Begynne med oppdrett

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Jon M
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 05 Aug 2011, 03:12
Location: Harstad

Re: Begynne med oppdrett

Post by Jon M »

Larm wrote:
Jon M wrote:Noen med litt mere erfaring som kan hjelpe meg med å fylle ut dette?

Forventinger til
Farge:
Tegning:
Ører:
Pels:
Annet:
Utifra det vi vet så er det:
Farge: Black
Tegning: Hooded / husky
Ører: Topppøret
Pels: Glatt
Annet: Hvis mor er agouti basert og ikke black, så skal det stå agouti også på fargen.

Tusen takk for hjelpen :)
Mvh
Jon Martin Johansen

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Begynne med oppdrett

Post by Ida.K »

Har selv også lyst til å begynne med oppdrett, men jeg er bare 14 år, og har rottene hos bestemor, bortsett fra 1 en hun vil så absolutt ikke inngå i avl. Utfra sykdom og aggresjon mot andre rotter ... Men vi har 2 dumboer, + to to toppørede. De to toppørede syntes jeg ikke bør få unger. De er sky og nærer seg for gamle :suspicious: Veninnen min har en hann som hittil virker veldig snill! Men bestemor har aldri tid til å sette seg inn i genetikken, så det ender alltid opp med at jeg sitter igjen med det hele, .. Det er den store drømmen min, jeg har hatt rotter i omtrent 5 år, men mange sier jeg for ung, men jeg hvet ikke jeg ..

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Begynne med oppdrett

Post by Matmor »

Alle som er under 16 er for unge, akkurat som man er for ung til å ta sertifikat hvis man ikke er fylt 18. Men jeg ville også ha sagt at hvis man er nødt til å be om hjelp for å finne ut av alminnelig rottegenetikk, og må be om råd når det gjelder vanlige rottesykdommer og plager, har man ikke nok erfaring og kunnskap, selv om man er over 16 år... Som oppdretter skal du liksom kunne gi fornuftige råd til kundene dine.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Begynne med oppdrett

Post by WillyWonka »

Så bra at du setter deg inn i ting før du begynner med oppdrett. Er nok alt for mange ikkeseriøse oppdrettere... og dette går jo utover dyrene.

Bodde i tre år i Harstad selv. Hadde to rotter, Mario og Luigi. Da jeg med tungt hjerte måtte omplassere disse, fikk jeg mange henvendelser. Så tror ikke at du vil få noe problemer med å få de omplassert når den tid kommer. Du må bare nå ut til folket først :)

Var aldri inne på dyrebutikkene noe særlig i harstad, men den som er på kanebogensenteret skal være en god butikk. Vet ikke om det er de samme som eier butikken nå som da jeg flyttet til harstad for 4 år siden.. men de var marsvinoppdrettere og behandlet dyrene godt. De som i de fleste andre dyrebutikker har for små bur, men burene var rene og dyrene hadde mat.

Lykke til med alt :) Blir spennende å se hvordan det går, så er det jo bare å spørre :) Det er flere oppdrettere her inne og de er flinke ^^,
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Jon M
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 05 Aug 2011, 03:12
Location: Harstad

Re: Begynne med oppdrett

Post by Jon M »

Hei, er vel på tide å oppdatere litt nå, har ikke hatt data på ca 1 mnd, og er enda en stund til jeg får fikset den.
Har prøvd to ganger å parre hun, men ingen av gangene har vært vellykket, så enten er vel Lillemor eller Elvis steril.

Og nå ikveld døde Snøhvit (albino), som jeg fikk fra noen som ikke kunne ha de lengre for ca 2mnd siden, hun var litt over 2 år når jeg fikk henne.
Det som er så rart er at jeg hadde hun ute for noen timer siden og hun var i kjempeform og spiste og hadde det bra, og nå når jeg kom ned og skulle gi dem agurk ligger hun død i buret :kjempetrist:
Hun beit litt og var litt rampete når jeg fikk henne, men nå i det siste har hun vært utrulig grei og beit aldri.
Mvh
Jon Martin Johansen

utmeldt

Re: Begynne med oppdrett

Post by utmeldt »

uffda :oops: Kondolerer så mye!
Trist at det ikke ble noe rotteunger heller, jeg har tenkt å sette meg på venteliste hos deg om det går, for du er den eneste i nord som skal ha rotteunger :wink:

Sender deg en PM jeg :grin:

Jon M
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 05 Aug 2011, 03:12
Location: Harstad

Re: Begynne med oppdrett

Post by Jon M »

Hei igjen!
Parringen som fant sted 13. Januar viste seg idag og være vellykket, våknet i morgen og hørte pipelyder fra buret, og da var det kommet 1 liten rotte baby. :)
Hele fødselen gikk kjempebra og hun fikk 10-12 unger (er vanskelig å telle de når hun ligger oppå de).
Jeg trodde først ikke hun var blitt gravid denne gangen heller, men plutselig for 1 uke siden begynte hun å gå fort opp i vekt og igår kveld veide hun ca 370g.
Vekt ved parring var 300g. :happy:

Har vært uten PC helt til igår, så har ikke fått endret tråden under planlagte kull.

Image
Lillemors første kull, 05.02.2012 by Jon Martin Johansen, on Flickr

Image
Lillemors første kull, 05.02.2012 by Jon Martin Johansen, on Flickr

Image
Lillemors første kull, 05.02.2012 by Jon Martin Johansen, on Flickr
Mvh
Jon Martin Johansen

utmeldt

Re: Begynne med oppdrett

Post by utmeldt »

Grattis med søte små rosa rottereker :lovey:

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Begynne med oppdrett

Post by Radney »

Så fine :smile2: Gratulerer.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Begynne med oppdrett

Post by Jasmin »

Så søte gratulerer så mye :party: :lovey:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Jon M
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 05 Aug 2011, 03:12
Location: Harstad

Re: Begynne med oppdrett

Post by Jon M »

Takktakk :D

Her kan dere se flere bilder, jeg oppdaterer annenhver dag med nye bilder av ungene :)

http://www.flickr.com/photos/jonmjohans ... 236747209/
Mvh
Jon Martin Johansen

Post Reply