Kan noen hjelpe meg? HASTER!!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Kan noen hjelpe meg? HASTER!!

Post by Nikita »

Jeg fikk en telefon rett før kl 22.00 i kveld om at det var ei jente som hadde ei rotte som hadde fått unger. Ungene satt fast i mor og måtte til dyrlegen. Var 10 unger hvorav 4 overlevde. Mor døde desverre i kveld. Ungene er ca en dag gamle.

Det jeg da lurer på er:
Hvordan få en annen ammende rottemor til å ta seg av ungene? Hun har bare to fra før som nå er tre uker gamle, så jeg håper hun tar dem til seg. Noen som vet om noen måte jeg kan bidra for at hun skal ta dem til seg fortere? Hun er veldig nysjerrig på dem, men virker ikke som hun er intressert i å amme dem enda.

Ungene har forstatt melkebånd, så er ingen hast. Men jeg har aldri vært med på dette før.

Hva kan jeg gjøre??
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Re: Kan noen hjelpe meg? HASTER!!

Post by Ida »

Jeg har ingen tips eller råd for å få reservemor til å ta til seg ungene, men har søkt litt her på forumt og soya morsmelkerstatning for menneskebarn kan gis om hun ikke ammer de.
Lykke til!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kan noen hjelpe meg? HASTER!!

Post by Matmor »

Det blir ikke lett når aldersforskjellen på de to kullene er så stor :( Ekspertene er enige om at den viktigste faktoren for å lykkes, er at babyene er født med få dagers mellomrom.
De triksene jeg har hørt om er å gni inn de nye babyene med bunnstrøet fra fostermorens bur før de legges inn (de er antagelig inngnidd nå...), og å snike inn de små mens moren ammer et par av de andre, og legge dem til dievortene hennes. Det betyr antagelig at noen av de opprinnelige rottebabyene til moren må fjernes mens babyene får en sjanse, men de er så store nå at det ikke burde være et problem under den tiden det tar å mate de morløse. Men det er viktig at ungene ikke blir så dehydrert og sultne på forhånd at de ikke orker å die, eller flytte seg etter dievortene. Killingmelk som kan suges av en liten fille, eller soyadrikk for babyer med melkeallergi er vanligvis det som anbefales som tilskudd. Såpass unge babyer trenger mat et par ganger i løpet av natten, også så må de ha hjelp til å gjøre fra seg etter hvert tilleggsmåltid.
http://www.ratfanclub.org/orphans.html

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Kan noen hjelpe meg? HASTER!!

Post by Nikita »

Tusen takk for hjelp :)
Takk for link, men er desverre ikke noe flink i å lese engelsk :(
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Kan noen hjelpe meg? HASTER!!

Post by Nikita »

Rottemamman min ville ikke ta til seg ungene, så jeg gir dem morsmelkerstatning.
De spiser og det er det viktigste :) De har melkebånd alle sammen når jeg er ferdig med å mate dem. :)
Eneste er at jeg vet ikke hvor mye dem skal ha hver gang (mater dem hver andre time ca) så dem får mat til de ikke vil ha mer.

Håper det fortsetter like bra :)
Dette var natt nr 1. mange igjen.
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kan noen hjelpe meg? HASTER!!

Post by Matmor »

Mat til de ikke vil ha mer høres bra ut :)
De viktigste poengene i den engelske artikkelen er:
1) Rotteungene trenger mat hver 2-3 time hele dagen, og minst en gang i løpet av natten.
2) Etter hvert måltid må de ha hjelp til å vaske seg. Du kan vaske dem forsiktig rundt munnen med en våt q-tip.
3) Etter hvert måltid må de ha hjelp til å kvitte seg med avfallsstoffer. Bruk gjerne en våt bomullspinne-tip (står tørkepapir i artikkelen) til å gni forsiktig rundt urinrør og anus i minst 30 sekunder. Hvis ikke rottene gjør fra seg minst hvert 3. måltid hoper giftstoffer seg opp i kroppen deres, og de kommer til å dø hvis det fortsetter.
4) Rotteungene trenger et varmt og lunt sted. Ullfilt er det beste, ikke bruk noe med tråder i stoffet. For varme trenger de en varmeflaske som må byttes ofte nok, eller noe liknende. Siden de også kan overopphetes må de legges ved siden av, ikke oppå flasken.

Du gjør en flott innsats som prøver, men ikke ha dårlig sanvittighet om det skulle gå galt. Å håndoppmate så små unger er fryktelig vanskelig :(

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Kan noen hjelpe meg? HASTER!!

Post by Nikita »

De har nå begynnt å åpne munnen litt når jeg mater dem. har matet dem annenhver time i hele natt. Vasket dem rundt urinrøret og anus hver gang og de fleste gangene kommer det noe :) Har ikke brukt varmeflaske, men håndkle med flisteppe inni, og dem er varme hele tiden. :)

Er det sånn at de første dagene er de mest kritiske?
Er det noe mer jeg bør vite?
Jeg vet også at ting kan gå galt, emn håper på det beste :)
De veide 4 og 5 gram da de kom hit i går kveld. Veide de nå etter mating, da veide de 6 og 7 gram (men da var de proppfulle! Hehe)

Bare å komme med flere tips og forslag :) Tar imot med glede :)
Og tusen takk for all hjelp jeg har fått hittil :)
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kan noen hjelpe meg? HASTER!!

Post by Stine »

Jeg prøvde å håndfore 5 rotteunger som var nyfødte, men ingen av de overlevde :cry:

De skal ha 0,3 ml morsmelkerstatning pr måltid om de veier 6 gr, 0,35 om de veier 7 gr, 0,4 gr om de veier 8 gr, osv :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Kan noen hjelpe meg? HASTER!!

Post by Karen--- »

Når Oda--- fikk et kull på 21 unger i fjor, måtte hun hjelpe til med morsmelkerstattning. Dette gikk kjempefint! Men så fikk hun jo hjelp av rottemor også.. Lykke til :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Kan noen hjelpe meg? HASTER!!

Post by Nikita »

gikk kjempefint sist jeg måtte hjelpe til også, men da hadde de en mor som ga dem litt innimellom. men nå er jeg helt alene om dette.. håper det går bra.. :) Er sliten alt :S
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Dette var trist :( *Snufs*

Post by Nikita »

Ikveld døde desverre to av ungene :( En puster innimellom og en ser ut til å klare seg foreløpig. Hva kan være galt med den som puster noen ganger? Har fått ut masse møkk av anus og urinrør. Han spiser litt, men virker som det er vanskelig å puste. Han er helt slapp, men har reflekser.

:(
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Kan noen hjelpe meg? HASTER!!

Post by Itchigo »

:cry: Så trist at to av de døde :(
Aurora

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Kan noen hjelpe meg? HASTER!!

Post by lucas »

Vet ikke hva som er galt, men pass på å gi de to som er igjen masse nærhet. Hold de inntil deg masse, men det gjør du sikkert. Bare nevnte det :) Synd at de døde, oddsene heller nok i mot når det gjelder å fostre de opp fra de er så små. Håper du klarer å holde liv i de to siste da!

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Kan noen hjelpe meg? HASTER!!

Post by Nikita »

Ny trist melding :(
I dag morges døde unge nr tre. det var den som ikke var helt fin i går.
Og nå døde nr fire :( Skjønner ikke hva jeg gjorde galt :(
Men men. Alle sier det er venskelig og at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet om
de dør, men det har jg likevel (sikkert fordi det er første gang).

Men håper de får det bedre nå :)

God natt alle sammen :)
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Kan noen hjelpe meg? HASTER!!

Post by Itchigo »

:cry: Du prøvde i allefall!
Aurora

Post Reply