Drektig rotte? Stessa!!!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Lunapunx

Drektig rotte? Stessa!!!

Post by Lunapunx »

Har en mistanke om at ene rotta mi er drektig. Kjøpt for to uker siden (8.mars) i dyrebutikk i Stavanger.
Hun er ene veier et tonn i forhold til de to andre og føler hun har begynt å bli litt rundere på magen. Ble forsikret om at alle var jenter da jeg kjøpte dem og har selv heller ikke sett noe tegn på mulig testikkelutvikling. De skulle være 5-6 uker gamle da jeg kjøpte dem.

Kjøpte samme kjønn nettopp for å unngå drektighet- har null peiling på slikt, er itillegg redd for at det isåfall er en kullbror som sikkert da er far, dette blir jo innavl og ikke bra i det hele tatt :(

Hva gjør jeg nå?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Drektig rotte? Stessa!!!

Post by Matmor »

Hvis hun har normal lengde i forhold til de to andre og ser frisk ut er det veldig lite sannsynlig at hun har stor mage på grunn av svulst, betennelse eller kronisk forstoppelse.
I den situasjonen er det nok best å forberede seg på at det kan komme et kull når som helst :( Hvis hun ble kjøpt for to uker siden er hun jo minst to uker på veg, av tre uker og et par dager. Det er for sent å foreta en sterilisering av hunnen - og antagelig er hun så ung at veterinæren ville kviet seg for det selv om hun bare var en uke på vei.

Du må ta en avgjørelse på om du skal levere henne tilbake til dyrebutikken, eller prøve å oppdra og selge ungene selv. For rotteunger og rottemors del er jeg ikke i tvil om at det siste er best. Hvis du velger å beholde henne: Du er ikke den første som er havnet i denne situasjonen, og blir sikkert ikke den siste. Derfor der det fullt av tips på forumet hvis du søker i gamle tråder. Det viktigste i første omgang er å skaffe et fødebur så mor og unger kan få ro rundt seg. Og for å kunne skille hanner og hunner når ungene er maksimalt 5 uker gamle! Du kan prøve å få lånt et - ofte er det folk i nærheten som har reservebur stående.

Krysser fingre for at det ordner seg. :rat:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Drektig rotte? Stessa!!!

Post by Stine »

For det første: Det er absolutt ikke uvanelig at dyrebutikkrotter selges gravide desverre :( Men det er en risk man tar når man kjøper fra dyrebutikk...

Men det trenger ikke å være graviditet. Mange ganger kan 2 søsken ha veldig forskjellig størrelse og vekt, særlig hvis den ene er rund og den andre tynn. Hvordan er "konsistensen" på magen? Altså er den myk og kjennes ikke ut som det er så mye inni, eller er den fylt og litt hardere enn på den andre rotta du har?

Om den er hard og veldig fyllt (dvs ikke løs, kan gjerne se ut som en ball inni nesten, når de er rett før termin :P ) kan det nok godt være hun er gravid. Da er det viktig at hun blir satt i et passende bur med liten sprinkelavstand (max 1 cm) som hun kan føde inni. Buret bør ha litt størrelse, så et hamsterbur er som regel ikke passende til dette. Ikke ha noe innhold i buret, untatt masse redemateriale ( fleecestrimler, hemp,avispapir, tørkepapir osv) og evnt et hus. Om hun ikke er spesielt menneskekjær kan det være en god ide å ikke ha hus, da det er lette å sjekke ungene om du ikke får til å lokke henne bort fra dem. Matskål og drikkeflaske er jo selvfølgelig også et must ;) Hun kan gjerne få litt ekstra proteiner og jernholdig mat i denne perioden, men ikke overdriv.

Ungene fravennes når de blir 5 uker, men jentene kan gjerne være litt lenger. Det viktig at du sier i fra til eventuelle kjøpere hva slags kull dette er (altså mest sansynelig søskenparring far dyrebutikk).
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Drektig rotte? Stessa!!!

Post by BlackNenne »

Er dette dine første rotter? Kjedelig situasjon å komme opp i uansett. :(
Om det skulle bli kull etterhvert, har jeg et stort hamsterbur og mellomstort rottebur (ferplast furet plus) som kan kan lånes bort om det skulle bli fullstendig burkrise for deg. Dette er bur som stort sett står tomme da de brukes til sykebur/feriebur.
Såvidt jeg har fått med meg er jeg den eneste aktive registrerte brukeren her på forumet som bor i Rogaland, så nøl ikke med å ta kontakt om det skulle bli krise og du kanskje får litt hetta. :P
Er alltid like irriterende å høre om dyrebutikker som ikke skiller kjønnene tidlig nok. Hvor kjøpte du de forresten?

Med tanke på at jeg de siste to månedene dessverre har mistet 4 rotter, så trenger jeg sikkert ikke å slite meg ut for å overtale samboeren til å ta over to jenter heller, eventuelt... :roll: :P

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Drektig rotte? Stessa!!!

Post by Nikita »

Dette er like fælt hver gang. Selv har jeg ikke opplevd dette selvom jeg har jobbet i dyrebutikk (der det jobbet folk med vett i hodet).
Forresten ville jeg klaget til butikken og krevd erstatning i form av penger eller mat/strø for alt du må gjøre osv for mor og barn om det viser seg at dette er en drektig rotte. Om de ikke bøyer seg for dette, ville jeg sendt inn klage til Tropehagen kjeden!

Håper alt går bra, og lykke til videre med rottene. :)
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Drektig rotte? Stessa!!!

Post by sessan »

Ingen kjekk situasjon. Ønsker deg lykke til, du får holde oss oppdatert :-)
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Lunapunx

Re: Drektig rotte? Stessa!!!

Post by Lunapunx »

BlackNenne:
Takk for tilbud og greit å vite dersom jeg plutselig skulle trenge et bur, har selv et gammelt hamsterbur liggende et sted selv også om det skulle bli krise. De er kjøpt på Tropehagen Zoo på Straensenteret i Stavanger sentrum :/

Dette er ikke mine første rotter nei, har hatt 4 gutter før og ei jente, så kan heldigvis litt om rotter fra før. Var medlem av Norsk tamrotteforening for noen år siden. Jenta ble dessverre boende alene etter at jeg overtok henne fra ei som måtte omlassere den- hastesak pga flytting fra denne personen og fant ikke noen jente i dyrebutikk som kunne holde henne med selskap :/

Alle sammen:
Har sendt en mail til dyrebutikken for å høre om de kan se på henne og gi meg en vurdering om drektig/ ikke drektig og om de eventuelt kan ta henne tilbake. Har ikke kunnskap om rottekull og siden det heller ikke var med min viten og vilje at dette har skjedd har jeg ikke hatt anledning til å sette meg inn i noe selv om jeg leser meg ihjel på gamle tråder her inne nå ;)
Grunnen til å kjøpe tre jenter er jo for å unngå slike ting som dette.

Denali, som hun heter, virker frisk og rask ellers, løper rundt og koser seg når de får springe fritt.
Kjent litt på magen, kan virke som det er noe der, men er usikker. Hun virker så stor og tung i forhold til de to andre. Måtte undersøke om jeg så noe testikkelvekst på henne, i tilfelle størrelsen skulle skyldes at "hun" var en hann, men tror nok hun er jente ja, hehe.

Dette er så typisk min uflaks, men glad for at jeg ikke er førstegangs eier av rotter ihvertfall, det er jo en fordel!

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Drektig rotte? Stessa!!!

Post by Nikita »

Du kunne jo evt tatt bilde av henne og magen så vi på forumet kunne sett
henne. Ta et bilde av de andre også for å vurdere? Så kan jo kanskje noen her hjelpe deg å prøve å bedømme ut i fra bildet.
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Drektig rotte? Stessa!!!

Post by Matmor »

Hvis hun er mer enn to uker på veg eller mer burde det være sjanse til å se hårløse ringer rundt nipplene hennes. :rat:

Lunapunx

Re: Drektig rotte? Stessa!!!

Post by Lunapunx »

Dette er Denali som jeg tror er drektig pga litt kul på mage og er såpass mye tyngre enn de to andre.
Image
Image

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Drektig rotte? Stessa!!!

Post by wollf »

tror ikke hu er gravid;) om hu er så ung og 2 uker på vei ville det nok vistes mer enn det der:)

Lunapunx

Re: Drektig rotte? Stessa!!!

Post by Lunapunx »

Puster litt lettere da :D
Føler meg litt dum om jeg har laget masse oppstyr for ingenting, men synes hun er så annerledes enn de to kullsøskene sine, og veier så mye mer + har litt mage i forhold til de to andre frøknene :/ Kanskje bare matvrak da, hehe :P

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Drektig rotte? Stessa!!!

Post by BlackNenne »

Man skal aldri si aldri. Vet ikke helt snittet for hvor mange unger det pleier å være i et kull, men si f.eks 7-14. Noen får jo borti mot 20, men det hender jo også at de bare får 2 eller 3 og da syns det jo ikke nødvendigvis like godt.
Men som Wollf også sier så syns ikke jeg heller hun ser drektig ut. :) Er jo bare positivt om hu har litt ekstra på kroppen når hun fortsatt er i vekst. :)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Drektig rotte? Stessa!!!

Post by tantepose »

FIIIIIIIIIIN! :spise:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Drektig rotte? Stessa!!!

Post by Matmor »

Ja, det er en pen liten dame :)
Når rottene får unger veldig tidlig pleier ikke kullene å bli så store. Du får bare følge med og se hvordan det går- som andre har skrevet før ser hun ikke spesielt gravid ut, så vi får krysse fingre for at hun ikke har boller i ovnen :thu:

Post Reply