Nysgjerrig på dette med albinoer

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

utmeldt

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by utmeldt »

torasrotter wrote:Enig! En god diskusjon er viktig å kunne ha, jeg synes vi er veldig flinke nå og jeg koser meg i stede for å bli frustrert :cheerful:

Men altså nå er jeg litt forvirret.. Dere sier at pew og albino er det samme, men en elg med blå øyne er en falsk albino fordi den har pigment? Det henger jo ikke på greip, for pew sitter på c lokus (som matmor skriver over). Og hvis en pew er en albino, og en albino ikke kan ha pigment hvordan forklare du da cch og chch, for ikke å snakke be simi/himi?? :hm:
ja er koselig og morsomt med konstuktive diskusjoner :peewaggle:

himi og simi er jo ikke albino da siden de kan lage pigment :cheer:
det ser man jo tydelig på nesen , og det faktum at siamese kan ha sorte øyne. men jeg kan desverre ikke nok om genetikk til disse typene til å kunne forklare det nærmere en det. :crazy:

Det jeg mener er at det finnes pew , men at det er liten sansynlighet her i norge da vi har en ganske begrenset tamrotte bestand :grin:
den eneste måten å finne ut om dette stemmer er vel med testparringer eller en analyse av genene.

konklusjonen min er altså at dersom en rotte ikke kan lage pigment, altså er helt hvit med røde øyne så er det en albino. Er garantert mer innviklet en det men det er slik jeg tenker nå med den kunnskapen jeg har :nottelling:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by torasrotter »

En himi er en Pew med et ekstra gen for litt farge på nesen. Alle cc variantene henger sammen både pew, himi og simi.. Parrer du en Pew med en Simi så vil du ikke få pew og simi, men faktisk himi.. Det ville ikke vært mulig hvis det stemmer at en albino ikke kan gi noe som helst uttrykk for pigment.. Så enten er albino og pew to ulike ting, ELLER så kan pigment komme til uttrykk også hos albino (feks i form av blå øyne hos tigre osv).. :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

utmeldt

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by utmeldt »

aaaaah! nå skjønner jeg! Da finnes det PEW rotter, men har vi noen i Norge?
Noen som vet om noen som har fått et himi kull?
Men jeg vil fortsatt mene at en ekte albino ikke kan skape pigment, det er jo det som kjennetegner "lidelsen"? eller? :crazy:
Eller kansje det er slik at siden man parrer albino med en rotte som kan lage pigment f.eks simi, så blir det pigmenterte unger ? iom, at man må ha to albinoer for å skape albino unger? :hm:

Nei for tidlig på morran til dette hær kjenner jeg, alt går i surr :nottelling:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by Matmor »

for pew sitter på c lokus (som matmor skriver over).
Nei, det har jeg ikke skrevet, og det er heller ikke riktig.
PEW er en betegnelse som betyr "en rotte som ikke lager pigment, dvs. har hvit pels og rosa øyne".
Albino er en betegnelse med to betydninger. Den ene er identisk med PEW. Den andre er "en rotte som har to kopier av albinomutasjonen på colourgenet og derfor har hvit pels og rosa øyne".

Jeg kan ikke svare på om vi for tiden har PEW rotter som ikke har to kopier av albinomutasjonen på colourgenet i Norge. Det er nemlig først når man parrer en slik rotte med en annen PEW og får noe annet enn PEW, at man kan vite at en av de to ikke har to kopier av albinomutasjonen.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by torasrotter »

Ahhhh sånn å forstå.. Men da finnes det altså PEW rotter, vi bare har ikke det i Norge??
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by Matmor »

Eh, nei! Jeg mener, jo, vi har masse PEW i Norge! Alle albino laboratorierotter er PEW selv om de har to kopier av albinomutasjonen, for PEW er bare en beskrivelse av en rotte som ser ut som en albino samme hvordan genetisk bakgrunn den har. Min Elvira og MereteAH's Helle er PEW. Og albino. I begge betydningene av albino. De er genetisk cc og fenotypisk (dvs. ser ut som) hvite, rosaøyde rotter.

Men av en eller annen grunn er det noen som bruker PEW bare for a beskrive rotter som ikke er genetisk cc, og noen som bare bruker albino om rotter som man vet genetisk er cc. Hvis man insisterer på å bruke ordene slik har man altså ikke et ord for en rotte som er hvit med rosa øyne og ukjent genetisk bakgrunn. Og det er ganske dumt siden vi vanligvis ikke kjenner den genetiske koden til en hvit rotte med rosa øyne som står i en glasstank i dyrebytikken.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by torasrotter »

aahh, det blir litt som med BEW? Finnes flere måter man kan lage det på genetisk, og en felles betegnelse??
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by Matmor »

Ja!

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by torasrotter »

Å hurra der fikk vi det jammen til! :nottelling: Skal ikke være lett å forstå hverandre altså :crazy: Mine første to rotter var PEW, men når jeg tenker meg om var de faktisk champanje husky!
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply