Keia Søker Herlig Rottemann

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Keia Søker Herlig Rottemann

Post by rattie19 »

Nå har ikke jeg peiling på genetikk, avl eller noe slikt, men Alaska.. Hadde jeg vært deg så ville jeg ventet til du ble eldre. Avl er komplisert og kan ende ganske galt om man ikke er 100% på alle områder. Om du vil ha små søte, så er det kull å finne her på forumet. Og om venninna di vil ha rotter også, så kan hu også titte her inne etter rottiser. I en alder av 13/14 så er det alltid mye man har lyst til å gjøre, og med den mengden "hamsteroppdrett"-blogger (og diverse andre dyr) som de unge leser, så er det lett å tro at det er superkjekt å få unger på dyrene sine, og det kan jeg godt forstå!
Men ta til deg fakta fra de voksne her, og vent heller et par år slik at du kan bidra med mye mer kunnskap, tid og muligheter. Det er ikke bare bare og koskos å avle! :cheerful:
Thea og Prikken <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Keia Søker Herlig Rottemann

Post by wollf »

ok:) men har du lov til å ha 6 rotter? bare spørr altså, for dummt om foreldrene dine blir sinte... er mye jobb med burvask, lufting og det kan bli dyrt:)

vet bare at her må jeg nå bytte på buret, alt inni hele buret annen hver dag pga rottungene

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Keia Søker Herlig Rottemann

Post by Søstrene Halvorsen »

Nå har jeg lest hele tråden og jeg må si meg enig med de som fraråder deg og sette kull.
Det blir litt som Wolf sier. Hva sier mamma og pappa?
Det og ha mange rotter krever litt og det koster litt og ikke minst man må jo også ha tiden til kos og slikt har du det?
Så må man også tenke på at før eller siden må man til dyrleg og hva med den kostnaden.
Jeg vil som mange andre her råde deg til å lese mer om dette med genetikk og avel.
Bestemmer du deg for og avle ville jeg ha satstet på og avle på rotter med kjent bakrund.
Så jeg vil råde deg til og tenke tre ganger ta en prat med mor og far og be dem også sette seg inn i genetikk og avels råde som er her før det blir noen rotteunger.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Alaska
Pinky
Posts: 29
Joined: 19 May 2011, 16:09

Re: Keia Søker Herlig Rottemann

Post by Alaska »

Nå har det jo vært ganske mye styr rundt meg osv... (noe jeg ikke skjønner, fordi dere kjenner meg ikke engang, dere er jo voksne folk! :sarcastic: )
men nå har ene rotta mi, Vera, gått bort... det har gått en god stund nå da.
siden vera har gått bort har flokken til Milli og Vera blitt oppløst og Milli tok imot Keia... Keia bor nå i samme bur som Milli, og det går helt supert, så hun går fint i flokk!
nå begynner turen og nerme seg ;; men jeg skal ikke sette unger på henne! ikke enda, jeg tror jeg skal vente noen år til :cheerful:
sånn at dere blir "glade"
Don't take life too seriously, no one comes out alive anyway!
Milli og Keia Maren
Wolf og King Liam
RIP: Vera

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Keia Søker Herlig Rottemann

Post by wollf »

:cheeeers:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Keia Søker Herlig Rottemann

Post by Tonje Lenore »

Alaska wrote:Nå har det jo vært ganske mye styr rundt meg osv... (noe jeg ikke skjønner, fordi dere kjenner meg ikke engang, dere er jo voksne folk! :sarcastic: )
men nå har ene rotta mi, Vera, gått bort... det har gått en god stund nå da.
siden vera har gått bort har flokken til Milli og Vera blitt oppløst og Milli tok imot Keia... Keia bor nå i samme bur som Milli, og det går helt supert, så hun går fint i flokk!
nå begynner turen og nerme seg ;; men jeg skal ikke sette unger på henne! ikke enda, jeg tror jeg skal vente noen år til :cheerful:
sånn at dere blir "glade"
Så bra at hun går fint i flokk, det er jo utrolig positivt! :cheesy:
Men at du føler at du på en måte ble "presset" til å ikke sette unger på jenterotta di, må du ikke føle.
Jeg syns det er flott at du faktisk tok deg tid til å skrive det her på forumet slik at andre rotte eiere også kan hjelpe deg med
info osv, og noen ganger kan ting komme ut litt annerledes enn det man egentlig mener!

Ingen her prøvde på noen måte å kjefte på deg eller gi deg pekefinger'n, men bare gi deg råd osv ang det med å sette kull.
For det er ikke bare bare, når man ikke vet helt hva man driver på med, i tillegg til at om du er under 18 år, bør du ha en god dialog
med foreldrene dine ettersom det er de som betaler mesteparten (om ikke du har spart opp bra selv).
Så det er jo en del ting du bør vite før du setter kull på rotta di, og jeg syns det er bra at du venter slik at du kan lese deg opp,
snakke med andre som har hatt kull osv, slik at du også den dagen du skal sette kull er forberedt på det meste og om det skulle skje
noe så er du klar over hva du bør gjøre og slikt :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Post Reply