Rex, dominant ?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

tore
Sover i do

Post by tore »

Du er definitivt ikke gal .. her er det nok noen som ikke har vært helt ærlige eller ikke har hatt helt kontroll over rottene sine. :)

Du fikk vel ikke stamtavle og sånt med den, gjorde du det?

Ida
Betarotte

Post by Ida »

Ingen stamtavle, ingenting. Eneste jeg vet er at mora er champagne dumbo og at faren er husky. Jeg jobber på dyrebutikk, og en kollega avler rotteunger til salg. Siden jeg er desperat etter burkompis til den ene jenta mi så skal jeg ha en av hennes unger.
Skal ikke si at hun er verdens beste på rotter. Hun påstår at det er noe som heter "dumboblanding", og er ikke så god på å kjønnsbestemme rotteunger som er 4-5 uker gamle :roll: Er ikke ute etter å henge ut folk her altså, men det er noe som ikke stemmer.
Jeg sa det til henne at det var da merkelig at det kom rex når ingen av foreldrene er det. Jaa det synes hun og, og hun hadde visst diskutert det med veterinæren, og hun hadde lurt på om det kunne være en sykdom av noe slag :? henger ikke med helt her jeg altså.

Og helt til slutt, noen som kan fortelle meg hva slags farge hun har?

tore
Sover i do

Post by tore »

Da tror jeg useriøs oppdretter er den mest sannsynlige forklaringen. :P

Farge er jeg usikker på .. vanlig agoutibrun?

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Jeg synes det ser ut som dobbelrex og ikke rex. Ingen av mine rexer er sånn.

VNR Bilal
Image

VNR Bethari
Image
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Beate
Markeringsbehov

Post by Beate »

Det var nydelige rexer ivertfall :) men jeg syntes de ligner mer på Wavy :? Faren til kullet mitt har pelstype som Idas rotte, og den er jo Rex.
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Gammel er rotteungen? Kan se ut som en naken variant som kan stemme med at ingen av foreldrene er rex.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ida
Betarotte

Post by Ida »

Hun er rundt 3-4 uker.

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

kikky wrote:Gammel er rotteungen? Kan se ut som en naken variant som kan stemme med at ingen av foreldrene er rex.
Det var præcis det jeg tænkte - fuzz..
Fuzz'er har krøllede knorhår som rex'er og dobbeltrex'er..
Det er genetisk umuligt at den sku være rex eller dobbeltrex hvis du er 100% sikker på at begge forældre er glathåret.
Hvis begge forældre er glathåret så har du fået dig en hårløsart - højest sandsynligt en fuzz.
Fuzz'er får gerne lidt pels og så smider de det meste af den i 3-4 ugers alderen (teoretisk).

Babbett
Sover i do

Post by Babbett »

Ida wrote:Hun er rundt 3-4 uker.
Rexunger bytter ofte pels litt dårlig (babypelsen ramler av för den nye pelsen har begynt å vokse ut) og blir halv-/helskalla, når pelsen begynner å vokse ut ser det gjerne ut som på bilde av din rotte.
Mvh. Ann E.

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Post by Stine »

Jeg synes det ser ut som om er agouti hooded ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Elisabeth
Betarotte

Post by Elisabeth »

Jeg kan ingenting om sånt, men fuzz var det første jeg tenkte... Er det rececivt sånn at det kan gjemme seg i genene uten at de som eier foreldrene kan være uvitende om at det finnes der i det hele tatt? For rex kan den jo ikke være hvis ingen av foreldrene er det. Ikke hvis eier er ærlig om å bare ha parret mor med bare en hann og han er glatthåret.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

Elisabeth wrote:Jeg kan ingenting om sånt, men fuzz var det første jeg tenkte... Er det rececivt sånn at det kan gjemme seg i genene uten at de som eier foreldrene kan være uvitende om at det finnes der i det hele tatt? For rex kan den jo ikke være hvis ingen av foreldrene er det. Ikke hvis eier er ærlig om å bare ha parret mor med bare en hann og han er glatthåret.
Jeps de hårløse gener kan bæres og derfor kan ungen sagtens være fuzz selvom begge forældre er glathåret.

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Ah, da vil jeg gjette på fuzz ja, rotteungen ser ikke dobbelt rex ut i mine øyne, men ligner på de fuzz ungene som Anette hadde i begynnelsen av januar 2007 rett før all pelsen forsvant :) bildene kan finnes på bildegalleriet vil jeg tro.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Tror også fuzz ja.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Ida
Betarotte

Post by Ida »

Åja, det hadde jeg ikke regnet med. Var vel ikke en slik variant jeg skulle ha. Men jaja, har forelsket meg helt i det lille barnet, så nå er det ingen vei tilbake.
Men fargen hennes ser ikke ut som agouti :? Er kanskje vanskelig å se det på bildet, men det ser mer ut som sjokolade eller evt mink i mine øyne :hm:

Post Reply