Intorduksjon til hann

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by wollf »

så da står hun for evt utgifter, lesing om genetikk, sykdommer, arv, og salg?

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Intorduksjon til hann

Post by Ida.K »

Ja!

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by wollf »

det er jo bra. da kan hun svare på genotyper og slikt det blir i kullene og risikoen med MC med den rotta med headspot du har :cheerful:

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Intorduksjon til hann

Post by Ida.K »

MC, hav var det igjen ? :b Hun skal få seg PC denne uka tror jeg, så kan jeg vise henne hvor hun kan lese om diverse rotter, genetikk o.s.v!

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by wollf »

MC= megacolon, farlig smertefull og dødelig medfødt sykdom på rottunger, står masse om det på forumet

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Intorduksjon til hann

Post by Ida.K »

Oja ja! Blir så forvirret av alle disse forkortelsene :wink:

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by oliver;) »

Nå har jeg sitti og lest trådene dine i hele dag, og blir ganske fortvilet her. Jeg er sterkt i mot uansvarlig avl, men det er helt greit å bruke en hoe eller hanne fra dyrebutikk så lenge den ene av av dem er fra oppdretter og har kjent slekt og den er bra. Jeg har hatt en rotte unge med MC og han het James, mitt lille hjertebarn. Han var bare 8 uker gammel når jeg måtte avlive han. MC kødder du ikke med! Jeg har drevet med rotter i tre år, og leser fortsatt og har enda trøbbel med genetikken. Det kan virke som at folk er etter deg nå, men sannheten er at det har vært maaaange dårlige kull med MASSE sykdommer, og de avles på i vildensky! Får du ett dårlig kull så kan du ikke hindre de nye eierne å bruke dem videre i avl. Og her inne så sitter det flere oppdrettere som har kjempet lenge for å få bedre rotter her i norge, og når du kommer og serverer masse løgner for å kunne få rottekull som du mest sannsynlig vil få trøbbel med sykdommer etc så gjør det folk sinte! dessuten så er jeg veldig skeptisk til deg for det du sier henger ikke på greip! håper du vurderer det her på nytt og venter til du er gammel nok selv, for det her handler ikke bare om det å ha noen som tar annsvaret og penger, det handler om dyr, og vi bestemmer faktisk skjebnen til dem ved å avle uansvarlig! vil du at 5 av dine rotter skal få kreft og luftveisinnfeksjoner? Hvis du tenker på rottene sitt beste så skjønner du hvorfor vi sier dette her. Bruk hodet og ta deg ekstremt goid tid! Leon i buret mitt nå har akkurat blitt far, til atten stk, linja hans er kjent og samme er mor til kullet sin linje. Alle atten lever nå og har fin vekt. Det er annsvarlig avl!
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Intorduksjon til hann

Post by Matmor »

Jeg pratet med bestemoren din på telefonen i går, og inviterte henne hit til forumet :rat: Det er i alle fall et bra sted å starte å lære.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by Larm »

Så bra Matmor :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by torasrotter »

:cheeeers: Go Matmor!
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by Tonje Lenore »

Herlig matmor :grin:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by tantepose »

:cheeeers:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Intorduksjon til hann

Post by Søstrene Halvorsen »

Det var bra matmor.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Intorduksjon til hann

Post by Tonje! »

...også synes jeg at vi alle skal huske hvordan det var å være 13 år, og å ha veldig lyst til noe. Da er det ikke alltid like lett å tenke kritisk og objektivt.
Og vi som voksne bør jo vise litt hensyn til de yngre, også på nett :)

Ida.K: Kjempeflott at Matmor på forumet og bestemoren din har snakket sammen på telefon. Det er et skritt i riktig retning. Du er nok en flott jente med gode intensjoner, men som flere har nevnt er ikke dyreoppdrett noe barn bør styre med alene. Oppdrett er en vanskelig jobb selv for voksne. Så tommel opp for at bestemoren din blir med på dette, og forhåpentligvis blir medlem på forumet og :cheerful:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Intorduksjon til hann

Post by Ida.K »

Hun har sagt ja, og hun skal få seg PC, om noen dager eller noe! :cheesy:

Post Reply