kryssning mellom vill og tammrotte

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

kryssning mellom vill og tammrotte

Post by wollf »

hva tenker dere om dette? om man avler på en villrotte og en tamrotte... hva vil resultatet bli? bedre rotte eller rotte med mere rariteter? bør vi gå tilbake noen skritt eller fortsette fremmover?

jeg mener at det er interessant, men ville aldrig turt å sette i gang noe så rissikofyllt. er det lov med slike kryssninger i norge?
kan jo sammenligne det på en måte med ulv og hund mix...

deres tanker takk!?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: kryssning mellom vill og tammrotte

Post by Matmor »

Det lovverket sier er at det ikke er lov til å holde ville dyr i fangenskap. Det er altså ikke lov å fange en vill rotte, eller faktisk, beholde en vill rotte man har funnet skadet i naturen, etter at den er blitt frisk nok til å klare seg selv. Jeg kjenner ikke til noe direkte forbud mot å slippe en hunrotte i løpetid inn på et rom hvor man vet det befinner seg en vill hanrotte - men sjansen for at det skulle bli skader av slikt anser jeg som så stor at jeg ikke ville anbefale det.

Nå regner jeg med at bakgrunnen for dette spørsmålet er villrottehannen som ble flasket opp i Danmark, og som eier har funnet ut at hun vil formere.

Jeg synes ikke det er noen god idé. For det første vet vi at siden denne hannen ble flasket opp av et menneske, har han hatt god sjanse til å knytte seg til henne på en helt annen måte enn vanlige rotteunger gjør. Hvis barna hans bare får vanlig sosialisering må vi anta at de kan bli en god del villere enn han har vist seg. Hvis man søker på Goosemoose "wild rats" kommer det opp noen kraftige advarsler om å tro på at halvville rotter er gode kjæledyr - fra noen som har prøvd det. Noen andre som har prøvd det og skrevet om det er tidlige pionerer innen rotteforskning. Det tok mange generasjoner å gjøre kjæledyr/laboratoriedyr av ville rotter: de første generasjonene var vanskelig håndterbare, hunnene hadde en tendens til å spise ungene sine etc.

Når det gjelder argumentet om god helse på ville rotter: I naturen lever de korte liv. De blir sjelden over et år. Selv om man kan argumentere for at de må være sterkere på noen områder enn våre sofaputerotter er det liten seleksjon i forhold til de sykdommene som tar livet av rotter som er eldre enn et år. Sjansen for å forbedre levealder, forekomst av kreft, pituitærsvulster eller hjertesykdom ved å bruke en vill rotte er derfor ikke noe bedre enn å bruke en vilkårlig butikkrotte. Sjansen for at ungene beholder fertilitet til de er gamle nok til å ha blitt evaluert skikkelig er redusert.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: kryssning mellom vill og tammrotte

Post by wollf »

flott matmor. flere med innspill?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: kryssning mellom vill og tammrotte

Post by Skaubytroll »

Jeg syns det er spennende jeg :)

Det er ikke sikkert det vil bli et steg frem, men så mye istykkeravlede rotter det er i dag, så tror jeg ikke det vil bli et steg tilbake heller.

På stedet hvil kanskje - bare at det jo er spennende ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: kryssning mellom vill og tammrotte

Post by wollf »

og ulovlig. svenskene har prøvd dette det samme med polakkene. med lite vellykkede resultater.
rottene har vist seg å bli temmelig aggresive.
jeg har ingen tro på at det vil føre noe godt... og ikke minst er jeg sterkt i mot slik avl.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: kryssning mellom vill og tammrotte

Post by BlackNenne »

Matmor wrote: Nå regner jeg med at bakgrunnen for dette spørsmålet er villrottehannen som ble flasket opp i Danmark, og som eier har funnet ut at hun vil formere.
Har du noe å linke til Matmor? Har ikke hørt om den spesifikke saken før, så kunne vært interessant å lese. :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: kryssning mellom vill og tammrotte

Post by wollf »

denne hun refererer til
http://hybels.dk/nytforum/phpBB2/viewtopic.php?t=31773

men jeg siktet ikke bare til den, men sånn generellt hva folk tenker om dette.
jegh ar sett hva som skjer med kryssninger mellom villt og tammt, og da snakker jeg ikke pigsvin, men rev, hund, katt, osv...
og jeg tviiiler sterk på at det vil være annerledes med rotter.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: kryssning mellom vill og tammrotte

Post by tantepose »

Det kom veldig godt frem i et program om hunder,hvordan de var så tamme og etterligner menneske adferd,mens ulvevalper som vokser opp akkurat som hundevalper blir ULVER når de vokser opp. :cheesy: Jepp jepp.......godt formulert som vanlig..... :crazy:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: kryssning mellom vill og tammrotte

Post by Titovn »

Jeg vet ikke helt. Nå er jeg mer inn i hund så.. Som Tantepose sier, ulver som flaskes opp og vokser opp som vanlig hunder, blir ulver, fordi de ikke er 'domestic animals' - altså husdyr. De er ville dyr, og slik tenker jeg da også ang rottene. Tror kanskje vi har sett same program Tantepose, så hvertfall et slikt program jeg også ;p

Og i det programet jeg så, avlet de faktisk frem rever - til husdyr. De avlet vekk aggresiviteten på reven, og ble faktisk som kjæledyr, men dette tar jo selvfølgelig lang tid! Dessuten forandret revene seg også ang utssende, når man avlet dette bort. Avl og genetikk er faktisk ganske intressant :)

Og det er sikkert slik vi har fått våres tamrotter fra - gjennom avl på villrotter. Så vil vel det da egentlig si at det blir en hybrid? Som wollf sier, jeg tviler ohså at det blir noe avvik med baldning av vill- og tamrotter - siden det ender 'dårlig' med andre arter. Hadde kanskje vært litt spennende å prøve, men da måtte man gjøre som de gjorde med revene, avleyt vekk aggresivitet og selvfølgelig annet negativt som sykdommer og slikt. Men det er vel en god del års med arbeid.

Om det går opp eller ned, vet jeg egentlig ikke. Dette med revene har jo utviklet seg i positiv retning (hvis jeg ikke husker feil), men der blandet de heller ikke inn noe som allerede var tamt! S jeg vet ikke :crazy:

Slik jeg ser det: Vilt er vilt og tamt er tamt. Men jeg sier heller ikke at dette kan hende til noe bra, jeg er åpen for nye ideer og slikt, så lenge det blir godt planlagt og man ikke bare avler i hytte og gevær!

Fy, er så dårlig på å formulere meg, håper folk ikke misforstår meg for stort her :crazybonk: Det er nå uansett mine tanker og meninger om dette! :cheer:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: kryssning mellom vill og tammrotte

Post by Itchigo »

Jeg ser virkelig ikke logikken bak det jeg. Ville rotter har kortere levealder, mer aggresjon, ingen forhold til mennesker, og større sannsynlighet for å videreføre sykdommer som de kan ha med seg når de blir fanget. Mulig at de har et bedre immunforsvar siden de lever i naturen, men jeg vet ikke jeg...
Aurora

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: kryssning mellom vill og tammrotte

Post by anita »

For meg virker det helt utrolig at eksperimenter (som det tydelig står at dette er) legges ut for salg i det hele tatt. En ting er å gjøre det, men man skal altså ha betalt i tillegg, i stedetfor å ta ansvar og utgifter på egen kappe. Tvilsom praksis; det må være mulig å komme unna med alt i DK.
Last edited by anita on 05 Mar 2011, 14:48, edited 1 time in total.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: kryssning mellom vill og tammrotte

Post by wollf »

enig med anita her. jeg selger ikke engang mine unger til full pris pga 3 mnd rapporter. og det å gi avlsforbud er en annen ting, for har man kjøpt noe så har man kjøpt noe.... huff...

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: kryssning mellom vill og tammrotte

Post by Søstrene Halvorsen »

Syns dette hørtes litt ut som om den gale profesoren har våknet opp jeg da.
Nei jeg tror ikke jeg vile ha usatt pelsbarna for noe slikt og alldrig i verden solg noe slikt heller.
Er galskap i mine øyne.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: kryssning mellom vill og tammrotte

Post by tantepose »

Tamrottene våre er jo fullt og helt tamrotter etter mange hundre år med avl for akkurat å få dem mest mulig tamme.Så hva det skal gagne å blande inn ville gener er ubegripelig for meg.Kan ikke tenke meg de har høyere levealder heller. :trist:
Og ja det var det programmet om forsøk på rever.De avlet på "tam"-gen og "vill"-gen.Veldig interessant!Kan noen spore programmet og legge ut link hadde det vært topp!.(Syns forresten grusomt synd på revene som ble avlet frem med "vill"-genene..... :trist: )
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: kryssning mellom vill og tammrotte

Post by renya »

Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Post Reply