PEW, albino, og sykdom

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Re: ?

Post by Topolinis »

elsol wrote:Kjenne flere vetrinæra og andre dyrekyndige og samtlige sir nu at albino rotte har en større tendens til sykdom m.m..Vet at sykdom risikere æ uansett farge men...har ikke så mye peiling på de forskjellige rasene så derfor skriver jeg minst mulig hvitt fordi jeg ønsker ei mest mulig mørk ei...har hatt ei nesten svart/mørkegrå ei og ho syns æ skilte sæ ut i fra de andre rottn æ har møtt som alle va typisk hetterotte eller albino..

Så kommer jeg med litt lærdom ;)
Fellesbetegnelsen på hetterotte, albino, svart/mørkegrå o.s.v er tamrotte. Tamrotter finnes i flere farver og varianter, men er alle av samme rase. Så en "albino" som parres med en "hetterotte" får ikke blandingsunger ;) Alle disse variantene har like stor mulighet for å bli syke, så hvorfor veterinærene du har snakket med sier at albino eller pew (pink eyed white) som vi kaller de, er oftere syke aner jeg ikke, men det er bare tull. Rødøyde rotter har dårligere syn enn rotter med sorte øyne, slik som Melody nevner her. Men det er det eneste en kan sette fingeren på også. Dessverre er det få veterinærer som har peiling på rotter, og enkelte later som om de har peil, slik at kunder/pasienter skal tro at vet. vet hva han gjør uansett situasjon og dyr.. Rotter generelt lever ikke lenge i dag, da det sjeldent blir tatt hensyn til helse og gemytt ved parringer.. De som avler rotter til dyrebutikker avler som regel på grunnlag av farger, og bryr seg ikke om at genene de avler på er dårlige.. :( Jeg anbefaler deg å ta kontakt med oppdrettere av den seriøse typen, hvis du nå er ute etter to friske rotter. Ingen av de seriøse oppdretterene avler for å få frem spesielle farver, og det dukker ofte opp pew i kullene. jeg har selv en pew, og han er like herlig som alle de andre rottene mine. Det er ikke utseende, men helse og gemytt som er viktigst.. Og det er synd å kjøpe to rotter på grunnlag av utseende.. Spesielt da når dette faktisk er kjæledyr, som skal godta mennesker, andre rotter, klapp og kos, uten å bli aggressive/bite osv.. Er du ute etter to rottejenter på grunnlag av at de skal være tamme, snille og friske anbefaler jeg å ikke la fargen bestemme hvilke rotter du vil ha ;)
Mvh Ida S. Eggen

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Kjenne flere vetrinæra og andre dyrekyndige og samtlige sir nu at albino rotte har en større tendens til sykdom m.m
Da gjør du alle oss uvitende en stoooor tjeneste ved å be dem om å gi deg en liste med referanser til undersøkelser som viser at albinoer generelt har mer sykdommer, og at dette er fordi de er albino og ikke noe annet.

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

jaha...

Post by Elsol »

fint om æ tar feil/hørt feil,men albino = ingen pigmentering i hud/hår/pels m røde øyne.Albinoer generelt har større tendens til dårlig syn eller blindhet, døvhet eller nedsatt hørsel,lysskye og tynn behåring..blir fort solbrent osv(KAN ha/få det,tar ikke alle under EN kam.Og det æ har nevnt ovenfor gjelder ikke ikke bare rotter,men albinohet generelt,hunder,katter,mennesker!!) ..rotta har ikke akkurat fare for å bli solbrent hær i tromsø akkurat men...
Men uansett så må det være lov å ikke ønske sæ ei albino..Gubben vil ikke ha.dattra vill ikke ha og æ vil ikke ha..

Ingen av de seriøse oppdretterene avler for å få frem spesielle farver, og det dukker ofte opp pew i kullene.

Merkelig at oppdrettere bare avler på gemytt da...trudde det fantes forskjellige raser og at fargen hadde noe å si da..jaja..e ikke rotteekspert.

Trur kansje fugler og akvarier har to sure gamle hann rotte,men det vil æ iallefall IKKE ha..Vil ikke kjøpe fra dyrebutikk men så vidt æ kan se e det ikke en sjæl som driv oppdrett av rotter i TROMS.Vi har ikke tog hær (4 timers kjøring til narvik og så har man tog.),flyprisan e stiv,nesten 11 kr litern for bensin og har fått høre at det ikke e så lurt å sende rottebabye med fly..

Har annonnsa et par plassa på nett, har sagt ifra på dyrebutikkene at de må gi tlf nr mitt hvis det tilfeldigvis skulle dette inn nån som driv oppdrett.Hold på sjøl i dyrebeskyttelsen så samtlige innenfor DBtromsø vet ka æ e ute etter og har nu ikke enda blitt slakta av dæm for å ikke ønske mæ albino..

Kan jo endre ønsket sidn æ støta så mange..Ønske mæ to svarte/grå jenterottebabyer..skal gå å studere de forskjellige rasan og fargesammensettningen og så kan æ komme tilbake med et rasenavn kansje eller kansje ikke..

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Re: jaha...

Post by Alvrina »

elsol wrote:
Ingen av de seriøse oppdretterene avler for å få frem spesielle farver, og det dukker ofte opp pew i kullene.

Merkelig at oppdrettere bare avler på gemytt da...trudde det fantes forskjellige raser og at fargen hadde noe å si da..jaja..e ikke rotteekspert.
Er det så merkelig att oppdrettere heller vil ha friske og snille rotter ,enn syke og sinte rotter? For og lage gode "rase" eller varianter må man først avle gemytt og helse , og senere krysse de av samme variant eller de som er bærer av samme variant ( gjelder også farge) .

Problemet mad de få " ren rasa" variantene i norge er at de har dårligere helse og kan bli aggresive . De få " ren rasa" variantene i Norge som er friske er de som er importerte fra andre land eller kommer/stammer fra et særiøst oppdrett.

Så det er vel ikke så rart at de særiøse oppdretterene velger etter gemytt og helse framfor utseende ? :wink:

Er det ikke bedre med en frisk PEW enn en syk " ren rasa" rex rotter f.eks? :?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Pink eyed white er ikke det samme som albino heller...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: jaha...

Post by Heidi »

elsol wrote:fint om æ tar feil/hørt feil,men albino = ingen pigmentering i hud/hår/pels m røde øyne.Albinoer generelt har større tendens til dårlig syn eller blindhet, døvhet eller nedsatt hørsel,lysskye og tynn behåring..blir fort solbrent osv(KAN ha/få det,tar ikke alle under EN kam.Og det æ har nevnt ovenfor gjelder ikke ikke bare rotter,men albinohet generelt,hunder,katter,mennesker!!)
Joda, albinoer kan bli solbrente, men rotter skal uansett ikke utsettes for mye sol/skarpt lys. Det er også riktig at rødøyde rotter tåler dårligere skarpt lys enn sortøyde, men igjen, det skal man uansett unngå. Rotter er skumringsaktive dyr. At rødøyde rotter ser dårligere i noen tilfeller stemmer nok også, men ettersom rottene ikke er spesielt avhengige av synet sitt, så medfører dette ikke noen større ulemper for rottene. Alle som har hatt en rødøyd rotte (ikke bare pew, men også siameser/himalaya, champagne, silverfawn osv) kan nok skrive under på at de ikke plages nevneverdig av å se dårligere. Døvhet og tynnere behåring hos albino/pew rotter tror jeg ikke er påvist (men rett meg hvis jeg tar feil).

Jeg vil til enhver tid gjerne høre dersom andre mener noe annet, har andre erfaringer, eller har dokumentasjon på at enkelte varianter avviker fra andre helsemessig, på en eller annen måte. Og da mener jeg ikke tilfeller hvor avl mot en bestemt variant har medført at mange av den varianten tilfeldigvis har dårlig helse fordi utgangspunktet for avlen er dårlig, men trekk som følger de genetiske variantene uavhengig av et kritisk valg av avlsdyr.

Og nei, det er ikke noe galt i å ikke ønske seg en albino/pew, men det er litt dumt om det er på "feil" grunnlag ;)

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Feil grunnlag??
kor mange av dokker hær inne har Pink eyed white og eller albino?
Ka e forskjelln på pink eyed white og albino da?
har ingenting imot dæm i det hele tatt,men som tidligere nevnt har æ løst på ei mørk rotta,har hørt at mørke rotte blir større også...Men regne med at det finnes drøssevis av rottekyndige hær inne som kommer til å rette på mæ ang det også..

Så rotteoppdretteran hær til lands avle kun på gemytt,kjempefint det!men da kan det ikke finens mange rase rotte hær..sidn dæm har større tendens til å bli sint/aggresiv m.m...ka e vitsen da?blir småprovosert hær inne må æ si og det hjelpe lite med smiletryna og mer i de fine innleggan dokkers..

Kansje ikke så dom ide i å finne mæ ei byrotta,kan jo avle på dæm..dæm e jo hardfør og tåle mye..grå av farge og stor!!!
I naturen så overleve ikke albino dyr lenge pga av det ikke e ment to bee fra naturens side...
Iallefall villdyr..(ALLLE ANDRE RASA ENN ROTTE tydeligvis)

Ariadne

Post by Ariadne »

av egen erfaring med mine egne rotter, er det faktisk huskyene og hoodedene som har vært mest syke.. det er di som har fått luftveisinfeksjoner først og tåler mye mindre støv enn hva PEW'en min gjør... han har enda ikke vært syk. men d kan jo være gode gener...
og det med størrelse tror jeg er veldig individuelt førr hver enkelt rotte., på lik linje med mennesker..

men hvis du blri provosert av svarene her, kan jeg bare si at du er den person som er blitt minst hakket på når du sier at du foretrekker farger fremfor gemytt og friskhet... bare så det er sagt..

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Så rotteoppdretteran hær til lands avle kun på gemytt,kjempefint det!men da kan det ikke finens mange rase rotte hær..sidn dæm har større tendens til å bli sint/aggresiv m.m...ka e vitsen da?
Det er ikke noe som heter rase rotte, alle er tamrotter .
Raser brukes mere i hund og katte værdenen . For der er alle av forskjellig størrelse og utseende . Men tam rottene har bare forskjellige farger(hårlag og ører ) men har samme størrelse ,samme ansikt og samme kroppsform . Så det blir feil og si rase .

Hvis du tar en golden retriever f.eks så får man den i mage farge eller pels varianter. Men man får ikke golden retriveversom en annen raser bare fordi den har enne annefarge enn -for det bare en rase som heter golden retiever .

Hvis du skal avle på rotter fra naturen vil jeg gjerne få si dette:
Ville rotter kan ha opp til 150 eller mer baktriere i seg som er i værste fall dødelige for mennesker .
Den vil aldrig bli tam.
Det er dyreplageri og ta dyr fra naturen og ha de i fangenskap.
Å avle på ville rotter er og "jors" på at det skal bli flere dårlige rotte gener ute og går.
Rottene i naturen er ville dyr ikke kjæledyr .
Det er mulig at jeg tar feil men ..

Det virker som om du må ha dette inn med teskje, spør du meg :roll: ..

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

hehe

Post by Elsol »

artig å provosere..
SELVFØLGELIG kommer æ ikke til å hente mæ villrotte..E jo ikke idiot heller..

Å det sir jo litt om dokker når æ e den som e blitt minst hakka på fordi æ foretrekke rotte med farge..Må nu flire...

Så da har dokker tydeligvis til vane å hakke på folk som skriv hær...jaja..

Dokker om d!

Lillith

Post by Lillith »

En ting er nå diskusjon om albinoer er sykere enn andre farvevarianter. Men det må da være lov til å foretrekke en farve fremfor en annen?

Hun har da heller ikke sagt at hun ikke bryr seg om gemytt og helse, så lenge hun får den farven hun vil ha. (er jo i utgangspunktet derfor hun er skeptisk til albino)

Og når det gjelder
Ingen av de seriøse oppdretterene avler for å få frem spesielle farver, og det dukker ofte opp pew i kullene.
Merkelig at oppdrettere bare avler på gemytt da...trudde det fantes forskjellige raser og at fargen hadde noe å si da..jaja..e ikke rotteekspert.
Så er ikke det så rart å tenke på, parrer du to rotter med den ene eller andre farven, så vet du vel sånn ca. hva du får? Eller rett meg hvis jeg tar feil.

Det er mye fordommer ute å går når det gjelder albino hos husdyra våre, mange mener at alle boxervalper som er det er døve, og avliver de rett etter fødsel. En misforståelse som har oppstått b.la. p.ga. farven ikke er godkjent...

Hvis det bare går på helse, Elsol, så ville jeg hørt på det som blir sagt her, men hvis det går på smak så smør deg med litt tålmodighet til det kommer ett kull.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Lillith wrote:Så er ikke det så rart å tenke på, parrer du to rotter med den ene eller andre farven, så vet du vel sånn ca. hva du får? Eller rett meg hvis jeg tar feil.


Selvfølgelig vil en ha en viss peiling på hva en får av farger og varianter når en setter to rotter sammen til parring. Men det er jo ikke resultatet utseendemessig som er viktig. Men om de to foreldredyrene er friske og snille med gode linjer bak seg. Slik jeg ser det, er det viktigs at rotta fungerer som et kjæledyr, utseende må være det siste en tenker på.. Selvfølgelig vil de fleste ha en rotte som er pen og spesiell utseendemessig o.s.v men til nå har rotter med spesielle farger og tegninger fra dyrebutikker kun blitt avlet på grunn av utseende, og da er det som regel mye rart i linjene, og i verste fall fungerer ikke rotta som et kjæledyr.. :( Oppdretterene her i Norge jobber nå for å bedre helse og gemytt, og når de har klart det kan de begynne å tenke mer bevisst på hva de vil få av farger og typer i kullene sine.

Ja, vi reagerer når noen sier at det bare er sykdom og elendighet med albino/pink eyed white (nei de er ikke samme type, men en kan ikke se forskjell på de), da må vi få lov å rette på eventuell feilinformasjon du har fått ;) Og ja vi bruker mange smileys her inne, men det er fordi vi prøver å vise deg at dette er ingen skjennepreken, men et forsøk på å fortelle deg hva som egentlig stemmer. Ringte den nye dyrlegen min i dag, og spurte henne om hun visste om enkelte rotter var mer utsatte enn andre når det gjelder sykdom, og hun kunne da nevne nakenrotter/fuzz som var mer utsatte for infeksjoner og smitte (hun er tysk, og flyttet hit for et par år siden, så hun har faktisk litt peiling..:) ) Men ved spørsmål om albinos hadde hun ikke hørt noe. Poenget er ikke at du ikke har lov å ha lyst på spesielle farger, men at det ikke er noe galt med albinos og pink eyed whites. Men, uansett anbefaler jeg å kjøpe av oppdretter, og ikke fra dyrebutikk :)
Mvh Ida S. Eggen

Panther

Post by Panther »

Topolinis wrote:
Lillith wrote:Så er ikke det så rart å tenke på, parrer du to rotter med den ene eller andre farven, så vet du vel sånn ca. hva du får? Eller rett meg hvis jeg tar feil.


Selvfølgelig vil en ha en viss peiling på hva en får av farger og varianter når en setter to rotter sammen til parring. Men det er jo ikke resultatet utseendemessig som er viktig. Men om de to foreldredyrene er friske og snille med gode linjer bak seg. Slik jeg ser det, er det viktigs at rotta fungerer som et kjæledyr, utseende må være det siste en tenker på.. Selvfølgelig vil de fleste ha en rotte som er pen og spesiell utseendemessig o.s.v men til nå har rotter med spesielle farger og tegninger fra dyrebutikker kun blitt avlet på grunn av utseende, og da er det som regel mye rart i linjene, og i verste fall fungerer ikke rotta som et kjæledyr.. :( Oppdretterene her i Norge jobber nå for å bedre helse og gemytt, og når de har klart det kan de begynne å tenke mer bevisst på hva de vil få av farger og typer i kullene sine.

Ja, vi reagerer når noen sier at det bare er sykdom og elendighet med albino/pink eyed white (nei de er ikke samme type, men en kan ikke se forskjell på de), da må vi få lov å rette på eventuell feilinformasjon du har fått ;) Og ja vi bruker mange smileys her inne, men det er fordi vi prøver å vise deg at dette er ingen skjennepreken, men et forsøk på å fortelle deg hva som egentlig stemmer. Ringte den nye dyrlegen min i dag, og spurte henne om hun visste om enkelte rotter var mer utsatte enn andre når det gjelder sykdom, og hun kunne da nevne nakenrotter/fuzz som var mer utsatte for infeksjoner og smitte (hun er tysk, og flyttet hit for et par år siden, så hun har faktisk litt peiling..:) ) Men ved spørsmål om albinos hadde hun ikke hørt noe. Poenget er ikke at du ikke har lov å ha lyst på spesielle farger, men at det ikke er noe galt med albinos og pink eyed whites. Men, uansett anbefaler jeg å kjøpe av oppdretter, og ikke fra dyrebutikk :)
Bra svart! :)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Topolinis wrote:Ja, vi reagerer når noen sier at det bare er sykdom og elendighet med albino/pink eyed white (nei de er ikke samme type, men en kan ikke se forskjell på de), da må vi få lov å rette på eventuell feilinformasjon du har fått ;)
Det er faktisk slik at vi BØR rette på feilinformasjon her inne. Hadde du spurt noen av oss privat på mail hadde vi nok heller godtatt at du har bestemt deg for at pink eyed whites har dårlig helse, men så lenge du legger spørsmålet ditt på et åpent diskusjonsforum for rotteinteresserte, er vi nødt til å svare med tanke på at flere enn den personen som stiller spørsmålet skal lese svarene.

Du skal få lov til å ikke ha lyst på pink eyed white, uansett hva din grunn er, men vi er nødt til å reagerere og rette opp i det med helseproblemer som du bringer opp i diskusjonen slik at ikke andre blir redde for å kjøpe seg pew eller spesielt redd for den pew de har hjemme. Dessverre finnes det veldig mange fordommer mot pew. Mange synes de ser onde ut på grunn av øynene, og derfor tror de også at de er onde.

Men ønsker du å ta denne rettingen personlig, så vær så god. Jeg kan ikke gjøre så mye med måten du tolker de flestes svar på her inne, men jeg anbefaler deg å lese tråden enda en gang og prøve en mer vennligsinnet tolkning! :wink:
Du burde vel heller være glad for at vi avkrefter at rotter med mer hvitt blir fortere syke?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Kiara88 wrote:Det virker som om du må ha dette inn med teskje, spør du meg :roll: ..
Du da!! Var dette nødvendig? Du bør gjerne lære litt mer selv om rottehold før du slenger med leppa og fornærmer folk. Det koker inni meg noen ganger når jeg leser innleggene dine Kiara88.. Jeg vet at jeg ikke bør reagere på det, men noen ganger klarer jeg ikke å holde meg lenger..

Så klart vi må forklare deg, elsol, at det er ikke noe galt med helsen til albinoer og da vil jeg bare legge til at albinoer stort sett ikke overlever i naturen fordi de lett blir byttedyr fordi de er hvite og ikke klarer å skjule seg like godt som dyr med vanlige pelsfarge. Men i fangenskap gjør ikke det noe for det er ingen ute etter å ta de da. Men gud! Jeg liker best siameser og ønsker meg siamesere som jeg kjøper fra seriøse oppdrettere. Jeg foretrekker denne tegningen og hvis helsen og gemyttet er bra i tillegg ser jeg ikke et problem i å ønske meg siamesere. Må bare unnskylde hvis du føler deg hakket på. Det var ikke meningen.. Du kan ta de fleste svarene her som ren informasjon ikke kritikk for å ikke ønske seg en albino :wink:
Hilsen!
Rose

Locked