klarte å få noen ut...

Hanna med kosejentene&koseguttene:)
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!