hjelp til farge

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

hjelp til farge

Post by torasrotter »

Forrige helg var jeg i drammen og hentet en liten kosekompis til Percy fra dette kullet: viewtopic.php?f=42&t=12190

Når jeg hentet han så han ut som det den mørkeste av de tre gjør på bildene hennes, og jeg trodde han muligens kunne være en mockmink eller mink.. Men den siste uken har babypelsen forsvunnet og han er helt forandret. Han har fått point, men ingenting av farven er bleket.. I mine øyne ser han burmese ut, men går det ann å få i hooded? Og hvor vanlig er dette i sverige?

Image

Image

Image

Image
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: hjelp til farge

Post by Matmor »

Burmese hooded er en mulig kombinasjon, for burmese sitter ikke på hooded-genet.
Dette er en god artikkel om Burmese, men på engelsk:
http://www.ratz.co.uk/burmese.html
For at rottene skal bli burmese må begge foreldrene bære en mutasjon på Colour-genet, dvs. enten være Cc eller Cc<h> (de var farget begge to i følge annonsen). Når en unge får point på nesen må den være cc<h> eller c<h>c<h>. I tillegg må den ha arvet minst én burmese-allele fra en av foreldrene. Burmese er semi-dominant på en bakgrunn av alt annet enn C*.

Jeg tror ikke at Burmese er særlig vanlig i Sverige, så jeg ville ha forhørt meg litt om hvor broren hennes fikk rottene fra.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: hjelp til farge

Post by torasrotter »

Det har jeg prøvd, og det var et dødt spor. Han hadde vist flyttet hjem til norge etter brudd med kjæresten og ble sittende igjen med hennes rotter.. Kan sende henne en ny mail og spørre om hun kan mase litt på broren sin å se om hun finner ut av noe mer, men ja begge foreldrene var black i følge henne..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: hjelp til farge

Post by Matmor »

Det burde jo gå an å finne ut hvor geografisk rottene kommer fra, i alle fall.

Men jeg ser nå at noen av de som har fortalt om burmese-kull på RåttoriFokus er folk som har kull temmelig hyppig, og ikke har informative hjemmesider. Så sjansen for å spore opp riktig oppdretter - og en oppdretter som har styr på kullene - er antagelig ikke så stor.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: hjelp til farge

Post by Tonje Lenore »

Tenkte jeg skulle spørre under dette emne når det var hjelp til farge ogsånn!

Sugar som er Pink Eyed White Dumbo
Image
fikk et kull 20. januar med 6 friske søte små.
Når de ble eldre fikk de kjempefine farger alle sammen, det ble 3 hvite og 3 husky, altså en god blanding.
To av dem fikk brun farge mens den siste var svart!
Image
Image

Faren til disse er jo husky selv om han er helt hvit, har han en grå fargeprikk ved venstre øret
Image
Fikk vite i dyrebutikken at faren hans var en husky som var grå mens moren var agouti brun!

Men da jeg fikk sett nøyere på de hvite, så jeg at en av dem ikke var helt hvit likevel, men hadde huskytegn, altså en veldig champange aktig farge med huskytegn i panna i tillegg til at hun er helt hvit under magen!
Er litt usikker på hvilken farge det er, men syns det var litt spesielt ettersom hun har røde øyne i tillegg - kan det være noe genefeil?
Image
Ser det ikke så godt på bilde, men hvis du kikker nøye, så ser du merket i panna at hun har husky tegn!

Vil det si at den lille hvite er husky - men hvilken farge?

Ikke meningen å "reklamere" for meg selv når det står bloggnavn på bildene, men er det eneste stedet jeg har lastet opp bildene som jeg kan bruke!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: hjelp til farge

Post by Stine »

Kan hende hun er himalaya. De vil jo ikke få pointsene på snute og håndledd når de er husky. Om avtegningen hennes går helt ned til halen, vil hun få mørkere points der(dersom hun er himi)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: hjelp til farge

Post by Matmor »

Flekken bak ved halen er som regel mer synlig på sorte rotter enn på agouti, og mer synlig på hanner enn på hunner. I følge dansken som kjøpte to av mine himalaya hunner har de ikke utviklet point på rumpa, de har bare en liten, lys brun flekk på nesen. Og de burde være berkshires under det hele. Derfor kan en himalaya husky se ut som en albino.

Det er ikke greit å si hvordan det er med rottene som nå virker helt hvite. De kan være himalaya, og de kan være himalaya husky. Himalaya'er kan være mer eller mindre gulaktige i pelsen, så det er ikke sikkert at blisset alltid er synlig.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: hjelp til farge

Post by Tonje Lenore »

Takk for svar! :cheerful:

Da kan det være en mulighet for at hun er himalaya husky, men skal se hvordan fargen og tegningen blir når hu vokser og blir større!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: hjelp til farge

Post by torasrotter »

Jeg sendte en mail hvor jeg spurte om hun kunne snakke med sin bror, og dette fikk jeg til svar:

rottegutt‏
10:59
Svar ▼
vivi ericson Legg til i Kontakter
Til nemi_89_15@hotmail.com
Hallo Torasrotter
Broren min bodde i gøteborg sammen med kjæresten sin helt til i høst.. Han sier at hun hadde masse rotter og at disse to var "han sine", derfor måtte han ta de med. Mora var hjemmelaget hos de, men faren kjøpte ho oss en avler sier han.. Han vet ikke hvem men det var i gøteborg en plass. å de er ikke i familie. Hva var det du sa med farger?
Hilsen vivi

Jeg har prøvd å se om det er noen oppdrettere rundt Gøteborg som har Burmese, men det er endel og som du sier Matmor, mange med dårlig eller ingen opplysninger på hjemmesiden sin..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: hjelp til farge

Post by wollf »

tezzlan?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: hjelp til farge

Post by torasrotter »

Hun har ganske god kontroll på kullene sine, så tror ikke det.. kan jo spørre :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: hjelp til farge

Post by Tiannina »

Så skjønn :aww:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Post Reply