Nakenrotter

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Nakenrotter

Post by Matmor »

derfor ønsker jeg ikke utstilling i norge på rotter
Heller ikke de utstillingene hvor helse og gemytt står i fokus, ikke utseende?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Nakenrotter

Post by wollf »

jo^^ men tenker sånn som svenskene holder på;)

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Nakenrotter

Post by Marit Fosen »

BlackNenne wrote:Perser/exotic har jo også endret drastisk utseende for 30 år siden i forhold til nå. Man ser tydelig at avlen har tatt en negativ retning når trekkene som skaper helseproblemer til de grader har blitt så forsterket på få tiår. Men det gjelder jo mange katteraser og hunderaser. Etter min mening beveger avlerene seg på en hårfin grense av hva som er lovlig. Og på grensen av hva som er etisk forsvarlig. Men det blir jo opp til enhver å bedømme. Perser er jo også en rase som er svært dominerende i "katteverdenen", så det er vel også noe av grunnen til at avlen har kommet så skjevt ut på kort tid kontra andre raser.
Håper vi slipper å se tilsvarende utvikling på enkelte av rottevariantene på sikt.
Er det synsing, eller kjenner du godt til de forskjellige katterasene? PR i dag er perser/exotic en av de få katterasene som ikke sliter med arvelige sykdommer. På 90-tallet dukket PKD, en arvelig nyresykdom,opp på rasen. Det ble umiddelbart av oppdrettere grepet fatt i. Vi startet med ultralydundersøkelser, etter hvert ble DNA-test utviklet, og absolutt alle avlsdyr ble/blir testet. Ingen som ikke er fritestet blir brukt i avl. Siden lidelsen skyldes et dominant gen, var det lett å få bukt med. I dag er lidelsen en saga blott på rasen. Til slutt vil jeg nevne Blåmann, en persergutt fra mitt andre kull. Han nærmer seg raskt 16 år, og har aldri vært syk. Søsteren døde for halvannen måned siden, hun hadde heller aldri vært syk. Ikke verst av en usunn rase!
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

utmeldt

Re: Nakenrotter

Post by utmeldt »

oi her ble det mye mer diskutering en hva jeg hadde tenkt, var ikke meningen å lage dårlig stemning eller at noen skulle føle seg angrepet :oops:

Det var rett og slett bare en tanke jeg gjorde meg da jeg fikk rottekalendern i posten i går :cheer:

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Nakenrotter

Post by BlackNenne »

Marit Fosen wrote:
BlackNenne wrote:Perser/exotic har jo også endret drastisk utseende for 30 år siden i forhold til nå. Man ser tydelig at avlen har tatt en negativ retning når trekkene som skaper helseproblemer til de grader har blitt så forsterket på få tiår. Men det gjelder jo mange katteraser og hunderaser. Etter min mening beveger avlerene seg på en hårfin grense av hva som er lovlig. Og på grensen av hva som er etisk forsvarlig. Men det blir jo opp til enhver å bedømme. Perser er jo også en rase som er svært dominerende i "katteverdenen", så det er vel også noe av grunnen til at avlen har kommet så skjevt ut på kort tid kontra andre raser.
Håper vi slipper å se tilsvarende utvikling på enkelte av rottevariantene på sikt.
Er det synsing, eller kjenner du godt til de forskjellige katterasene?
Det er vel en blanding av begge deler. Har vokst opp med en mor som hadde rasekatter før hun fikk meg. Ble dratt med på katteutstillinger mye i barndommen og frem til jeg flyttet for meg selv. Så har vel fått en grei innføring i mange av rasene uten at jeg på noen måte er noen ekspert av den grunn. :P
Marit Fosen wrote:PR i dag er perser/exotic en av de få katterasene som ikke sliter med arvelige sykdommer. På 90-tallet dukket PKD, en arvelig nyresykdom,opp på rasen. Det ble umiddelbart av oppdrettere grepet fatt i. Vi startet med ultralydundersøkelser, etter hvert ble DNA-test utviklet, og absolutt alle avlsdyr ble/blir testet. Ingen som ikke er fritestet blir brukt i avl. Siden lidelsen skyldes et dominant gen, var det lett å få bukt med. I dag er lidelsen en saga blott på rasen.
Jeg har ikke særlig inngående kunnskap om perser, så jeg har ikke så god kjennskap til PKD, selv om jeg husker det kom.
Det du sier stemmer sikkert, og det er fint at det ble tatt tak i. :)

Jeg sikter mer til det generelle utseende på en perser, ikke arvelige sykdommer.
Når man ser ansiktet på en perser fra 1980 i forhold til idag, så ser man jo tydelig at ansiktet idag er "flatere" enn den gang.
Selvfølgelig er det individuelle forskjeller, men generelt er det er ganske stor forskjell, syns hvertfall jeg.
På katteutstillinger er det ikke uvanlig å se persereiere og oppdrettere som manisk tørker kattene sine rundt øynene før de skal opp til dommeren for bedømming.
Alt det som skal ha plass i ansiktet på en vanlig huskatt, skal jo også ha plass i ansiktet på en perser, og tette tårekanaler og plager pga dette er jo ikke uvanlig. Mange av de samme plagene ser man f.eks på hunderasen mops.
Marit Fosen wrote:Til slutt vil jeg nevne Blåmann, en persergutt fra mitt andre kull. Han nærmer seg raskt 16 år, og har aldri vært syk. Søsteren døde for halvannen måned siden, hun hadde heller aldri vært syk. Ikke verst av en usunn rase!
16 år er en fin alder. Aner ikke hva snittet for perser ligger på, så om det er mye eller lite vet jeg ikke. :)
Jeg har ikke beskyldt perserkatter for å være usunne, men personlig mener jeg at å avle på fysiske trekk som er til plage for det enkelte individ ikke er riktig. Kun min mening. (Og det er her jeg drar sammenligninger til rottemiljøet og de hårløse variantene.)
Sikkert mange som jobber mot den utviklingen også, men persermiljøet er jo så stort, så det er nok mye useriøst som forgår bak fire vegger som ødelegger det gode arbeidet til de seriøse oppdretterene. Det ser man hvertfall i mindre rasemiljøer, så da gjetter jeg bare at det kan være like ille i persermiljøet.

Var ikke meningen å spore helt av her, men følte jeg måtte forklare meg nærmere så jeg ikke ble misforstått. :)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Nakenrotter

Post by torasrotter »

Marit, jeg tror vi bare er veldig uenige :crazy: Men det er klart at du skal ikke føle at du er en "dårlig rotte eier" fordi du synes nakne er søte, jeg har jo faktisk naken selv. Det er mer det at vi ikke vil det skal bli en voksende mote, og mye fokus på en ting øker ofte populariteten. Jeg synes at det kan sende feil signaler med en nakenrotte på kalenderen, MEN dere må da kunne vise frem dyrene deres uten å skulle bli dømt for det! Jeg blir bare litt hissig i min agenda av og til.. Men jeg har sååå lyst til å få dere til å forstå hvorfor jeg brenner så for dette, så da pusher jeg på.. Det er så fryktelig trist å miste rottene våre, og spesielt hvis det er sykdom inne i bildet. Og det har det vært på alle mine nakne.. Selv om du skriver at Persere er en sunn katterace (noe jeg stoler på, for jeg har svært lite erfaring med racekatter) så synes jeg som skrevet over, at når det går så drastisk ut over dyrets fysiske funksjoner så er det ikke forsvarlig avl.. Sliter de ikke med renning fra øyne/tette kanaler i ansiktet?? Jeg har mye erfaring fra hund, og det er samme greia der. Yorkshire terrieren min slet masse med tette tårekanaler og dårlige tenner.. Chinese Crested har så mange plager og problemer at listen er nok uendelig.. Mops må taes med keisersnitt, og shæfere sliter mye med HD.. Eneste hundene jeg har hatt som har vært gode fysisk friske er Basenjiene jeg har nå, og BCen jeg brukte på sau før.. I hundeavl kan man luke ut mye negativt ved å teste hundene før de brukes i avl, men det er jo begrenset hva kan kan teste på en rotte.. '
Og nei du skal selvsagt ikke bytte avatar, Birger er like nydelig som en hver annen rotte :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply