Jeg finner ikke info!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Alaska
Pinky
Posts: 29
Joined: 19 May 2011, 16:09

Jeg finner ikke info!

Post by Alaska »

Jeg har lett litt her og der, men jeg finner ikke info om rotteunger..
Bare at hannene skal være 90g ved salg og hunnene 80g.
Det jeg lurer på er hva rotteungene skal ha til mat etterhvert og når begynner de med fast føde. når kan jeg ta dem ut av buret daglig osv..
Keia er høygravid og jeg trenger å vite litt ting og tang nå...
Har dere noen nettsider jeg kan lese meg opp på? jeg finner ikke noen selv :sad:
Don't take life too seriously, no one comes out alive anyway!
Milli og Keia Maren
Wolf og King Liam
RIP: Vera

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Jeg finner ikke info!

Post by Matmor »

Vær så snill å involvere foreldrene dine nå med det samme, hvis du ikke har gjort det før. Det er de og ikke du som har ansvaret for rotteungene. Be dem kontakte meg privat hvis de trenger å vite noe - pm på forumet her fungerer, og det gjør også e-postadressen man kan utlede fra hjemmesiden min.
viewtopic.php?f=5&t=12902&start=45

Alaska
Pinky
Posts: 29
Joined: 19 May 2011, 16:09

Re: Jeg finner ikke info!

Post by Alaska »

Matmor wrote:Vær så snill å involvere foreldrene dine nå med det samme, hvis du ikke har gjort det før. Det er de og ikke du som har ansvaret for rotteungene. Be dem kontakte meg privat hvis de trenger å vite noe - pm på forumet her fungerer, og det gjør også e-postadressen man kan utlede fra hjemmesiden min.
viewtopic.php?f=5&t=12902&start=45
De er involvert. Men jeg skal ta meg av dem selv! kan noen være så snill å gi meg en nettside eller gi bittelitt informasjon? :cheerful:
Don't take life too seriously, no one comes out alive anyway!
Milli og Keia Maren
Wolf og King Liam
RIP: Vera

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg finner ikke info!

Post by Larm »

Du kan lese litt på min nettside http://www.123hjemmeside.no/Larm/19656449
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg finner ikke info!

Post by Larm »

Jeg ville gitt moren barnegrøt slik at hun får ekstra næring. Jeg ville også gitt henne kokt egg. Når babyene blir rundt 14 dager begynner de å spise litt selv. Grøt og babymat på glass (for mennesker) er noe jeg gir de, samt kokt egg.
Når ungene blir 5 uker, så MÅ guttene skilles fra moren, ellers risikerer du innavl. De skal ikke gis bort før de er minimum 5 uker og jeg synes de bør veie 100g og ikke 80 eller 90, men det er min personlige mening :wink:
Jeg har aldri hatt noe problem med at de har veid under dette når de har fylt 5 uker. Mor og døtre kan være sammen resten av livet dersom du ønsker det :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Alaska
Pinky
Posts: 29
Joined: 19 May 2011, 16:09

Re: Jeg finner ikke info!

Post by Alaska »

Larm wrote:Jeg ville gitt moren barnegrøt slik at hun får ekstra næring. Jeg ville også gitt henne kokt egg. Når babyene blir rundt 14 dager begynner de å spise litt selv. Grøt og babymat på glass (for mennesker) er noe jeg gir de, samt kokt egg.
Når ungene blir 5 uker, så MÅ guttene skilles fra moren, ellers risikerer du innavl. De skal ikke gis bort før de er minimum 5 uker og jeg synes de bør veie 100g og ikke 80 eller 90, men det er min personlige mening :wink:
Jeg har aldri hatt noe problem med at de har veid under dette når de har fylt 5 uker. Mor og døtre kan være sammen resten av livet dersom du ønsker det :cheer:
TUUUUSEN TAKK :ratgreen:
Don't take life too seriously, no one comes out alive anyway!
Milli og Keia Maren
Wolf og King Liam
RIP: Vera

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Jeg finner ikke info!

Post by torasrotter »

Til neste gang: Dette SKAL du vite før du setter igang kull på rotta di! Nå vet du det jo, og det er flott at du vil finne informasjon om det :) Lykke til med fødselen og ungene. Det ligger endel linker til sider med bilder av kjønnsbestemmelse ol på hjemmesiden min, sånn at du har litt hjelp når du skal skille de osv ;)
(bla ned til genetikk og avl) https://sites.google.com/site/rotteslottet/home/linker
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Miss Sofie

Re: Jeg finner ikke info!

Post by Miss Sofie »

Larm wrote:Jeg ville gitt moren barnegrøt slik at hun får ekstra næring. Jeg ville også gitt henne kokt egg. Når babyene blir rundt 14 dager begynner de å spise litt selv. Grøt og babymat på glass (for mennesker) er noe jeg gir de, samt kokt egg.
Når ungene blir 5 uker, så MÅ guttene skilles fra moren, ellers risikerer du innavl. De skal ikke gis bort før de er minimum 5 uker og jeg synes de bør veie 100g og ikke 80 eller 90, men det er min personlige mening :wink:
Jeg har aldri hatt noe problem med at de har veid under dette når de har fylt 5 uker. Mor og døtre kan være sammen resten av livet dersom du ønsker det :cheer:
Jeg er helt enig med Lisbeth.
Personligt går vi ALTID efter de 100g - og har aldrig haft problemer med at nå den vægt på ungerne :cheerful:
Når ungerne er 3 uger, begynder de virkelig at ta hårdt på rottemor.
Det er her rottemor stille og roligt begynder at fravænne, mens rottebebserne stadig gerne vil die.
De er på dette tidspunkt store og krævende.
Der er det vigtigste at sørge for et stabilt, godt grundfoder!

Fra ungerne er født, kan man supplere med "lidt ekstra" næring.
Det kan være i form af babygrød, katte vådkost, æg, grønt, madrester osv.
Man skal bare være klar over at det ikke handler om at FEDE ungerne op. Det er det dummeste man kan gøre.
Man skal blot sørge for en sund og afbalanceret kost!

Alaska
Pinky
Posts: 29
Joined: 19 May 2011, 16:09

Re: Jeg finner ikke info!

Post by Alaska »

Takk for alle svar..
I dag kjøpte jeg inn "nestle NAN morsmelkerstatning, trinn 1" og "nestle hvetegrøt, usukret, eple" er dette noe å anbefale? :cheerful:
Don't take life too seriously, no one comes out alive anyway!
Milli og Keia Maren
Wolf og King Liam
RIP: Vera

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Jeg finner ikke info!

Post by torasrotter »

Nan ville jeg ikke gitt de. Hvis du absolutt skal gi de morsmelkerstatning ville jeg heller annbefale noe som er soya basert. Men i de fleste tilfeller vil mor ha nok melk til de selv!!
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Alaska
Pinky
Posts: 29
Joined: 19 May 2011, 16:09

Re: Jeg finner ikke info!

Post by Alaska »

torasrotter wrote:Nan ville jeg ikke gitt de. Hvis du absolutt skal gi de morsmelkerstatning ville jeg heller annbefale noe som er soya basert. Men i de fleste tilfeller vil mor ha nok melk til de selv!!
Altså soyamelk? det har ikke så mye å si om det er morsmelkerstatning?
hva med babygrøten? Keia har allerede fått en liten smakebit, hun elsket det :cheesy:
Don't take life too seriously, no one comes out alive anyway!
Milli og Keia Maren
Wolf og King Liam
RIP: Vera

Alaska
Pinky
Posts: 29
Joined: 19 May 2011, 16:09

Re: Jeg finner ikke info!

Post by Alaska »

hvor mye kan jeg ha hun ute nå? før fødselen. hvordan vet jeg at hun kommer til å føde snart?
jeg har funnet noen blodflekker (tror der er blodflekker, i hvertfall), vet at der er ett tegn. men de er små og det er ikke mange, ca 3 :)
Don't take life too seriously, no one comes out alive anyway!
Milli og Keia Maren
Wolf og King Liam
RIP: Vera

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Jeg finner ikke info!

Post by Skaubytroll »

I såfall syns jeg bare du skal gi henne ro inne i buret.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

utmeldt

Re: Jeg finner ikke info!

Post by utmeldt »

Dette vil jeg sammenligne med et Imazo kull.... to rotter , en hann og en ho som har blitt ført sammen av mennesker som kun tenker på sin egen vinning!

Du som rotteeier skal ha helse og gemytt i fokus og være med på å jobbe sammen med andre om et friskere rottenorge!!
Og ser du på deg selv som oppdretter skal du være enda mer oppsatt på akkurat dette!!

å ikke høre på hva de profesjonelle her inne har advart deg fra i flere mnd er rett og slett som å spytte på dem og hele NTF og hva vi står for!!


Dette føles kanskje som kjeft, og det er det!
Men jeg ønsker ikke å være slem fordeom, så jeg håper ikke du tar det slik :wink:

Håper også at du tar alle ord om å la vær med slike tåpelie påfunn som dette seriøst, ikke for våres del men for hele Norges framtidige tamrotters helse og gemytt !

Og jah sorry for å rage villt OT her og sorry for min krasse tone. men jeg følte at en litt krass tone er viktig her slik at alvoret i dette blir oppfanget.
Avl er ingen lek!!

Håper mor og barn får en god fremtid!

Mvh :cheer:

Alaska
Pinky
Posts: 29
Joined: 19 May 2011, 16:09

Re: Jeg finner ikke info!

Post by Alaska »

Anniken wrote:Dette vil jeg sammenligne med et Imazo kull.... to rotter , en hann og en ho som har blitt ført sammen av mennesker som kun tenker på sin egen vinning!

Du som rotteeier skal ha helse og gemytt i fokus og være med på å jobbe sammen med andre om et friskere rottenorge!!
Og ser du på deg selv som oppdretter skal du være enda mer oppsatt på akkurat dette!!

å ikke høre på hva de profesjonelle her inne har advart deg fra i flere mnd er rett og slett som å spytte på dem og hele NTF og hva vi står for!!


Dette føles kanskje som kjeft, og det er det!
Men jeg ønsker ikke å være slem fordeom, så jeg håper ikke du tar det slik :wink:

Håper også at du tar alle ord om å la vær med slike tåpelie påfunn som dette seriøst, ikke for våres del men for hele Norges framtidige tamrotters helse og gemytt !

Og jah sorry for å rage villt OT her og sorry for min krasse tone. men jeg følte at en litt krass tone er viktig her slik at alvoret i dette blir oppfanget.
Avl er ingen lek!!

Håper mor og barn får en god fremtid!

Mvh :cheer:
wow, har nesten litt lyst å slette brukeren min innpå her. alle gir meg pekefingeren og har en veldig krass tone.. selvsagt får alle andre hjelp og god tone,, jeg har fått noe hjelp, men så langt har jeg faktisk fått bare fem "snille" svar... fra hele min tid innpå her!
men jeg kan ikke slette brukeren, fordi jeg trenger fortsatt å få vite nye og nyttige ting om tamrotter. om det så betyr at jeg gråter hver gang jeg ser ett nytt hate-svar :grine:
Don't take life too seriously, no one comes out alive anyway!
Milli og Keia Maren
Wolf og King Liam
RIP: Vera

Post Reply