Avle nakenrotte og dumbo?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Apollon
Pinky
Posts: 7
Joined: 05 Jan 2009, 19:26
Location: Møre og Romsdal

Avle nakenrotte og dumbo?

Post by Apollon »

Jeg kjøpte meg to flotte nakenrotter i går fra dyrebutikken ettersom de måtte bort etter å ha stått der kjempelenge... De var 5 mnd og jeg kjenner hun som eier butikken veldig godt, og da kunne jeg ikke dy meg når jeg fikk en veldig god pris. Nå har det seg sånn at jeg har to flotte hannrotter av blanding dumbo og hetterotte, jeg spurte personalet om jeg kunne krysse de to rasene uten å ende opp med en hau med skabbete krek, og hun sa det ble "enten eller", altså ikke ei rotte som ser ut som den har skabb. Trodde nakenrotter var skikkelig fæle, men de er både myke og varme og søte! Forelsket meg helt jeg :kisses:

Jeg visste lite om nakenrotter før jeg leste en del på nettet nå, hadde jeg visst de hadde så mye helseproblemer hadde jeg helt klart styrt unna, men jeg syntes så synd på dem der de satt og ingen ville ha dem fordi de var så gamle. Og jeg har veldig lyst på rottebeibiser igjen, så nå vil jeg høre litt med dere hva dere syns... Rottene ser helt fine ut, ingen sår og er friske, nyskjerrige, raske og våkne, ikke noe styr med øynene og de trives kjempegodt i burene. Tamme og rolige begge to. Så jeg lurte på om jeg skulle parre den éne (den største), med min roligste rottegutt med navn Rio og se hva jeg ender opp med. Har sjekka om begge har inngrodde brystvoter (eller 'patter' som det heter på "dyrisk" :crazy: ), og det har de heldigvis ikke! Så amming blir ikke noe problem. Noen som vet hvilke type ekstra vitaminer de må ha?

Jeg tror også de må være albino begge to ettersom de har røde øyne og ser helt hvite ut (de har hvite dunhår), men jeg er likevel usikker på om de er ren nakenrotte, fuzz eller rex... Hjelp? :grin:

Image

Ser det kanskje ikke så godt her, men begge har små dun på både ryggen og hodet... De har i hvert fall fått god behandling i dyrebutikken for nå sitter den éne (Nala heter hun), på fanget mitt og koser seg som bare det... I motsetning til de andre to brødrene som bare løper rundt og herjer hele tiden, hehe :sarcastic:

Image

Guttene mine Rio og Kiwi :-)
Marie

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Avle nakenrotte og dumbo?

Post by Stine »

For det første: alle våre tamrotter er en rase og samme art: rottus norvegicus. De finens kun i varianter som da er forskjellige farger, avtegninger, ører og pels.

Det er flott at du har lest om helseproblemer som nakenrotter får. Jeg ville ungått helt å avle på en nakenrotte, selv om du mest sansynelig får et helt kull med glattpelsete rotter om du parrer den med en vanlig glattpelset rotte.

NTF anbefaler IKKE avl på nakenrotter:
4) NTF anbefaler ikke avl på hårløse eller haleløse rotter, da undersøkelser har vist at det ofte oppstår fysiologiske problemer hos disse variantene, som ikke er ønskelig i et normalt rottehold.

Hvorfor:
Med hårløse rotter menes rotter som har mutasjonene Hairless eller Fuzz. Hårløse rotter har en medfødt defekt som gjør hunnrottene til "dårlige mødre": De produserer lite eller ikke noe melk, mangler ofte dievorter, og ofte har fødselsproblemer. Avl på haleløse rotter er en svekkelse av rygghvirvlenes nerver, skjelett og muskulatur, og det oppstår gjerne ryggproblemer hos rotta. De får problemer med balansen, blæreproblemer (inkontinens) og i noen tilfeller kan de også få problemer med å gå. I tillegg fungerer halen som en varmeregulator. Både haleløse og hårløse rotter har dermed dårligere evne til å regulere kroppstemperaturen.
Om man skal avle skal man sette seg GODT inni hva man gjør. Det finnes så utrolig mye dårlige rottelinjer, og det trenger vi absolutt ikke mer av! Det er så mye som kan gå galt under graviditet, fødsel, når de blir født og ikke minst er det utrolig vanlig at det kommer sykdom på rottene i ung alder og at de dør forhåndsvis tidlig.
Om du vil begynne med avl er det flott, men ikke avl kun fordi du vil ha rotteunger og synes de er nusselige(hvem synes vell ikke det :aww: ), men om du bestemmer deg for å avle: gjør det fordi du vil hjelpe til med å få frem gode, friske stødige linjer i Norge, som vi trenger så sårt!

Det anbefales heller ikke å avle på dyrebutikkrotter, da de kan ha masse dårlige gener bak seg, som de enten fører vidre tilo barna sine, eller som de ikke vises på de før etter de er avlet på.
Les gjerne gjennom avlsveiledningen vår:
http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett/veiledning.php



Den nakne rotta ser ut som en ekte nakenrotte, men det er vanskelig å si hvilke farge den er ettersom pelsen jo er vekk :crazy: Men det er iallefall en farge som gir røde øyne , så det kan være PEW (pink eyed white),champagne, amber bla. Det er så og si umulig å si hvilke farge den er, om man skal vite det må man vite hva far, mor og evnt søsken er.


Og jeg regner med du mener at rottene er hooded og dumbo? Blandinger finnes nemlig ikke i rotteverdnen ;)
Begge de pelsede rottene er iallefall svarte, den til høyre er toppøret, og den til venstre er dumbo. Tegningene klarer jeg ikke å se på det bildet ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

bullfrog
Pinky
Posts: 29
Joined: 15 Dec 2010, 19:52

Re: Avle nakenrotte og dumbo?

Post by bullfrog »

Bruker dere virkelig navnet "nakenrotte" på hårløs r.norvegicus? Ser at alle er nøye med å skrive navnet på fargene, dumbo, toppøret osv, men synes det er rart at få\ingen skriver "hårløs". Siden alle tamrottene tilhører r.norvegicus, kan det være forvirrende, spesielt for utenforstående, å høre ordet "nakenrotte". Dette viser egentlig til en helt annen art, Heterocephalus glaber. Denne artige underjordiske gnageren har et heller mindre flatterende utseende, spesielt, som nevnt ovenfor, for utenforstående. En del av arbeidet til NTF er vel å fremme tamrottenes sak, og da er vel grunnkunnskap en stor del av arbeidet? Om noen tror vi har Heterocephalus glaber i burene våre, blir det plutselig en mengde spørsmål som egentlig er unødvendige. :wink:

Naken eller ei, jeg synes nå personlig nakenrotter er minst like flotte som tamrotter!
:goofy:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Avle nakenrotte og dumbo?

Post by wollf »

tror nok de fleste skjønner hva vi mener da vi er på et tamrotteforum.

jeg er helt enig med stine her... les deg godt opp før du setter igang et kull. du bør i det minste vite grunnleggende genetikk, hvor lenge rotta går gravid, hva hun trenger, hvor gammle de bør være, hvor mange unger de kan få, osv

bullfrog
Pinky
Posts: 29
Joined: 15 Dec 2010, 19:52

Re: Avle nakenrotte og dumbo?

Post by bullfrog »

Fakta fra tamrotteforumet skal vel også være fakta på gata...? :devil:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Avle nakenrotte og dumbo?

Post by Stine »

Om man skal være heeelt korrekt er de ikke hårløse heller, men minst 4 forskjellige mutasjoner der igjen, men man vet som regel ikke hvilken av mutsjonene dt er pga hårløse avles lite på(heldigvis!) og fordi det er så og si umulig og skille dem. Klarer ikke å komme på hva disse forskjellige genetiske typene heter i hodet for øyeblikket :suspicious:


Det er vell bare en uvane at jeg skriver nakenrotte, jeg vet jo godt at det er et heeelt annet dyr ;)
Men som Wollf skriver, dette er jo et forum for TAMrotter ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Avle nakenrotte og dumbo?

Post by wollf »

bullfrog wrote:Fakta fra tamrotteforumet skal vel også være fakta på gata...? :devil:
tror ikke du tok poenget mitt, men dette er jo også urelevant for tråden.
det jeg mente er at jeg tror folk vet hvilken rotte man mener om man sier at man kjøpte seg nakenrotte på dyrebutikken

Apollon
Pinky
Posts: 7
Joined: 05 Jan 2009, 19:26
Location: Møre og Romsdal

Re: Avle nakenrotte og dumbo?

Post by Apollon »

Jeg har hatt rottekull før, så jeg vet hvordan mødrene skal behandles, hva de trenger, når ungene er leveringsklare og kjønnsmodne etc etc, jeg har bare ikke erfaringer med nakenrotter! Vil virkelig ikke framstille meg som en "rottefabrikk-eier", som bare slår sammen hva som helst, for det gjør jeg ikke. Synes det er trist at jeg ikke hørte noe om dette dere skriver om på dyrebutikken fra ekspeditørene der, selv om jeg vet de er ute etter å tjene penger burde det da være grenser på hvor mye feilinformasjon de kan gi?

Og jeg synes det er trist at det skal være så mye plager med dem, de er jo helt fantastiske! Som sagt mye roligere og mer kosete enn de andre to tamrottene jeg har, disse jentene vil bare ligge inne i hånden min hele dagen mens jeg stryker dem over hodet. Og jeg visste faktisk ikke at nakenrotter var menneskeskapt, da jeg har sett enkelte naken-muldvarper (har sikkert et avansert latinsk navn men shit au), og jeg trodde de stammet derifra. Men er ikke overrasket egentlig, betyr det at kinesisk nakenhund og nakenkatt også er menneskeskapt?

Og selv om nakenrottene er mer utsatt for varmetap, sår, betennelser osv så er jo ikke dette et stort problem for en ansvarlig rotteeier som har råd til behandling og et varmt sted å ha dem, så sånn sett så gjør det meg ingenting at de har disse "problemene".
Marie

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Avle nakenrotte og dumbo?

Post by Stine »

Selv om eier ikke ser på det som noe problem at rotta får betennelser,nyresvikt osv. er det vell ikke det vi skal vurdere om dyra våre har det bra på eller ikke? Tenk hvor mye lidelser det gir for rotta, tenk på stresset det medfører og fryse hele tiden, tenk på stresset og smerten det er å tømme byller, tenk på stresset det medfører og dra frem og tilbake til dyrlege..
Og ALT dette er menneskeskapt, og kan LETT unngåes?

Når vi leker gud bør vi da ta ansvar for å ikke bringe slike dyr til verden, og jeg tror nesten vi kan dra den så langt at hårløse ikke er lovlig å avle etter med tanke på dyreværnsloven.


Jeg skjønner at det er fristende å avle på skjønne rotter med supert temperament, jeg har hatt mange slike selv som jeg gjerne skulle hatt avkom etter, men ofte er det bare bedre å nyte de mens man har dem :cheer: og ikke ta noen risk på å avle frem sykelige dyr til verden.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

bullfrog
Pinky
Posts: 29
Joined: 15 Dec 2010, 19:52

Re: Avle nakenrotte og dumbo?

Post by bullfrog »

Tror ikke du forstod meg helt, det var dette jeg ville unngå:
Og jeg visste faktisk ikke at nakenrotter var menneskeskapt, da jeg har sett enkelte naken-muldvarper (har sikkert et avansert latinsk navn men shit au), og jeg trodde de stammet derifra.
Jeg vil ikke kverulere, tvert imot opplyse folk om at det er "farlig" å bruke feil navn. Men jeg skjønner hva du mener, det er nok bare en dårlig vane å skrive "nakenrotte" istedenfor "hårløs". God jul :cheerful:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Avle nakenrotte og dumbo?

Post by wollf »

naken katt og hund er menneskeskapt. husk at alle hunder, katter og tamrotter er menneskeskapt, skapt for å tilfredstille vårt behov og bruk.
hårløse gen kan nok dukke opp i naturen også, men disse ser man nok aldrig da de aldrig vil få muligheten tilk å vokse opp.

selv om du vet alle disse tingene ved avl, så skal det mer til for å kunne sette igang et kull forsvarlig. alle kan putte en hun rotte inn til en hannrotte. men har du råd å betale i tilfelle det bli komplikasjoner? hvor gammel er hunnen og hannen din? selv om alle ungene får pels så kan neste generasjon igjen bli nakene.

jeg er ikke slem nå, eller kvass, men sier det samme til deg som jeg fikk høre da jeg ville ha et kull....
du må lese mye, sette deg mye mer inn i dette, du må i allefall vite forskjellen på dumbo, rex, fuzz, farger, avtegninger, osv.....

det er ikke noe problem om du vil bli oppdretter, det enkleste er å spørre noen her inne på forumet som kan en del om de vil lære deg litt av det de kan. men først av alt vil jeg anbefale deg å få deg rotter fra oppdretter med stamtavle om du skal avle. ikke dyrebutikk rotter

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Avle nakenrotte og dumbo?

Post by Itchigo »

Stine wrote:Når vi leker gud bør vi da ta ansvar for å ikke bringe slike dyr til verden, og jeg tror nesten vi kan dra den så langt at hårløse ikke er lovlig å avle etter med tanke på dyreværnsloven.
Utrolig godt sagt Stine. Jeg er enig i at det å avle på hårløse er unødvendig, kan du ikke heller se etter noen friske rotter som har hår? De er da minst like søte og lever et mye bedre liv. Vårt hovedansvar som "eiere" av disse dyrene er at de skal ha det så bra som mulig. Å avle på dyr som kan anses som "syke" er ikke til beste for dyret.

Tror faktisk Wollfs råd er det beste du kan få. Skaff deg stamtavlerotter fra ordentlig oppdretter og avl frem friske dyr som lever lenge og bidrar til en friskere rottebestand i Norge. Det vil nok gjøre at du må vente et halvt år til før du kan planlegge et kull, men det er nok verdt det.
Aurora

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Avle nakenrotte og dumbo?

Post by torasrotter »

De fleste rasene av nakenhund er faktisk avlet frem slik for å kunne bli brukt som "varmeflaske" hos menneskene om vinteren :cheerful: Så nettopp et program om peruviansk nakenhund der de forklarte dette med at mange av nakenhundene har høyere kropstemperatur enn vanlige hunder :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Avle nakenrotte og dumbo?

Post by wollf »

ikke tro på det de sier på dog 101, er mye tull der. men sant nok er de blitt avlet frem som varmeflaske for rike. men de har ikke så mye varmere kroppstemperatur, det føles bare slik ut...

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Avle nakenrotte og dumbo?

Post by torasrotter »

Sto på Wikipedia at de ofte hadde kroppstemperatur opp mot 40 grader, men så er jo ikke wikipedia helt til å stole på heller da :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply