Hva slags rotte har jeg?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Anne-Lise

Hva slags rotte har jeg?

Post by Anne-Lise »

Ehh... Går det ikke an å legge inn bilde her? Var tenkt å legge inn et bilde av rotta jeg... Får vente til jeg har dem på hjemmesiden min senere i dag da...

Hva er dette her for noe egentlig? Jeg har vert på mange forum på nettet, og de flese kan man velge enkelt og greit avartar man har på pc'en sin, og man kan legge inn bilde som vedlegg i meldingene innpå forumene...

Går det ikke an her?

Hvorfor?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Hvis du er saboern til Tom så har jeg sett bilder av rottene og jeg mener de er pink eyed white... ;)

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

OK!

Kan jeg søke på nettet og finne litt informasjon om dem da, eller?

Men.. Går det virkelig ikke an å ha inn bilder her på forumet altså?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Det går ikke an å laste opp fra maskinen nei.. bildet må ligge på nett fra før av... Hva skal du finne ut om rottene? Hvis det er sånn med farge og tegninger så har ntf en fin side om det... :) Står under norsk standard på innholdssiden...

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

OK!

Finne ut om rottene? Hm.. Ja, det er kanskje det samme som står om alle rotter? Fakta osv... Bare at de har forskjellige navn etter hvordan de ser ut i farger?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Såvidt jeg vet er det ikke forskjellige "raser" på norske tamrotter, så det er stort sett bare farge, tegninger, rex og dumbo det går på ;)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Diskusjonsforumet tilbyr ikke serverplass til bilder og avatar, men det finnes noen fora som tilbyr litt serverplass til avatarer, men skal de legge inn bilder på de linke til ett som allerede ligger på nett.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

Jeg holder på å skriver om dem på hjemmesiden min...
Hva skal jeg skrive at de er for noe da?

Albert og Birger er norske tamrotter, type pink eyed white?

Eller...? 8)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Det er ikke noen forskjell på norske tamrotter, svenske, engelske, tyske, italienske... :roll:

De er tamrotter (Rattus norvegicus) Typen er standard (toppøret), farge: pink eyed white.
Nyttig link: http://www.tamrotter.com/standard.html
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

OK!
Takk :)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

No problem!

Gleder meg til å se bilder av dem på hjemmesiden din! :)
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

Kommer nok ut iløpet av kvelden hvis jeg får det til!
Må legge inn litt om burgyggingen osv også. Er litt styr, må redigere bildene litt osv.

Men det kommer nok snart!
:D

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

Jeg har altså ikke en hetterotte, som jeg trodde. Mener det stod på en lapp på butikken. Men en rotte. Vanlig rotte?
Heller ikke en ørkenrotte...

Hvor mnge slags rotter finnes det?

Rotte
Ørkenrotte

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

Nå har jeg lagt ut litt om rottene på hjemmesiden min.
Men rakk ikke å ha inn så veldig mye. Så det kommer mer etter hvert både av skrift og bilder tror jeg. :)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Anne-Lise wrote:Jeg har altså ikke en hetterotte, som jeg trodde. Mener det stod på en lapp på butikken. Men en rotte. Vanlig rotte?
Heller ikke en ørkenrotte...

Hvor mnge slags rotter finnes det?

Rotte
Ørkenrotte
De tamrottene vi kjenner til er av arten Rattus norvegicus som er det samme som brunrottene vi finner i naturen. Brunrottene er utbredt stort sett over hele verden og det er nok denne arten som dominerer i Europa.

En annen vanlig art er svartrottene (Rattus rattus). De er litt mindre en brunrottene, litt annerledes bygget, har lengre hale enn kropp osv. Denne arten dominerer særlig i Asia.

Det finnes også en del kjemperotter, som det kan være litt vanskeligere å finne konkret info om på nettet.

Ørkenrotter anser jeg ikke som rotter i det hele tatt, men jeg vet ikke så mye om dem heller, så det får noen andre skrive om. :roll:

Du vil lære så mye mer om alt dette, bare du leser det du kommer over av informasjon på nettet. Det er flere som har laget infosider om rotter, så det er bare å sette i gang å lese.
Heidi's Rat FAQ http://awas.nvg.org/rats/
Melody's artikkelsider http://home.no/melodyrats/
Turboråttan's Råttfakta http://www.arracs.net/turborattans/index.htm

...Man kan fortsette i det uendelige, det er bare å søke på nettet! Begrepet "hetterotte" kan du bare se helt bort ifra!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked