ingen

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

På avataren din ser hun sort ut, hun er grå også fordi hun har begynte å fade(miste fargen).

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Da vil jeg tro hun er Black husky. Men det får du jo se på evnt avkom...

Turbojentene

Post by Turbojentene »

kikky wrote:På avataren din ser hun sort ut, hun er grå også fordi hun har begynte å fade(miste fargen).
Hun var sånn mørk som hun er på hodet på hele kroppen før hun begynte å fade ja.. men fargen har aldri vært helt sort.. (altså på avantar bildet)..

Føler meg skikkelig dum nå.. hehe
Men begynner å skjønne litt bedre ei hvertfall..
Takk for at dere er tålmodige og gir bra svar :)

tore
Sover i do

Post by tore »

Turbojentene wrote:
kikky wrote:På avataren din ser hun sort ut, hun er grå også fordi hun har begynte å fade(miste fargen).
Hun var sånn mørk som hun er på hodet på hele kroppen før hun begynte å fade ja.. men fargen har aldri vært helt sort.. (altså på avantar bildet)..

Føler meg skikkelig dum nå.. hehe
Men begynner å skjønne litt bedre ei hvertfall..
Takk for at dere er tålmodige og gir bra svar :)
Kanskje du allerede vet alt dette, men jeg kan forklare kort tanken bak krysningsskjemaene! Grovt sett fungerer det slik :

En rotte har ett sett med gener hele livet. Disse styrer hvordan rottene ser ut. Alle disse genene opptrer i par fordi hver rotte fikk ett fra far og ett fra mor.

Så for en gitt egenskap - som f.eks pelsfarge - så har alle rotter 2 gener. Det ene kan være brun og det andre kan være svart. Alle barna til denne rotta vil arve ett av genene, enten det brune eller det svarte. Det andre genet sitt vil de få fra den andre forelderen.

Krysningsskjemaene viser hvordan genene vil fordele seg i kullet til to foreldre - og ut ifra hvilke gener de har kan du si hvordan de vil bli seende ut.

ang. husky :

Jeg tror folk kan bli forvirret med husky når de ser at egenskapen banded husky (f.eks) har genotypen : hh ww, for hva skjer vel da hvis denne parrer seg med en self : HH? Da må man huske at en self-rotte ikke bare er HH, den har også genene som styrer for husky eller ikke. Krysser man en self med en husky må man sette opp self-rotta som HH WW eller HH Ww.

Parrer du en en self HH WW med en banded husky hh ww får du et skjema med bare ett mulig resultat, Hh Ww. Hh = berkshire og Ww = ikke husky.

Altså blir alle barna fra disse foreldrene berkshire. Parrer to av barna seg med hverandre igjen vil man antageligvis få alle husky-varianter såvel som berkshire og self i kullet ettersom barna har genene som koder for alt mulig (H, h, W og w).

(parrer du to husky sammen, som er ditt tilfelle, så har begge rottene bare (liten) w-genet. Da kan de altså bare få barn med ww kombinasjonen, altså flere huskyer.)

Turbojentene

Post by Turbojentene »

Takk :)
Skjønner litt mere nå :)

Post Reply