Spørsmål til oppdrettere - pelsfarger osv

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
MissGuardian

Spørsmål til oppdrettere - pelsfarger osv

Post by MissGuardian »

Jeg har nett vært innom og sett på kulltrådene.. Og jeg ble litt nysgjerrig..
Hvordan ser dere forskjell på f.eks rex og standard pels når ungene knapt har fått pels?
Har sett andre steder at de vet f.eks hvilken øyefarge de får før de har åpnet øynene, går det i det hele tatt an?(og i såfall - Hvordan?)
Ble veldig nysgjerrig her.. :cheesy:
Skjønner ikke hvordan dere ser forskjell på alt :crazy:
Mange av typene er for meg identisk :nottelling:

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Spørsmål til oppdrettere - pelsfarger osv

Post by Radney »

Forskjellen på rex og glattpelset før de har fått pels sees på følehårene. Krøllette følehår = rex og rette følehår = glattpelset så vidt jeg vet.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Spørsmål til oppdrettere - pelsfarger osv

Post by Matmor »

Har sett andre steder at de vet f.eks hvilken øyefarge de får før de har åpnet øynene, går det i det hele tatt an?(og i såfall - Hvordan?)
For det første er øyelokkene på nyfødte rottebabyer så tynne at man kan se forskjell på mørke og lyse øyne de første dagene. Hvis du går inn på hjemmesidene mine og titter på tidlige bilder av Fiberkullet under Oppdrettssidene kan du se det selv :)

For det andre er det visse pelsfarger og øyenfarger/mønstre som "hører sammen". En mørkpelset unge med husky-mønster vil ha husky øyne (jeg har aldri studert øynene til en f.eks. beige husky så jeg vet ikke hvordan det er med dem), en rotte med mørk pels rundt øynene har aldri rosa øyne - men den kan ha rubinrøde øyne. Hvis man vet noe om farger i slekten på begge sider kan det, ved en kombinasjon av genetiske kunnskaper, pelsnyanser og mørke/lyse øyne som nyfødt baby være mulig å si at en unge får ruby eyes før den har åpnet øynene.

MissGuardian

Re: Spørsmål til oppdrettere - pelsfarger osv

Post by MissGuardian »

Takk for svar!
Er veldig fasinert av sånt, men gener skjønner jeg ingenting av=P

Post Reply