7 g og Gummianka

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

7 g og Gummianka

Post by Matmor »

Noen som gjerne vil ha en begrunnelse på hvorfor jeg valgte en hun på 293 i stedet for 300 g og en han med Gummianka'en 7 generasjoner tilbake i stamtavlen til parring? Jeg svarer så gjerene...

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by oliver;) »

Når du skriver sånn matmor så blir jeg nysgjerrig :cheesy:
Jeg har ikke tenkt på det en gang, men vil gjerne høre.. :crazybonk:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by wollf »

jeg skjønner det og støtter det. men må si at jeg har vært litt skeptisk da det er en del sykdom i slekten. men hadde jeg fryktet at du ikke viste hva du gjorde ville jeg ikke støttet at du brukte mine linjer:P

men må innrømme at jeg har brukt din parring som et eksempel da det kommer til dette med mc.
ikke for å si noe om parringen for den skal jeg ha en unge fra selv så våge den som sier noe stygt om den. da biter jeg dem i leggen :furious: (jeg tulla nå)
det jeg har nevnt er at jeg annser ikke fossil sin parring som mer risikofyllt en din. da det kan komme simi hos deg. og man vet ikke nok om slekten til james så vet man jo aldrig hva som kan komme. elveguttene har jo headspot i slekten. simi, varigated, og det har vært tilfeller av mc.
men jeg tenker slik: hva om vi aldrig satser noe? om vi står stuck med de få rottene vi har uten å prøve? krydder jentene er vel så si de eneste parrings klare jentene vi har nå som vi vet noe om?
jeg hadde selv tenkt å bruke gummianka slekten. danksene kan bite meg i :aww: om de prøver å stå i veien da. (nei huff, har litt høy energi i dag :bounce: )
jeg mente ikke noe med min sammenligning, men jeg mente at i steden for å kritisere meg og sette meg i tvil som oppdretter (noe som jeg trodde var tilfelle, men avklart nå) så kan man se seg om. alle parringer vi tar i dag er en risk på en eller annen måte. vi får bare ta det beste ut av de kullene vi får og prøve videre.
jeg mente at min parring var ikke mer risikofyllt enn din. det jeg skulle frem til


jeg løper meg en tur nå tror jeg :akt:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by Larm »

Jeg er selv skeptisk til Gummiankalinjen av flere årsaker, men min Kasai er en veldig frisk og snill gutt, så dersom han blir 2 år uten problemer, så kan det være at jeg likevel ønsker å bruke ham til tross for hans merkelige språk. Men tiden vil vise det. :cheer:

Det at hunnen er under 300g, mener jeg at man bør vurdere fra hunn til hunn. Jeg brukte selv Bethari som aldri ble over 292g, men nå er hun over 440g :oops:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Miss Sofie

Re: 7 g og Gummianka

Post by Miss Sofie »

Så længe hunnen er sund og rask, så kan man nu sagtens bruge en hun på 293g - uden problemer :mrgreen:
Jeg har selv bitre erfaringer med Gummianka-linien og holder mig personligt LANGT fra den..
Men det er jo en smagssag. Der findes jo mange linier som nogen ik kan li.
Hvis man har undersøgt en linie grundigt (som jeg mener man ALTID bør) og ikke føler den er dårlig, så er det jo ens egen erfaring man ska gøre sig.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by torasrotter »

Selvsagt blir det spm med en slik parring, men dette er noe du har tenkt igjenom, og dette er noe du står for :thu: Jeg vil også påpeke at alle eksempler hvor jeg har nevnt din parring, har ikke vært for å rette anklager mot deg, men heller som en sammenligning til sammensetningen av fossil. Men vil gjerne høre begrunnelsen din for å velge å avle på gummianka linjen..

Det eneste jeg har å si på den linjen er at Annbrit (cats) prøvde over lengre tid å avle linjen bedre, og hun overså alle advarsler hun fikk.. Etter en god stund måtte hun gå ut offentlig i det danske rottemiljøet å legge seg flat å si at det er ingen mulighet for å avle denne linjen bedre.. Det er også utallige eksempler på andre som har prøvd å avle linjen bedre, og ingen har klart det..

Hvordan er det med sykdom på Elveguttene og de andre i kullet?? Og hva mener Marlen med at det også er MC i linjene dems?? Har det vært tilfeller av MC i linjene til elveguttene, og hvor langt bak er dette evt snakk om? Det er vel heller ingen av elveguttene som er highwhite som jeg har forstått??
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by Larm »

Tror ikke noen av de er HW nei.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 7 g og Gummianka

Post by Matmor »

OK, Oliver har spurt, og et spørsmål holder :)

Dette blir fryktelig langt, så jeg kommer til å dele det opp i to innlegg. Det er litt slitsomt å rette på et langt innlegg, når skjermbildet flytter seg oppover hele tiden. Først hvorfor jeg valgte akkurat Duffy. Såpass sent som det er blitt, kommer vel hvorfor Gummianka'en i morgen...

Som dere sikkert la merke til, lå Duffy ute med annonse etter hanne nokså lenge. Piffi og Ginger hadde vært til parring i Sverige uten at det ble noe av det. Det ble ikke annonsert etter avlspartnere til noen av de andre hunnene fra krydderkullet. Da Wollf bumpet opp tråden på Duffy begynte jeg å bli bekymret for at det ikke skulle bli noen unger etter jentene i krydderkullet - og det ville være synd! Foreløpig er det ingen ting som tyder på at krydderkullet er et dårlig kull. Med så få stamtavlerotter vi har, synes jeg vi må ta vare på det som er verdt å ta vare på. Og å bruke en rottehun med så kort stamtavle med en eldre rottehan uten stamtavle syntes jeg ville være å starte nesten fra bunnen av igjen med å bygge opp stamtavle...

Jeg har en oversikt over hva som finnes av avlshanner med stamtavle i Norge. Den er sikkert ikke fullstendig, men jeg visste at det ikke var så mange mulige stamtavlehannene i omløp: Perlas spanske byer, Grevlegutt, Larm's kull C, Intets sjokolader, Sarah's elver, RugRatzz fruktkull, Bilal, Samoa. Vibe var allerede far til flere kull, RugRatzz har fortsatt stående på siden sin at hun fraråder avl på kullet (skjønt jeg må si jeg håper at hun revurderer det hvis det fortsatt ser ut til å være et bra kull når guttene blir 1 1/2 år), sjokoladene forhørte jeg meg litt om og fikk vite at det ikke var noen planer om å parre noen av dem ennå, i alle fall. Grevlegutt var over 2 år men allerede far til et kull, Larm's kull C ville ikke bli 1 år gammel før 15. mai, Samoa først den 26/5, og tiden fløy. Rotteunger til levering midt i fellesferien er ikke spesielt gunstig.

Jeg sjekket opp hva som fantes av hunner i krydderkullet. Kirameki hadde to, men Kirameki hadde akkurat skrevet på R8forum at hun ikke hadde plass til flere rotter enn de hun hadde, så jeg regnet ikke med at de var aktuelle for avl. Rottene til Elisabethh hadde ikke vært introdusert for andre rotter. Whisky var beskrevet som "litt tynn og feilernært", og en feilernært rotte syntes jeg ikke var aktuell for avl pga. det som kalles epigenetisk arv. Dessuten hadde hun teknisk vært hos Wollf i svært kort tid. (Jeg kan forklare begrepet epigenetisk arv hvis noen ikke gidder å slå det opp på f.eks. Wikipedia...) Ginger og Piffi hadde vært forsøkt parret uten hell, og dessuten likte jeg beskrivelsen av Duffy bedre enn beskrivelsen av Ginger og Piffi. (De er begge to blitt endret etter at jeg kommenterte dem overfor Wollf - men da etter at jeg hadde bestemt meg for Duffy.)
Duffy var også den av rottene som bodde nærmest, slik at reisen ville bli til minst belastning for hunnen.

Derfor tok jeg kontakt med Lyngrottene og Wollf og spurte om de hadde fått napp hos noen som helst av hanner med stamtavler. Det hadde de ikke.

Jeg går ut fra at jeg ikke trenger begrunne hvorfor jeg synes Krydderkullet er verdt å avle videre på - det virker det som om folk er enige om.

Så var det de 7 grammene i minus på Duffy... Nå, for det første, hadde jeg visst at hun var 7 g for lite, ville det ikke ha skremt meg. Jeg mener størrelsen på Olifants og kullsøsknene hans gjør opp for avviket, og at Duffy likevel var et bedre valg enn en feilernært rotte, eller rotter som ikke var blitt drektige ved første forsøk, og dessuten hadde måttet reise mye lenger. Men: for det første hadde Lyngrottene skrevet på hjemmesidene sine at hun ikke ville bruke rotter på mindre enn 300 g, for det andre ble ikke førsteutkastet mitt med "ingen avvik fra avlsveiledningen" rettet, så da jeg fikk oppgitt Duffys vekt som "ca. 300 g" antok jeg at den var i overkant heller enn i underkant. Det tror jeg så gjerne at den har vært. Alle som veier rottene sine regelmessig vet at de kan variere ganske mye fra dag til dag, og innenfor en dag. Jeg leste akkurat på et annet forum om en som hadde veid en solid omgang normal avføring fra en rotte (mer enn en rosin, altså, men noe som kom ut i én omgang) og kom til 15 g! Med forskjeller på hvor presise kjøkkenvekter er, og etter en reise og introduksjon til en av mine hunner, er det sannsynlig at Duffy veide mindre enn normalt da jeg satte henne på vekten. Siden jeg ikke hadde fått opplyst noen presis før-vekt ut over ca. 300 g valgte jeg likevel å føre opp vekten hennes før parring til 293 g. Jeg syntes det var mest redelig når det var det eneste presise tallet jeg hadde. Lyngrottene sier at det meste Duffy har veid hjemme hos henne er 304 g, men det tallet fikk jeg først etterpå.

Da jeg tilbød Olifants til parring var jeg ikke klar over at noen holdt på å legge planer for ny parring av Ginger eller parring av Whisky. Jeg synes det er helt kurant å lage kull på to av jentene fra en OK kull, og erfaringsmessig er det ikke alle parringer det blir det av. Men jeg synes at det hadde vært bedre om det hadde blitt annonsert etter en han til Ginger og Whisky på NTF's forum. Hvis 66% av alle avlsplanene skal legges i hemmelighet er det litt vanskelig å legge planer til beste for hele tamrottemiljøet :jepp:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by wollf »

nå har ingen sagt at whiskey skal brukes. men da hun har gått så betraktelig opp i vekt og ikke har vært liten bare litt tynn så annser jeg ikke vekten hennes som et problem. jeg vil gjerne høre om de greiene du nevnte om feilærnering. men vekten hennes er nå på over 300 og hun er ikke rund av den grunn. piffi er også en potensiell avls rotte enda. men jeg vil komme til å ta med meg begge til bergen. jeg ser ikke grunn til å annonsere etter hannrotter da jeg føler at jeg alt har funnet to potensielle hanner. og jeg ser heller ikke grunn til å fortelle for mye om parringen før den har inntruffet da det ike er en mulighet for at det kan være en ups parring:P tar de ikke med helt til bergen for å ups parre de liksom:P

men jeg har tro på duffy parringen og håper det kommer en flott totte til meg der:P

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by Larm »

Jeg har heller ikke villet annonsere noe da det hele har vært svært usikkert. For det første har det vært usikkert om Wollf kan komme seg til Bergen mens hunnene er unge nok, eller om de potensielle hannene fremdeles er frisk og oppegående på dette tidspunktet.
I tillegg er det usikkerhet om rotten(e) blir drektig i det hele tatt med tanke på at Piffi ikke beholdt/ble drektig etter Sverige turen. Det er også usikkert om noen av hunnene vil ha løpetid når de er i Bergen.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 7 g og Gummianka

Post by Matmor »

og jeg ser heller ikke grunn til å fortelle for mye om parringen før den har inntruffet da det ike er en mulighet for at det kan være en ups parring:P
Den skjønte jeg ikke :giggle: Hvordan skal man kunne fortelle om UPS-parringer før de skjer? "Jeg planlegger å glemme å lukke burdøren til jenteburet de neste 14 dagene!" :rofl:

Jeg skjønner at det å gå ut med konkrete planer om parring før det er sikkert at det er mulig å gjennomføre den kan være vanskelig. Men å legge ut informasjon om at man søker han til en hunrotte er noe annet. Det synes jeg er naturlig hvis man planlegger avl, og spesielt hvis man sitter i styret i NTF, som har i vedtktene "fremme et godt og fornuftig avlsarbeid blant oppdrettere av rotter" ;) Hvor mange rotter fra et kull det avles på, og hvilke rotter, er nemlig ikke uvesentlig for planlegging av neste generasjon...

Epigenetikk er læren om hvordan miljøet påvirker genene våre. Vi har genmateriale som normalt ikke kommer til uttrykk, for eksempel både anlegg for fedme og anlegg for å være slanke. Avhengig av av hvilken kost vi eller foreldrene våre har hatt, kan anleggene skrus på og av. De siste ti-årene har det vært lagt fram en rekke studier av effekten av matmangel både hos rotter, mus, og mennesker, under graviditet, i tidlig småbarnsalder, og i pubertet. Det har også vært lagt fram studier som tyder på at feilernæring kan endre den genetiske "innstillingen". Studiene er ikke helt entydige i effekten - kanskje fordi graden av sult, hvilke matvarer som faktisk er tilgjengelige og andre miljøfaktorer betyr noe for utfallet. I alle fall: både feilernæring, fedme hos mor og underernæring har vært vist å ha langsiktige helseeffekter ikke bare for den som har opplevd det selv, men også for etterkommerene. Det gjelder blant annet forekomst av diabetes, hjertesykdom og kreft. Noen studier viser en positiv effekt på levealder, men de fleste viser en negativ effekt. Derfor er det tryggest å bruke en rotte som har hatt normal fóring i oppveksten.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by wollf »

foringen har ikke vært unormal egentlig, men hun har ikke fått riktig kost utifra det jeg mener. mat har vært der og de siste mnd har jeg gitt eier til whiskey rm1 for å fore henne på. men jeg mener at tørrfor alene er ikke forværdig for i seg selv. selv om jeg kun har hatt whiskey hjemme hos meg i en kortere periode betyr det ikke at jeg ikke vet nok om rotta da jeg nesten daglig har møtt henne og hatt oppsyn til henne.

og jeg har søkt hanne til jentene;) men ikke inne på ntf. det må jeg beklage, jeg annså ikke det som nødvendig helelr da jeg fant en godt egnet hanne der jeg søkte. og jeg har hatt hannen under "oppsyn" og i tankene lenge før krydderjentene var aktuelle i avl. det var ikke før nå nyrlig at jeg fant ut at en tur over landet ville la seg gjenomføre heller.

og derfor var det også litt viktig for meg å sikkre seg at i allefall en av krydderjentene fikk gå videre i avl.

at denne parringen er ny for ntf er beklagelig, men det har litt diskutert og snakket om mellom oppdretterene over lengre tid og kanskje planlegge et kull sammen. eller jeg har øsnket det lenge:P
huff. jeg skal kanskje skrive da jeg ikke er så trøtt, føler at alt jeg har skrevet i dag har vært litt defust

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by torasrotter »

Kanskje det hadde vært en idè å ha et eget lukket forum, der kun de som er avlere har tilgang?? For å kunne planlegge og samarbeide seg i mellom, uten å måtte opplyse folk om ting man ikke vet ennå.. Så slipper man at det hele tiden ligger nye poster om parringer, som blir forandret og endret på fordi man ikke er sikker når man poster den :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 7 g og Gummianka

Post by Matmor »

Tora, det lukkede forumet for avlere eksisterer. Og jeg har prøvd å dra igang en avlskalender for "potensielle partnere", men det går heller tregt.

Å, jeg glemte noe under mulige alternativer for Krydderjentene:
Grunnen er at hvis poenget er å unngå Gummianka-slekten hjelper det jo ikke å bruke disse rottene i stedet for Olifants. Begge er nærmere Gummianka'en i slekt enn han er.

Ailanis kull C - jeg vet det var lagt planer, men at de falt i vasken
Ailanis kull D - dette er et kull jeg ikke har god oversikt over da det blir litt langt ute i slekt til at jeg synes det har direkt relevans for Elvebarna, og Ailani ikke oppdaterer nettsidene. Men jeg kommer tilbake til det senere.

Allright: Gumianka-"linjen". Jeg ser jeg blir nødt til å dele opp dette også - det blir for mye tekst for ett innlegg - og hvis folk har lyst til å kommentere, blir det alt for mange spørsmål som kommer til å virre fram og tilbake.

Opprinnelig ble avlsforbudet begrunnet med at Gummianaka'en selv hadde fått en svulst som
gjorde at hun måtte avlives over 2 år gammel.
http://hybels.dk/nytforum/phpBB2/viewto ... 43&start=0

Senere ble det trukket inn "mye kreft og aggresjon".

http://www.famomel.dk/Mellieha/Avlsforbud.html

Begrundelse : Avlsforbud pga. Cancer og Aggression

Yderligere : Har selv erfaring med linien både mht. Canser og aggression(har oplevet en hunrotte flænse og i sidste ende være skyld i flere af sine burkammeraters død)

Ja, det er ikke måte på hva som skyldes Gummianka'en, selv om man ikke så noe til det i de første generasjonene:
http://outlawrats.tamrotten.com/viewtop ... 4&start=30
Tamrotten.com var det første forum som stoppede salget af rotter avlet på gummianka linien, en
linie med svære tilfælde af cancer, aggression og høj dødelighed blandt unger i de kuld der
kom til verden.

... og nå sist av Larm: pituitærsvulst

Det er ikke alle som er enige i at Gummianka'en er så ille å ha i stamtreet:
http://www.blackiestamrotter.dk/kuld/gummianka
Olifants er beslektet med Gummianka'en via Zen Nuo, som er omtalt over.

Edit: jeg svarte på mitt eget spørsmål lenger ned...
Er pituitærsvulst forbundet med jursvulst? Nei, Wistarrotter er kjent for å ha høy forekomst av
pituitærsvulst og lav på jursvulst, mens Sprague-Dawley'ene er motsatt.
Er høy babydødelighet forbundet med kreft eller aggresjon? Ikke det jeg har hørt.
Ingen har snakket om høy babydødelighet i kullene med mye aggresjon etter Tut's -kull. Noen som har noe belegg for det?
Er aggresjon forbundet med kreft? Vel, det finnes en studie på at aggresjon kan være forbundet med nedsatt virusforsvar,
og enkelte virus kan forhøye sjansen til noen former for kreft. Men det finnes også minst en studie som
indikerer at aggressive mus er mindre utsatt for kreft enn de ikke aggressive: http://research.unc.edu/endeavors/aut96/stress.html
Det sies at å kastrere hannene reduserer sjansen for testikkelkreft - men jeg har aldri sett testikkelkreft hos noen av rottene mine, hverken de
kastrerte eller intakte. Derimot har jeg sett en god del andre svulster som tydeligvis er mye vanligere. Hvis ingen kan komme med data for at
det faktisk er en sammenheng i tamrotter tror jeg at jeg fortsetter å anta at sammenhengen i beste (verste?) fall er meget svak.

Så for meg høres det ut som om noen har bestemt seg for at Gummianka i stamtavlen er fy, og alt ondt som dukker opp i avkommet
stammer fra Gummianka'en, uansett hvor fortynnet de opprinnelige genene blir... Vi snakker jo om syvende generasjon allerede. De fleste tamrottene våre har ikke så lange stamtavler på langt nær!

Men hvordan står det faktisk til med ættlingene av Gummianka'en i Norge? Det må jo være et bedre mål på sykeligheten enn teoriene om hvorfor eller hvorfor ikke sykdommene har en sammenheng.

Ailanis C kull
Ailanis D kull
H3gzi's A-kull (kull 1)
H3gzi's Daim og Vibe (pluss Vibes to pappa-kull i Svergie)
Sarah's afrikanske elver

La oss ta babydødeligheten først. Den var null i Ailanis C kull, null i Ailanis D kull, 2 av 15 i H3gZi's første kull, 0 av 7, 1 av 17 og 0 av 3 i kullene Vibe er pappa til. I Sarah's afrikanske elver lever alle 11 fortsatt.

Er vi enige om at disse tallene ikke tyder på at det er spesielt høy babydødelighet hos Gummianka'ens etterkommere i Norge?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by torasrotter »

Det skal være sagt at nå er det så mange grener som har spredt seg utifra gummianka linjen, at det er vannskelig å si om det faktisk er gummianka eller om det er de andre rottene som er parret inn som har skapt problemer :akt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply