Det kan godt være det bare er mig, der har den holdning, men jeg synes egentligt ikke, at man skal udtale sig om ting, man ikke ved noget om, for nogen kunne jo gå hen og tro på det og derved få falske informationer.kikky wrote:naken rotter lever mye kortere og har visst en medfødt dårlig lever(mulig jeg husker feil)
Jeg har kendt en god del nøgne rotter af forskellige varianter efterhånden, da jeg har en veninde, der "samler" på dem, samt jeg har selv både ejet og avlet nøgne rotter (jeg har ikke avlet dem med vilje dog, de kom rent tilfældigt). Og jeg er endnu aldrig stødt på en med dårlig lever eller en der har levet kortere tid end andre rotter, medmindre den er blevet aflivet pga. øjenproblemer, som netop er den hyppigste ulempe ved nøgenrotter. Men dermed ikke sagt, at nøgenrotter altid har øjenproblemer.
Jeg har kun selv ejet en enkelt nøgenrotte, som jeg hentede i Holland. Han havde aldrig øjenproblemer og var aldrig syg og blev aflivet pga. alderdom, mæt af dage og godt over 2 år gammel.
Sådan, så håber jeg den myte er aflivet

Til spørgsmålet omkring dumborotter og ørernes placering, så har jeg fundet en interessant artikel, som jeg dog desværre ikke har fået oversat til dansk endnu, men det er mit næste projekt: http://www.ratbehavior.org/DumboRatMutation.htm