Gravid

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Dia

Gravid

Post by Dia »

Jeg lurer på hvor lenge rotter går gravide.
Tror muligens en av mine hunnrotter er blitt gravid etter en liten utflukt med en av mine hanner :roll: .
Ikke helt planlagt, men velkommen uansett.

Er det noe spesielt jeg bør se etter, jeg har igrunnen bare lagt merke til at hunnen er blitt trill rundt, men virker frisk og fin, derfor tror jeg muligens det er rottebarn på vei og ingen sykdom.

Er det noen som kan gi meg litt info, blir jeg glad :D

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

ei hunn rotte går drektig ( gravid) i 21-25 dager ( min erfaring)
Men det vaneligste er 21-23 dager .

http://awas.nvg.org/rats/NTF/avlsraad/veiledning.html

Les avels veilednigen for informasjon om oppdrett + generelle rotte spørsmål om avl og oppdrett .

Dia

Post by Dia »

Har gjort det, fant bare ikke ut hvor lenge en hunn rotte gikk drektig.

Tusen takk for svar, da vil vi nok finne dette ut om ca 5 dager, hvis hun ikke er det får jeg ta en tur til dyrlegen, for hun har blitt trill rund iløpet av en uke nå :shock: .
Får håper det " bare" er rottebarn på gang og ikke noe som er alvorligere, hun er jo bare 1 år gammel :roll:

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

OIOI 1 år er egentlig for gammel til og kunne få sitt første kull :o :shock: .

Hunn rottene sitt bekken ben sveises sammen jo eldre de blir . Og en rotte som er 1 år og ikke har hatt kull før kan risikere å sette ungene fast i fødsels kanalen, -noe som kan føre til døden får både mor og barn :( .
+ at det er en veldig stor påkjennening for moren og føde,ta vare på og oppdra ungene sine .

Huff huff ,jeg håper virkelig dette går bra . Jeg krysser fingerene for rotta di "xxxxxxxxxxxxx" :wink:

Guest

Post by Guest »

:shock: Dette visste jeg ikke :shock:
Nå var jo heller ikke dette planlagt, uff, nei nå ble jeg alvorlig bekymret.
Får håpe det går bra, hvis ikke får jeg ta en tur til dyrlegen med henne :roll:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hunn rottene sitt bekken ben sveises sammen jo eldre de blir
Nei, dette er ikke riktig. Det skjer hos marsvin, ikke hos rotter. Akkurat hvorfor eldre hunner ofte har fødselsproblemer vet jeg ikke, men husk på at en 1 år gammel rotte er midt i livet (tilsvarer kanskje en 50-årig dame?). Uansett, mange rotteavlere har opplevd fødselsproblemer hos sine rotter når de når litt opp i alder, så derfor anbefales det ikke å parre hunner som er eldre enn ca 10 mnd. Hadde Dia lest avlsveiledningen før rottene ble parret (uhell eller ikke) hadde hun/han kanskje visst det? Dere får hjelpe NTF med å spre litt info. Det er viktig at folk som begir seg i kast med avl vet hva de går til. Veldig mange vet alt for lite når de avler, det kan være derfor helsen og levealderen til tamrottene ikke er så veldig bra. Hve og en som avler bør tenke nøye gjennom om hun/han bidrar til denne negative trenden.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

hm jeg trodde at bekkenet til alle gnagere og diverse dyr ble sveiset sammen ??!!
Jaja ,samme det da tok jeg feil .

Dia

Post by Dia »

Nå er da min hunnrotte eksakt 11 mnd, så da er det ikke så altfor galt (måtte bare sjekke litt i papirene mine)
Jeg ser at Heidi synes jeg burde lest avlspapirene før jeg satt igang, jada, men nå var dette som kjent rett og slett et uhell. Jeg hadde hun sammen med hennes følgesvenn gjennom et lang liv, Ola 2 døgn før han døde av alderdom. De løp sammen på mitt fang, riktig nok under et pledd, men nå ser det ut som at de alikevel tross Olas helse og mitt pass at de har greid og parre seg.
Jeg synes ikke jeg er hverken uansvarlig eller at jeg har handlet skjødesløst, rottene er velkommene og får gode hjem hos meg, sammen med de andre jeg har.

Jeg har satt meg rimelig godt inn i rottehold, men akkurat avl har jeg styrt unna fordi jeg rett og slett ikke hadde tenkt og parre noen.

Tusen takk for svar, og dette med og bidra til en negativ trend, javel er det sånn man svarer folk som spør vil de nok ikke spørre mer...

Shelly

Post by Shelly »

og dette med og bidra til en negativ trend, javel er det sånn man svarer folk som spør vil de nok ikke spørre mer...
Jeg synes det er mange nye som kommer til forumet og får det inntrykket. Jeg tolker det bare at det er veldig mange mennesker her som er ekstremt glad i rotter, og vil ha ALT det beste for de. Derfor, så kan de bli litt emosjonelle hvis de hører noe som går litt mot det perfekte livet for ei rotte.

Dia, du kan slappe av tror jeg. Du er ikke den som har hatt den første, eller verste ulykken her. Den negative trenden er der bare pga manglene kunnskap, noe som NTF kan ikke si at de jobber ikke med! Heller bedre at du, som har hatt og elsker rotter, får ett ups-kull, enn en som har lite peiling på dyrene og bryr seg ikke om ungene.

Dia

Post by Dia »

Tusen takk Shelly, det var et koselig svar :D

Jeg får rapportere at Vesla er i fin form, lager seg et lite rede kan det se ut som. Og er i god form ellers.
Men stakkar, hun er nå blitt så rund at hun sliter med og vaske seg overalt, nesten som og se et høygravid menneske knyte skolisser :lol: .

Hun må ha blitt drektig enten 8 eller 9 okt så nå venter vi spent på rottebarn....regner med det kan bli like om hjørne.
Vi gleder oss :wink:

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Du får holde oss oppdatert når det kommer bebser ;) Det er alltid gøy å få se bilder også (hint*hint)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Guest

Holninger på NTF's forum

Post by Guest »

Shelly wrote:
og dette med og bidra til en negativ trend, javel er det sånn man svarer folk som spør vil de nok ikke spørre mer...
Jeg synes det er mange nye som kommer til forumet og får det inntrykket.
Jeg må bare si meg hjertelig enig. Jeg har "smuglest" på forumet i ca et halvt år nå, dette er mitt første innlegg. Hør her folkens: UPS-KULL FOREKOMMER!! Enten man vil det eller ikke! Til og med Topolinis har hatt ups-kull, og etter hva jeg har hørt er det gode rotter selv om avlsveiledningen her ble "brutt".

Som rotteeier og fast "leser" av forumet, har jeg følgende vurdering av NTF's forum:

*Dette er et forum der man får god hjelp av "mannen i gata" som har rotter om man spør om noe.

*Dessverre, blir alt for mangen av spm innenfor noen temaer besvart med en arrogant og ufordragelig holdning av engelte som sitter i NTF, og enkelte oppdrettere. Spesielt temaer som omhandler "avl" (les ups-kull).

*Jeg registrerer også at om noen er så "uheldige" at de gjør den "enorme tabben" å spør om et tema som har vert oppe i forumet før, blir rett og slett utskjelt! Det kaller jeg fiendtlig og ufordragelig oppførsel! Det går an å gi beskjed på en dannet måte, eller rett og slett svare enkelt på spm, og på en vennlig måte vise til tidligere tråder.


Rotter er kjæledyr. Jeg har i over ti år hatt rotter, og de har gitt meg mye glede, men også grunnlag for mangen spørsmål. Når jeg kom over NTF og forumet, så ble jeg gledelig overrasket. Dette er noe vi som har rotter trenger.

Det første jeg registrerte etter å ha lest noen innlegg var denne ugjestmildheten. Kan det tenkes at NTF's lave medlemstall har noe med dette å gjøre? Det er bare i overkant av hundre medlemmer her! Og det til tross for at internett, som er et søkeverktøy de fleste bruker når de vil ha informasjon om et emne, og NTF kommer opp som det 4. mest relevante treffet når du søker etter "rotter" i Kvasir.

Rotteeiere er sultne på informasjon om de elskede dyra sine, og Internett er et redskap som blir brukt til dette. Rotteeiere vet om NTF, men lar være å melde seg inn på tross av gode medlemsfordeler og billig kontigent. Dette er en påstand jeg har belegg for å komme med, da jeg kjenner MANGEN som har rotter, både i mitt distrikt og ellers i landet.

Moralen i dette innlegget er at jeg ber de som føler seg truffet av det som står her om å ta seg selv litt mindre høytidelig. Jeg skjønner dere er glad i rottene og vil dems beste, men dette er et forum som jeg vil påstå at ALLE som har rotter trenger. La det derfor være en hyggelig plass, la ingen spørsmål væere for dumme, og innse at ikke alle er feilfri. En spade er en spade.

P.S. Jeg vil enda ikke melde meg inn i NTF. Time will show ;o)

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Jeg har lyst til å kommentere noe til det Gjest har skrevet.....du har vel ikke noe navn? Her blir det bare fokusert på så mye negativt at jeg vil dra frem noe postivt. Jeg snakker for meg selv her og ikke for styret

Forumet vårt har 172 brukere og det har vært 10.086 innlegg så langt, de aller fleste har vært hyggelige, men det er nesten ikke til å unngå at det kan bli litt opphetet her i blandt, særlig i diskusjoner rundt avl/oppdrett.

Det er over 5400 unike pc-er som er innom her....det er sinnsykt mange for et rotteforum....vi hadde ikke i våre villeste fantasier trodd at det skulle bli så aktivt her.

Alt NTF gjør er på frivillig basis, det er ikke lett å rekrutere nye heller....så det blir ganske mye jobb innimellom på oss som står bak NTF.
Det er mange ildsjeler som har bidratt, vi deltar på Barnas Kulturfestival, gir ut medlemsblad, bidrar aktivt sammen med bla Mattilsynet å lage et infohefte som dyrebutikker skal gi til kunder når de selger dyr, arrangerer Rottefester, selger strø/mat osv, nettside mm....det er mye som må gjøres som ikke er synlig også.

Og det at vi har fått 100 medlemmer er kjempebra!!!! Vi har fått dobbelt så mange medlemmer som året før :D Utrolig bra er det :lol:

Dia

Post by Dia »

Jeg ser at det er flere enn meg som ble litt overrasker over svaret jeg fikk av Heidi, og at dette tydligvis ikke er første gangen at sånt skjer på dette forumet.
Det er faktisk litt viktig og svare folk på en skikklig måte, selvfølgelig finnes det gjester som sikkert er uhøflige og stille lite gjennomtenkte spørsmål. Men alikelvel bør man bestrebe seg på og svare orntlig og er spørsmålet er for dumt, ja hva med og la være og svare i det hele tatt.

For og ta opp min egen sak, jeg er nå blitt såpass gammel at jeg vet at ideelt sett bør man planlegge kull,men innimellom skjer det glipper og det er jeg sikker på at har skjedd mange av dere også (som bl.a Shelly skrev)
Jeg for min del var bare ute etter og få nøyaktige opplysninger om hvor lenge hunnen gikk drektig, og da og nærmest bli beskylt for og lage en "negativ" trend, ja det var vel i drøyeste laget..

Jeg synes det er trist og lese at Gjest her har erfart at dette skjer til tider ofte her på forumet, at man svare i en ovenfra og ned holdning.
Man må også huske på at her vil det være mange barn som stiller spørsmål. og de kann sikkert både bli mange, rare og være svart på før.
Men alikevel når man engang driver et forum har man en plikt på og svare skikkelig.

Dette er ikke et klagebrev, men et brev til etterretning, og er dere voksene og ansvarsbevisste så skjønner dere hva jeg mener.
Det må jo også være i deres interesse at flest mulig vil være og lese her på forumet, så fler og fler kan bli klar over hva en rotte egentlig krever, og hva slags stell den SKAL ha.

Nå alt dette er sagt vil jeg takke Kiara, Shelly og Skaubytrollet for gode og skikkelige svar.
Også håper jeg at man heretter vil tenke seg litt om hva man svarer folk,prøv og se om du ville ha likt ordlyden selv, det kan gi en bra pekepinn :wink:

Det har fortsatt ikke skjedd noe med Vesla, men hun sover og koser seg i rede sitt (eller i min genser :wink: )
Og selvfølgelig hvis dere ønsker vi jeg gjerne oppdatere dere når familieforøkelsen er kommet, karnsje jeg til og med greier og få lagt ut et bilde :P

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Heidi wrote:Nei, dette er ikke riktig. Det skjer hos marsvin, ikke hos rotter. Akkurat hvorfor eldre hunner ofte har fødselsproblemer vet jeg ikke, men husk på at en 1 år gammel rotte er midt i livet (tilsvarer kanskje en 50-årig dame?). Uansett, mange rotteavlere har opplevd fødselsproblemer hos sine rotter når de når litt opp i alder, så derfor anbefales det ikke å parre hunner som er eldre enn ca 10 mnd. Hadde Dia lest avlsveiledningen før rottene ble parret (uhell eller ikke) hadde hun/han kanskje visst det? Dere får hjelpe NTF med å spre litt info. Det er viktig at folk som begir seg i kast med avl vet hva de går til. Veldig mange vet alt for lite når de avler, det kan være derfor helsen og levealderen til tamrottene ikke er så veldig bra. Hve og en som avler bør tenke nøye gjennom om hun/han bidrar til denne negative trenden.
Hvis en leser Heidi's svar til Dia, på en POSITIV måte, vil en se at det Heidi skrev ikke er så grusomt som en skal ha det til ;) Er en derimot innstilt på at Heidi kjefter, kan dette innlegget lett bli misforstått. Jeg tror nok Heidi mener at vi i NTF må bli mer aktive på å spre info om rottene. F. eks er det mange som bruker spon til rottene sine ennå, dette vet jo vi som er medlemmer er fyfy. De som aldri har fått annen info enn i fra butikken de kjøpte rottene, er jo overbevist om at rotter SKAL ha spon. Dyrebutikkene gir ofte lite og feil info om dyrene de selger. Jeg "testet" en butikk her, og fikk vite at hunrotter kan parres hele livet f.eks! Fra de er et par mnd til de dør...! Ikke noe problem sa de! De sa også at en hunn får maks 8 unger fordi hun har jo bare 8 patter... Og at rotter skal ha spon, det var jo en selvfølge. Jeg har også snakket med en person, som trodde at rotter ikke kan parres før de har fylt 1 år.. Det er mye feil info ute "å går" om våre små venner, og det er vår oppgave å rette på disse feilene.

Dia: Hunnrotter føder som regel på dag 23, men det er unntak, går hun over 25 dager (med tanke på alderen), tar du henne med til veterinær. Ettersom hun er såpass gammel, og førstegangsfødene, kan hun få problemer med å føde selv, og da er det bare keisersnitt som kan redde henne og ungene. Nå har du lært at hannrotter får det til, uansett hvilken form de er i ;) De kan være utrolig syke og svake før de ikke klarer å prestere.. Er ikke som hos våre mannfolk, som legger seg flate bare de nyser litt ;) Jeg anbefaler ikke å la hunner og hanner møtes i det hele tatt, så lenge en ikke planlegger unger. De er superraske, og en parring er over på null tid. Hvis du ikke har satt henne i et eget bur for seg selv, anbefaler jeg at du gjør det nå. Hun vil være sliten de siste dagene før fødselen, og det er godt å få slippe å foholde seg til de andre rottene de dagene. Hun trenger ro og hvile. Når ungene er 3-4 uker gamle kan du begynne å la de hilse på de andre rottene, og når de er 5 uker gamle skiller du kjønnene. Buret mor og barn skal være i de første ukene bør ha liten avstand mellom sprinklene, og ikke være høyt, da små rotteunger kan sette fast hodet, eller ramle ned og slå seg stygt. Gi mor masse næringsrik mat fra nå av! Havregrynsgrøt (ikke melk, rotter tåler ikke laktose), tunfisk på boks, mais, babygrøt, grønnsaker og frukt - i tillegg til tørrfôret hun får av deg. Gjerne soyamelk også, det kan også de små drikke når de blir store nok, og det avlaster mamma litt ;) Lykke til! :)
Mvh Ida S. Eggen

Locked