Gravid ? ?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

kokosøtt

Re: Gravid ? ?

Post by kokosøtt »

Hva skal jeg gjøre ?
sette hun inni lavt bur, jaja, men hva om hun føder da? :sadpace:
Jeg vet ingenting om dette her!
Jeg er 13 år, elsker rotter, men vet ikke alt om dem! :sorry:
Hva skal jeg gjøre med ungene :trist:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Gravid ? ?

Post by torasrotter »

Her kan du finne masse gode tips og råd :cheerful:

viewtopic.php?f=5&t=10201&start=15
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Gravid ? ?

Post by wollf »

ring dyrebutikken du kjøpte henne av og be dem å ta ansvar. det minste de kan gjøre er å gi deg for til de små

kokosøtt

Re: Gravid ? ?

Post by kokosøtt »

wollf wrote:ring dyrebutikken du kjøpte henne av og be dem å ta ansvar. det minste de kan gjøre er å gi deg for til de små
kjøpte ikke av dyrebutikk...

kokosøtt

Re: Gravid ? ?

Post by kokosøtt »

Matmor wrote:Jeg tror ikke en slik stripe er noe sikkert tegn, for jeg har ikke sett den på de to drektige hunnene jeg har hatt her, og jeg har heller ikke lagt merke til det på bilder av drektige rotter lagt ut på internett.
Faktisk er det ingen ting som er "sikre tegn" på at det blir babyer, annet enn små, rosa, pipende klumper i buret! Falsk drektighet er svært vanlig hos rotter som har vært parret.

Men bortsett fra
*vektøkning og
*økning i magemål
er det en del tegn som av og til sees hos drektige rotter/rotter som tror de er drektige, og som kan tyde på drektighet. Det er
*temperamentsforandringer
*hårløshet rundt nipplene
*økt redebyggingsaktivitet
*tretthet

Hvis hun ser drektig ut er det best å anta at hun er det. Sett igang å lese tips på forumet, men har du gjort noen forsøk på å kontakte hun som solgte rotta og hørt om hvilke hanner hunrotten din kan ha vært i kontakt med? Hun bør i alle fall få tilbakemelding om at slikt må hun ikke finne på hvis denne unge hunnen er solgt drektig.
*vektøkning og
*økning i magemål, vil nok si det sjer ja...
er det en del tegn som av og til sees hos drektige rotter/rotter som tror de er drektige, og som kan tyde på drektighet. Det er
*temperamentsforandringer, hunhar blitt mye mer hyper, gnager mer osv..
*hårløshet rundt nipplene, de vises mer nå ja
*økt redebyggingsaktivitet, jeg har ikke hatt hun så lenge, vet ikke helt hvordan hun har vert...
*tretthet, njaaa, vet ikke

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Gravid ? ?

Post by Matmor »

Hvis du er 13, få en av foreldrene dine til å begynne å bruke forumet sammen med deg :wink: Det er de som har det formelle ansvaret for dine kjæledyr, og det er de som må ta avgjørelser om veterinær eller ikke. Det kan bli aktuelt å skaffe utstyr som nok koster mer enn ukepengene dine også. Dessuten, hvis ungene skal selges (og jeg kan ikke tenke meg at foreldrene dine vil la deg beholde opptil 20 unger eller så) er det foreldrene dine som skal stå for salget. Det er først når du er 16 at du kan ha selvstendig ansvar for dyr.

Det er tryggest å sette henne i et eget bur uten hengekøyer eller hyller før hun eventuelt skal føde. Hun bør få et underlag av fleece eller tørkeruller, og skoesker er fine fødehus. Mat og vann må plasseres så hun kan nå det mens hun står på alle fire. Hvis du ikke har begynt å gi henne mat som om hun er drektig ennå, gi henne enten litt opphakket egg, tunfisk eller kylling og litt sesamfrø hver dag fram til hun er ferdig med å amme.

Det er ikke sikkert at du får med deg fødselen, for det er selvsagt en del rotter som føder om natten. Fødselen skal være over på noen få timer, og det første tegnet er blodspor på underlaget. Som regel går der av seg selv, men ikke alltid. Hvis ungene setter seg fast kan både mor og unger dø. Derfor er det viktig å ha god kontakt med en veterinær hvis fødselen stopper opp.

Det er ikke nødvendig å plukke opp ungene de første par dagene etter fødsel - det kan stresse moren unødig og i verste fall få henne til å slutte å amme, eller spise sine egne unger. Men du må sjekke at hun faktisk gir ungene melk i løpet av det første døgnet. Etter et par dager kan du begynne å håndtere ungene forsiktig noen få minutter etter å ha lokket moren ut av buret. Hun synes antagelig det er deilig å få hilse på søsteren sin litt innimellom. Hvis ikke ungene håndteres av mennesker fra tidlig alder vil de ikke bli tamme.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Gravid ? ?

Post by wollf »

kokosøtt wrote:
wollf wrote:ring dyrebutikken du kjøpte henne av og be dem å ta ansvar. det minste de kan gjøre er å gi deg for til de små
kjøpte ikke av dyrebutikk...
da bør du ringe de du kjøpte dem av, for om det er av en privatperson har du fremdeles rett til å klage

kokosøtt

Re: Gravid ? ?

Post by kokosøtt »

wollf wrote:
kokosøtt wrote:
wollf wrote:ring dyrebutikken du kjøpte henne av og be dem å ta ansvar. det minste de kan gjøre er å gi deg for til de små
kjøpte ikke av dyrebutikk...
da bør du ringe de du kjøpte dem av, for om det er av en privatperson har du fremdeles rett til å klage
Jeg skal kontakte hvis hun føder...

kokosøtt

Re: Gravid ? ?

Post by kokosøtt »

Jeg har beregnet og bare satt en dag hun har blitt parret, antar at det er sytten dager siden, skal jeg begynne å se det nå? :sarcastic:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Gravid ? ?

Post by Matmor »

Se hva?

kokosøtt

Re: Gravid ? ?

Post by kokosøtt »

Matmor wrote:Se hva?
At hun er gravid :cheerful:

kokosøtt

Re: Gravid ? ?

Post by kokosøtt »

Det er ganske åpent nedtil...
Hvis hun TROR hun er gravid, blir det åpnere nedtil da ?
Har begynt å forberede meg, fått mindre bur o.l ...
:sadpace:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Gravid ? ?

Post by Matmor »

De kan bli åpnere nedentil i forbindelse med løpetid (sikkert tegn på at hun IKKE er gravid hvis hun begynner å vifte med ørene når du klør henne på rumpa. Men det er ikke alle rotter som vifter slik når de er brunstige.) Hvis hun er åpen neden til av en annen årsak høres det nesten ut som om fødslen er svært nær forestående. Har du sett noen blodspor ennå?

kokosøtt

Re: Gravid ? ?

Post by kokosøtt »

Matmor wrote:De kan bli åpnere nedentil i forbindelse med løpetid (sikkert tegn på at hun IKKE er gravid hvis hun begynner å vifte med ørene når du klør henne på rumpa. Men det er ikke alle rotter som vifter slik når de er brunstige.) Hvis hun er åpen neden til av en annen årsak høres det nesten ut som om fødslen er svært nær forestående. Har du sett noen blodspor ennå?
Ikke noe blod nei...

Post Reply