Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbakemeld

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by wollf »

Stine wrote:Men små rotter kan faktisk bety at noe er galt og det kan være =sykdom ;)
(iallefall når det ikke er noen tegn til at linjen er liten ellers..)

Den ene hannen til Cecilie i Finland veier 550 gr (for 2 mnd siden..)

Med dårlig kosthold sier jeg ikke at det er oppdretter som har gjort noe feil Marlen, men det var et stort kull og det var tilogmed rotter fra et redningskull som ble satt sammen med moren og ungene fra dette kullet! Dessuten brukte oppdretter blandingsfor, som kan , og ofte gjør, at rotter selekterer det de vil ha og ikke vil ha, som dermed gir dårlig ernæring!
har du link til den oppdretteren? vil gjerne høre med henne om dette stemmer. jo det er mange tegn på at linjen er liten ellers.

både for og tillegsforet hun brukte kan jeg gå god for.
hvilke sykdommer mener du?

det var 17 unger i kullet. 15 overlevde
hvor du har det fra at hun satte redningskullet inn til mor aner jeg ikke. for det har heller aldrig skjedd. hun vurderte å sette noen av ungene i nærd kullen inn til den andre hunnen fra reddningskullet da det var så stort men ble ikke noe av da 2 unger døde.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by Stine »

Det er MangoMelon, har ikke link til hjemmesiden hennes, men et er nok bare å søke opp ;)
Dessuten er hun på Råttor i fokus, om du vil kontakte henne der.

Du sier også at du har mange tegn til at rottene i linjen er like? Hva da? Alt jeg har sett er normalstore og store rotter når det kommer til vekt(utenom Nerd-kullet)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by wollf »

prebens slekt er liten og det er det flere som sier. at hannen til mangomelon er 550 stemmer ikke, til meg sa hun noe helt annet. så da driver hun med løgn rett og slett, noe jeg kan konfrontere henne med. for det stemmer ikke.

rotter på bilder ser alle store ut, mille ser jo enorm ut på mange bilder...

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by Stine »

Nå mener jeg jo ikke hvordan de ser ut på bilder, men spesifikk vekt.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by wollf »

på hjemesiden til mangomelon står det ikke vekt på zack

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by Stine »

Moren (Absinths The Mirrors Truth) veide 312 gr.
Mormoren Tacobelles Cervelat veide 413 gr
Morfars far, Hugo veide 620 gr.
Olle, Hugos far, 650 gr.

Disse vektene fant jeg ut ved et raskt google søk.

Det sier jo selvfølgelig ikke så mye om resten av slekten, men jeg har hittil ikke kunne finne noen i slekten som er så små som nard-kullet.Og litt informasjon, sier jo mer enn ingen informasjon ;)


I en mail som du vidresente til meg Marlen, fra Tacobelle beskrev hun kullet som Närdeungenes far (Tacobelles River Jack) er fra som "Bra storlek på alla i kullen".

Det er jo sikkert mulig å sende mail rundt og få mer informasjon om vekt osv på dette om man vil :)

Vekten på Cecilies rotte fikk jeg vite når jeg snakket med henne på msn.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by wollf »

fremdeles er preben slekten en liten slekt i følge svenske oppdrettere. mangomelon virker noe utroverdig da hun kommer med forskjellig opplysning.

uansett sa har jeg ikke sagt noe, noen plass om Absinths The Mirrors Truth, Tacobelles Cervelat,
Hugo eller olle. men nok en gang så stoler jeg ikke på vekten som står på hjemmesider til folk da det er så lett å skrive noe annet.

uansett så er mille 260, noe som ikke er så langt i fra henes mor som jeg vil annse som en relativt nett dame. heller er det vel ikke uvanlig at veldig store og veldig små kull så blir ungene litt små?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by wollf »

tar du og redigerer dette enten til en egen tråd eller sletter det, for det har ingen relevans i hendhold til toras spørsmål

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by Stine »

Hvorfor det? Jeg vil si det har aller største relevans ift kullet, da Tora spurte om folk kunne komme med innspill, og det var netopp det jeg gjorde. Jeg har skrevet at rottene i kullet er små, og det er noe man må tenke på.

Men om man da ikke kan stole på hva som står på hjemmesider, hva skal man da stole på?
Jeg kan ikke si noe om Prebens vekt da jeg ikke har noe kunnskap rundt vekten på disse rottene, utenom at Hugo, Prebens far veide 620 gr dvs at han ikke var noen liten rotte!
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by Matmor »

Men om man da ikke kan stole på hva som står på hjemmesider, hva skal man da stole på?
Hjemmesidene er en viktig kilde, men vi skal huske på at
a) sidene blir ikke alltid blir oppdatert. Det er de færreste som oppgir når sidene sist er rettet, så spesielt vektopplysninger og helse/gemyttopplysninger kan være utdatert med mange måneder
b) folk kan skrive feil. Jeg presterte jo for eksempel å skrive at Mania var død på Nyhetssidene mine, da det var Max som døde (den ene var toppøret og den andre dumbo, for ikke å snakke om at de hadde forskjellig størrelse og personlighet :crazybonk: ), og da Wollf skulle parre James Dean og jeg stilte spørsmål ved vekten hans i følge hjemmesiden, forklarte hun at: "UPS! det var visst en skrivefeil". Jeg har funnet hjemmesider hvor en oppdretter hadde samme stamtavle liggende ute på alle rottekullene sine... tydeligvis en kopier-og-lim-inn-feil, og jeg kunne nevne mange fler eksempler. Så hvis det hjemmesidens eier sier, og det som står der, ikke stemmer overens, kan det være at det er hjemmesiden som inneholder feil opplysninger.

Å lyve er å komme med overlagte usannheter. Det bør man ikke beskylde folk for, med mindre man har grunnlag for å si at det var overlagt. Hvis kildene spriker er det lurest å forhøre seg om hva som er årsaken til forskjellen. Noen ganger får man ikke et (fornuftig) svar, men da får man presentere begge opplysningene med kilder som alternativ.

Jeg er enig med Stine i at Gingers slekt er høyst relevant i forhold til tråden, men hva om dere som har beslektede rotter gikk sammen og satte sammen et mest mulig fullstendig stamtre med kilder og tidspunkt for opplysningene ? Da tror jeg det ville bli tydeligere både hvor det manglet opplysninger, hvilke opplysninger det lønner seg å grave mer rundt, og hva man bør ta hensyn til. Det er jo egentlig først når disse opplysningene er tilgjengelige at Tora har et godt grunnlag for å ta en avgjørelse.

Det kan hende jeg har noen innspill å komme med etterhvert, selv om jeg ikke har nært beslektede rotter. Jeg bare tilhører den nye arten "Nettsnok", jeg. :wink:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by wollf »

sannt nok det som sies her, men ser fremdeles ikke grunnen til å legge ut slik tråder som dette da vi ikke får diskutere på kulltråder. virker bare så morstrigende.
ikke at jeg har noe i mot det, men har man satt foten ned og gjort det slik så kan vi ikke tillate det halvveis?

uansett så er det en egen krydderkull tråd, tora er fullt oppdatert om hva som skjer med kullet der. vi snakker jevnlig pr tlf og om hun lurer på noe så ringer a.

jeg mener etter min mening at jeg ikke vil at det skal avles mer på krydder ungene på en stund nå før vi ser hvordan ting utvikler seg og før alle de ungene som er fra den linjen får bli litt mer voksen ellers sitter vi igjen med bare de rottene og da vet dere like godt som meg at det blir innavl ut av dette. for jeg tror ikke at alle er like nøye på å følge opp ungene jevlig. omplasseringer skjer og vipps så har man to av samme slekt som parres.

jeg har ingen myndighet til å si at det ikke SKAL avles videre på, men jeg vil si at jeg MENER at etter fossil og milles kull bør vi ta et skritt tilbake for å evaluere Nero slekten litt mer.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by Stine »

Det skal jo være muligheter for å diskutere, men kulltrådene skal være informative salgstråder, ikke diskusjoner som innimellom har en tendens til å utarte seg :suspicious:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by Matmor »

Jeg synes ikke det er inkonsekvent å tillate diskusjon under Genetikk og avl, og forby det i salgstråder. Dette er imidlertid stoff til en ny tråd om "hvoradan bruke Genetikk-og avlforumet når noen ønsker innspill om vurdering", og ikke noe som hører hjemme som tilbakemelding til Tora...

Folk vil alltid være uenige i hva som er gode og dårlige parringer, men denne tråden viser (tror jeg) at det er tilgjengelig informasjon om slekten som Tora ikke har fått med seg. Det er mye bedre å ta diskusjonen på forhånd, enn at slikt skal havne i salgstråden. Når ungene er født er det jo litt sent å si ifra hvis man synes kullet er en dårlig idé "fordi..." Men utsagn som "noen sier at størrelsen/helsen til X er bra/dårlig/gjennomsnittlig" (edit: burde vi prøve å unngå), for det er det ingen som blir klokere av. Da er det bedre å spørre Tora om hun har fått konkrete opplysninger om størrelsen/helsen på X, og om de stemmer med referansen (en eller annen nettkilde).

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by wollf »

tora skal være informert om dette... har snakket med henne pr tlf om det...
det er ikke noen ny info å hente annet enn som jeg har nevnt tidligere at jeg synes at det bør avventes med å avle mer på linjen, evaluere mer og evt velge ut de sterkeste og raskeste for videre avl om det viser seg å være bra nok. men å komme med flere kull nå på så kort tid vil jeg ikke anbefale, noe jeg alt har sagt tidligere

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by Larm »

Man trenger jo ikke å bruke hunnene fra denne linjen, man kan jo avvente og eventuelt bruke en hann senere :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply