Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbakemeld

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbakemeld

Post by torasrotter »

Jeg sitter nå og vurderer en parring mellom min egen Absinthes Percy og Karmas Siddharta. Percy er fra Absinthes oppdretter i sverige, og har 4(?) søsken i Norge. En bror hos stine, en bror hos Marlen, en søster hos Marlen og en søster hos meg. Så vidt jeg vet har det ikke vært noe problemer med dette kullet, og Marlen har et kull på hans søster nå. Han fyller ikke et år før i begynnelsen av februar, så det gjenstår fremdeles å se, men til nå har han oppført seg eksemplarisk. Har blitt introdusert til andre hanner i mange ulike aldere og aldri vist noen tegn til dominans. Han er betarotte og utrolig snill. Stamtavle kan sees her (Marlen sin hjemmeside) : http://sites.google.com/site/wollfratrace/sideholder-1

Siddharta er fra mitt Buddha kull, og fyller 6 mnd den 30 november. Til nå har det ikke vært noen problemer med kullet, men i og med at paringen vil bli satt i gang i februar kan man ikke vite sikkert ennå. Det har dukket opp et par problemer på noen av søskenene til Ginger (mor). Smestad (Onkel) ble avlivet pga blærekreft, Duffy (tante) har fått bi-lyd på hjertet og veskeansamling i lungene, og Wiskey (tante) var venstre lungelappen var bare bruskvev og har aldri blitt utviklet. Det har vært slik siden fødselen.
Noe (sannsynligvis et fall) førte til at den ene lille lungelappen krøllet seg rundt den store lungelappen, noe som førte til at lungen ble fylt av væske som igjen fylte opp den andre lungen.

Stamtavle kan sees her: https://sites.google.com/site/rotteslot ... ist-kull-1

Vil høre litt hva folk tenker om å bruke disse linjene, det er jo ikke mange linjer i Norge nå men spesielt Siddharta sine linjer er jo noen linjer det er blitt brukt et par ganger nå.
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by Matmor »

Min tanke er at når man skal parre to rotter skal man alltid se på hvordan de kompleterer hverandre. Her sier du at begge rottene har (foreløpig) godt gemytt, noe som er fint, men hva vet du om helsen på farssiden, ettersom det har vært noen tidlig-problemer på morssiden? Farens søsken er forelpig såpass unge at du må regne med å gå en generasjon bakover for å finne noe.

Hvis du har dårlig med helseopplysninger om farens foreldregenerasjon ville jeg helst ha ventet til han var halvannet år med å bruke ham. Men da får du selvsagt problemer med jentas alder i forhold til denne parringen.
Nå vet jeg at det ikke er så mange hanner rundt omkring med stamtavle og rett alder for å parres med en Buddah-jente, men selv om du ikke har anledning til å få låne han fra Ytlandet går det jo an å avertere etter en han i Norge, i håp om å finne alternativer. Hvis du har lite helseinformasjon om farens side vil den beste av to-tre snille og friske brødre på 1 1/2-2 år men uten stamtavle være vel så interessant som Percy. Tenker jeg.

Kanskje du kan fortelle hvorfor du velger akkurat Siddharta av jentene? Det var ganske mange jenter i det kullet, og ikke alle var blazed heller. Flere av hunnene ble boende hos deg ganske lenge, slik at du hadde muligheten til å ombestemme deg lenge om hvem som var den beste avlsrotten av de du selv hadde - og jeg vet ikke om du har vurdert å spørre kundene dine om de har en hun som burde formeres.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by wollf »

mille fødte i dag, så et alternativ er å avvente å se hvordan hennes kull blir. jeg har masse opplysninger fra absinth sine linjer om det er av interesse også. mye veier hannen din nå? hør med mangomelon om hun har mer info siden det nå er hun som har absinths oppdrett.
mille og leon er bege eksemplariske mot mennesker og rotter, tilogmed andre dyr. men leon er enda ung.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by wollf »

hva er vekt på hunnen?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by Stine »

Jeg ville også avventet en god stund, også for å se hva som skjer med kullet som Ginger er fra. Det har jo dukket opp en del på kort tid nå, så det er godt mulig at det kommer mer i nær fremtid. Det kan jo bare tiden vise :cheer:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by Stine »

Kom også på at Siddhartas mormor, Cervelat, ble avlivet pga væske i lungene som var der mest sansynlig pga hjertesvikt. Detter er jo også noe å tenke på siden Duffy (Gingers søster) også mest sansynelig har hjerteproblemer.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by torasrotter »

jeg har ikke vekten å de i hodet akkurat nå, og er ikke hjemme, men skal veie de igjen og se. Grunnen til at jeg har tenk mest å å bruke Siddharta er rett og slett fordi hun er den som er mest kontaksøkende og frempå. Nirvana som bor i bergen er sterilisert så hun kan ikke brukes, Lotus og Deva er nettopp blitt omplassert til en barnefamilie i oslo, så jeg tror ikke det er så aktuelt å skulle hente en av de ut igjen for å bruke i avl, og de to siste står også hos en barnefamilie som helst ikke vil låne de bort.. Den andre jenta som står her fra kullet, er ikke like frempå og utadvendt, og er heller ikke like stor i str. Alt dette kan jo faktisk endre seg de neste 3 mnd, så muligheten for at hunnen byttes ut om de er noen av de andre som egner seg bedre er der jo..

Jeg har sendt mail til Percy sin oppdretter og venter nå å svar med mer info om sykdom på hans side. Ja det er nok kanskje en bedre idè å bruke en hanne med ukjent bakgrunn og litt høyere alder om det viser seg at de er lite info om helse på fars siden. Jeg tar gjerne imot det av info du Marlen har om kullet, regner med du fant ut endel når du skulle bruke mille.. post det gjerne her :cheerful:

Heldigvis så er det fremdeles 3 mnd til jeg må ha bestemt meg, så det er nok av tid til å finne ut det som trengs om linjene, og de kan jo hende det dukker opp noe mer på mors siden også.

Hjerteroblemer har jeg ikke nok kompetanse til å uttale meg om, er det noen her inne som har litt kunnskap de vil dele på tema? Er hjerte sykdommer arvelig, og i hvor stor grad?? Ja det har dukket opp endel i krydderkullet i det siste, men til å være et så stort kull hvor alle nå begynner å nærme seg 18 mnd, noe som er gjennomsnittsalder for rotter i norge så har det ikke vært så mye problemer.. Men er det noe mulighet for at det er noen sammenheng mellom det vi har sett av sykdommer i kulle fremtil nå?
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by wollf »

diskusjoner videre om krydderungene kan vi ta en annen plass. men 3 sykdommer av 15 er ikke et dårlig tall nei, men det viser at det er noe der og da bør man vise forsiktighet og ha kunskap om hva man gjlr videre ja.

hva er tanken bak parringen?
hva med å finne en annen hanne som ikke er blitt så mye brukt enda? det er jo 3 linjer du har nå som alle alt er godt brukt. dumt om alle avls rotter igjen blir i slekt

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by torasrotter »

Ja om det er mulig tenker jeg på å kanskje reise til danmark, men da er jeg avhengig av at det er noen hanner der som kan brukes..

Jeg har jo veldig lyst til å føre linjen til ginger videre, og grunnen til at jeg vil bruke Percy er mange. Siddharta er en rotte med mye energi som er full av fart. Det har det vist seg at mange av søskene hennes også er. Percy er er en veldig rolig og balansert rotte som jeg tror vil passe bra sammen med henne. I tillegg så har han en god str, noe som kan få opp str på kullet..

Men ja jeg tenker også på at det er synd å bruke opp de få linjene vi har, men om noen av jentene fra kullet skal brukes må de brukes før de fyller 10 mnd.. Om det dukker opp en bedre egnet hanne er det ingen tvil om at den vil annvendes i stedenfor, men om det ikke er mulig å finne en annen hanne håper jeg på å kunne bruke Percy :cheerful: Så fremt kullet fortsetter å være bra og 6 mnd rapporten viser positive resultater vil det være synd å ikke få sett linjene bli bært videre.. Jeg vet ikke om noen av de som har guttene fra kullet har planer om å bruke de i avl, men de er jo selvsagt også en mulighet.. Det vet vi heller ikke før de er gamle nok til å vurderes..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by Matmor »

Noen former for hjertesykdom er svært arvelige. Uten obduksjonsrapporter er det vanskelig å si hva slags hjerteproblemer dette dreier seg om. Men man har flere tilfeller i samme slekt, og hjerteproblemene dessuten melder seg i (nokså) ung alder, øker selvfølgelig sjansen for at det er en arvelig variant med høy sykelighet.

Her er en oversikt over noen former for hjertesykdom hos mennesker, og arveligheten.
http://www.genetichealth.com/hd_what_is ... athy.shtml
Når det gjelder laboratorierotter vet vi at det finnes
*dominant arvelige varianter
*recessivt arvelige varianter
*kjønnsbundne varianter som stort sett rammer hunrottene (tror jeg det var)
men vi vet lite om hva som er vanligst i kjælerottemiljøet.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by Stine »

Jeg synes info om krydderkullet har aller største relevans i denne saken ;)

Og Dessuten Tora, er de langt fra 18 mnd gamle! De er 1 år og 2,5 mnd gamle!
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by wollf »

nei, for nok en gang blir dette til å utarte seg til en diskusjon som vi vet vi prøver å unngå.

tora percys vekt? hva er den på? for hans gener vekt messig trekker nok neppe opp vekten på gingers unger akkurat. hele nærd kullet er små.

helse messig er det ikke noe galt med linjene, men jeg mener det bør være en grunn for at du setter i gang denne parringen....

det er alt MANGE av akkurat denne linjen nå. og med tanke på milles unger så blir det mer.
selv vil jeg ha en liten stopp på parringer av krokan og stine slekten for å se hva som skjer videre.

det er ikke mye sykdommer frem til nå, men lurt å avvente å se hva som skjer fremmover

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by Stine »

Jeg tenker også at det faktisk kan være noe galt med rottene når de e så små som nerd-kullet er, og enda mer når det faktisk er så stor variasjon på størrelsene! Ingen av foreldrene var små, og heller ikke noen lengre bak i slekten..
Når størrelsene varierer fra 360 gr-550 gr (kanskje mer?) på hannene tenker jeg at det kanskje kan være noe med de som er små. Kanskje de fikk dårlig kosthold i oppveksten? Ikke vet jeg, men jeg tenker iallefall at det kan være en god ide å bruke en av de som ikke er så små, når man først skal bruke en av hannene fra det kullet :)

Det trenger jo ikke å være noe galt med dem i det hele tatt heller, men de er jo unge enda, og det er jo best å være på den sikre siden :cheesy:

Edit** tora, jeg så at du skrev at Percy var stor , leste ikke gjennom tråden før jeg svarte igjen :nottelling:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by wollf »

Stine wrote:Jeg tenker også at det faktisk kan være noe galt med rottene når de e så små som nerd-kullet er, og enda mer når det faktisk er så stor variasjon på størrelsene! Ingen av foreldrene var små, og heller ikke noen lengre bak i slekten..
Når størrelsene varierer fra 360 gr-550 gr (kanskje mer?) på hannene tenker jeg at det kanskje kan være noe med de som er små. Kanskje de fikk dårlig kosthold i oppveksten? Ikke vet jeg, men jeg tenker iallefall at det kan være en god ide å bruke en av de som ikke er så små, når man først skal bruke en av hannene fra det kullet :)

Det trenger jo ikke å være noe galt med dem i det hele tatt heller, men de er jo unge enda, og det er jo best å være på den sikre siden :cheesy:
det ville jeg vært forsikktig med å si. for om du sjekker litt nøyere så finner du ut at alle har ca lik stor vekt. hvem veier 550g?
kostholdet har ikke vært dårlig dette har jeg sagt til deg før, vi var der, snakket med oppdretter, sjekket mat og andre rotter osv. vekten er ikke noe annet enn genetisk. da prebens slekt er liten av vekst.
og det med vekt på rotter synes jeg kan diskuteres mye mer. for en liten rotte er mye mer attraktiv for meg å bruke i avl enn en rotte som er stor men som jeg vet har noen sykdommer eller gemyttsproblemer i nær slekt. vekt er urellevant mener jeg. store eller små rotter, er friske jeg vil ha

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vurderer ny parring i begynnelsen av feb. Ønsker Tilbake

Post by Stine »

Men små rotter kan faktisk bety at noe er galt og det kan være =sykdom ;)
(iallefall når det ikke er noen tegn til at linjen er liten ellers..)

Den ene hannen til Cecilie i Finland veier 550 gr (for 2 mnd siden..)

Med dårlig kosthold sier jeg ikke at det er oppdretter som har gjort noe feil Marlen, men det var et stort kull og det var tilogmed rotter fra et redningskull som ble satt sammen med moren og ungene fra dette kullet! Dessuten brukte oppdretter blandingsfor, som kan , og ofte gjør, at rotter selekterer det de vil ha og ikke vil ha, som dermed gir dårlig ernæring!
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply