Intorduksjon til hann

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Intorduksjon til hann

Post by Ida.K »

Når en skal introdusere en hunn til hann, for å parre? Hvordan skal dette gå for seg? :gasp:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by Tonje Lenore »

Hvor gammel er hann rotta di og hvor gammel er hunn rotta?

Har du lest NTF sin avlsveiledning og fylt ut et skjema her på forumet for parring og kull?

Hvis du ikke har erfaring nok, bør du ikke parre før du har hatt rotter en stund og føler at du har god nok erfaring til at du kan parre og få rotteunger.
I tillegg bør du ha god økonomi hvis det skulle skje komplikasjoner slik at rottemor osv må til veterinær, og det kan koste en del!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by Larm »

Helt enig med Tonje.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Intorduksjon til hann

Post by Matmor »

Jeg kommer ikke til å svare på noen av spørsmålene dine angående avl. Forhåpentligvis er det ingen andre som gjør det heller, for du har faktisk ikke lov til å sette igang med oppdrett uten at foreldrene dine står som ansvarlige, ut fra alderen du har ført opp på profilen din (13). Hvis foreldrene dine er interessert er det mye bedre at de kommer på forumet.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by Tonje! »

Sier meg enig med Matmor. Ikke fordi jeg synes det er gøy å ødelegge planene dine Ida, men fordi det ikke er forsvarlig. Vent heller med oppdrettsplanene til du har tilegnet deg all den informasjonen som er nødvendig, samt blitt gammel nok :)

Inntil da er det vel nok å kose seg med rottene kun som vanlige kjæledyr? Jeg driver ikke oppdrett, men har et supert rottehold likevel. Har faktisk ikke lyst til å drive oppdrett, da jeg ikke er villig til å bruke så mye penger på det, ei heller orker jeg å sitte dag ut og inn for å lese meg opp osv. Trives myyyye bedre som "vanlig" rotteeier, enn så lenge i hvert fall ;)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Intorduksjon til hann

Post by Søstrene Halvorsen »

Må si meg enige med de andre her. Hva sier mamma og pappa?
Jeg syns du skla heller være glad for at du får ha rotter og bruke tiden til kos og slikt. Ikke tenke på det med avel.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Intorduksjon til hann

Post by Ida.K »

Rottene mine bor hos bestemor, hun har jo ansvaret for oppdretten, men det er mine rotter!

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Intorduksjon til hann

Post by Ida.K »

Bestemor aner jo ingenting om data, og har ikke heller! Så hun kan ikke komme her å gjøre det :sadpace:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by Tonje Lenore »

Men har hun erfaring med rotter tidligere og kan mye om genetikk?
Selv om det er dine rotter, må jo du også ta et ansvar når det kommer til parring osv!
Last edited by Tonje Lenore on 11 Apr 2011, 22:27, edited 2 times in total.
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by wollf »

er det hun som betaler om du må ta keisersnitt?

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Intorduksjon til hann

Post by Ida.K »

Har lest masse om genetikk de siste mnd'ene, mens jeg ventet på å få skaffe nåk penger til nytt bur! Slik at jeg kunne kjøpe de nye rottene!

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by Tonje Lenore »

Da har jo ikke din bestemor ansvaret for oppdretten, det er jo deg!

Bruk heller tiden til å lese mer om rotter og deres genetikk og spar opp slik at du veit du har nok til eventuelle veterinær besøk om det skulle skje noe med rottemor under fødselen!
Dessuten bør du ha rottene hos deg selv slik at du kjenner rottene dine godt og kan se om de endrer adferd!
(dette kan nemlig skje og det er ikke bra å avle på rotter som er aggressive eller har problemer)
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Intorduksjon til hann

Post by Søstrene Halvorsen »

I og med at du er så ung som profilemn din sier så er det til siot en voksen som må stå ansvalig for ting og siden de bor hos bestemoren din regner jeg vel med at hun har sakt ja til og ha dagelig ansvar for dem sammen med deg. Så hva sier hun til planen om avel. har du i det hele tatt pratet med henne om det? vi som voksen har faktis et slutt ansvar når vi latt barna våre ha dyr og derfor syns kjeg det er på sin plass og ta en god prat med bestemor og forelder hvis dem har godt med på og ta noe ansvar.
Har du tenkt over hvor mye dette vil koste deg i alt.
>Si du ikke får solgt ungen og kansje blir sittende med en haug med små de skla ha bur mat og kjælighet.
Tenk hvis det skjer noe under fødsel så du må til vet har du pengen det vil koste?
Tror du burde sette deg ned og tenke fire runder til jeg før du avler noe som helst.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by wollf »

jeg fikk 18 unger i kullet mitt nå.. har du 18 stk som vil kjøpe?

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Intorduksjon til hann

Post by Ida.K »

Bestemor og jeg ble enig om dette for mange mnd'er siden! Det var hennes forslag faktisk.

Post Reply