Nysgjerrig på dette med albinoer

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by Norakul »

Jeg prøver å sette meg litt inn hva som avler hva og slik. Og jeg lurer derfor på om albinoer kan få noe annet enn albinoer etter seg? Eller PEW da :)

Takk for svar :)
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

utmeldt

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by utmeldt »

Slik jeg har forstått det så har albino en tegning(og farge?) under albinismen, den vises bare ikke pga mangel på pigmenter.

Så la oss si at jeg skal sette kull på Tula min som er PEW, under genfeilen har hun Agouti hooded som farge og tegning , også parrer jeg henne med Vendel som er Agouti hooded. da vil det komme Agouti hooded unger. Men om foreldrene bærer noe annet kan også dette komme til uttrykk dersom de begger bærer samme greia.

Om jeg derimot parrer Tula med en annen albino så får man albino i kullet fordi Albino (PEW) sitter på et resesivt gen så dermed trenger avkommet to kopier av genet for at det kommer til uttrykk.

huff litt rotete men håper du skjønner :crazy:

Nå har jeg ikke lest så fryktelig mye ang genetikk på Albino da jeg ikke vil avle på det, men om jeg har forstått det jeg har lest riktig så er det altså slik.

Håper noen kan komme å rette meg dersom jeg har feil :grin:

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by Norakul »

Ok, men om man ikke avler på PEW, hvordan blir det da PEW unger? Holder det at mor og far er bærere bare? :) Det blir ikke PEW om bare en av dem er bærer?
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

utmeldt

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by utmeldt »

Albinisme er jo en mutasjon man kan se på ville dyr også, så det kan forekomme albinoer i kull der mor og far ikke er, men det er en uhyrlig liten sjanse for det og det forekommer meget skjeldent!

For å få albino må man bevist avle på albino siden genene er recessive(altså genene er vikende).
Dersom bare en av dem bærer mutasjonen kommer det ikke til uttrykk fordi som jeg sa over, genene er recessive, dermed trenger avkommet albino-genet fra både far og mor for at de skal bli albino!


Men det er veldig mange tråder her inne allerede på albino/PEW rotter, bruk søkefunksjonen så kommer de opp :wink:

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by Norakul »

Takk :) Veldig innviklet dette her.. Skjønner at man skal kunne en del før man begynner å avle :)

Ja, prøvde å søke på det, men i de trådene jeg fant ble det bare en svær diskusjon om det virkelig var albinoer eller ikke :p
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

utmeldt

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by utmeldt »

Ja det er veldig innviklet dette med genetikk, det er veldig lett at ting går litt i surr oppi hode :crazy:
Ja jeg har også kommet over de trådene. Men det er mye god info å hente i dem innimellom diskusjonene om abino er PEW eller ikke om man bare gidder å lese alt :cheer:
En annen ting du kan gjøre for å bli sterkere på genetik og avl er å starte på side 1 av avl og genetikk delen ta alle poster du mener er relevant for hva du vil vite og hva kunnskap du vil hente av dem også bare fortsette slik på side 2, 3, 4 osv... jeg er på side 10 nå , og enda er det 8 sider igen :bleh:

Åh jah! Les Tores guide til mendels genetikk! kjempefin guide :grin:

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by Norakul »

Takk for tips :) Er mye lesing ja, men ett sted må man begynne :p
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by torasrotter »

Edit: Albinisme og PEW er to ulike ting..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

utmeldt

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by utmeldt »

torasrotter wrote:Edit: Albinisme og PEW er to ulike ting..
Tror det er utrolig delte meninger ang det, Det kommer iallefall veldig godt fram i postene ang albinisme.
Hvordan vet man at det ikke er det samme ?
Og hvordan vet man om man har en PEW eller en albino dersom det er forskjellig?
Er genetikken lik ? altså er de begge recessive varianter? :hm:

Begge er jo rødøyde hvite rotter så må jo være umulig å kunne se forskjell :cheerful:

Edit:
viewtopic.php?f=5&t=8761&hilit=PEW+forskjell

Her er en av de postene jeg snakker om, og her må jeg si at Tore har utrolig gode poeng!

Foresten florerer det av poster der det står "PEW/albino" eller "PEW (albino)" på beskrivelser av rotter her inne. Kansje man skulle fått ut på forumet i form av en tråd hva som er forskjellen da det absolutt skaper frustrasjon og forvirring blandt lesere :cheer:

NTF sin veiledning på farger sier også :
Pink eyed white (PEW)
Kalles også Albino. Helt hvit pels uten noen fargede flekker.
Øynene er rosa. PEW er en recessiv variant, og er helt hvit i både agouti- og non-agouti-utgaven.
Genetisk betegnelse: AA cc, Aa cc og aa cc
så da er det jo absolutt ikke rart dersom man tror det er samme greia :crazy: :cheesy:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by torasrotter »

Fytti det var litt hissigere diskusjoner her inn før! :nottelling:

Jeg ombestemmer meg til "åpen for begge parter", og så skriver jeg meg gjennom argumentene mine mens jeg leser om det. Jeg synes Thore har noen gode argumenter, men mye av det alex skriver er det samme som jeg tenker.. Jeg tror ikke på at albinoer dør rett etter fødsel, det høres jo helt teit ut. Albino elgen som ble født nå nettopp lever jo :cheerful: Men jeg vet at på mennesker så får de ofte litt flere problemer enn "normale" mennesker.. Prøvde wiki på norsk, men det så ut som en oversettelse av Alex sin påstand, nesten direkte :suspicious: Ingen av kildene er kurante for artikkelen heller. http://no.wikipedia.org/wiki/Albinisme#Ekte_albinoer

Etter et lite søk på google, fant jeg ut dette: En albino som bor i områder med normal sol/varme vil ha svært dårlig syn og være mer utsatt for å bli solbrent, men vil leve i gjennomsnittet like lenge som oss.. En albino som bor feks i Afrika eller andre varme land hvor de heller ikke har vårt helseapparat, vil i tillegg være svært utsatt for hudkreft.. Men det får jo både asiatere, mørke og hvite mennesker. Jeg antar at albino-mutasjonen opptrer på samme måte hos rotter..

Det har altså ikke vært mulig for meg å oppdrive en vitenskapelig artikkel som tilsier at de skal ha en kortere levetid, eller flere helseproblemer enn en farget rotte :wink:

Fin diskusjon!
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by Usagi-Zakura »

torasrotter wrote:Jeg tror ikke på at albinoer dør rett etter fødsel, det høres jo helt teit ut. Albino elgen som ble født nå nettopp lever jo :cheerful:
Den er ikke albino siden den har pigmenter, ikke mye men den har blandt annet ikke røde øyne, ulikt rødøyde Albin som faktisk levde til voksen alder.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by Matmor »

Problemet er fortsatt at folk bruker "albino" både om en mutasjon i et bestemt gen (i dette tilfellet albino-mutasjonen i colour-genet hos rotter) og alle tilstander som fører til at pelsen blir hvit og øynene rosa.

De aller fleste tamrottene som har hvit pels og rosa øyne har colour-mutasjonen albino. Bare noen ganske få har det ikke. Hvordan vi vet det? Det har med statistikk å gjøre. En rotte som har albinomutasjonen trenger bare to muterte kopier av colour-genet (cc). En rotte som ikke har to muterte kopier på colourgenet trenger en kombinasjon av flere forskjellige mutasjoner for å se ut som en PEW. (for eksempel cc<h> + roro eller c<h>c<h> + pp eller h<c>h<c> + div. modifiserende gener) Så lenge colour-mutasjonen er vanlig blant tamrotter, og det er den, er det altså mer sannsynlig at fargemangelen har den enkleste forklaringen. Det blir litt som forskjellen på å få to like og to par i Yatzi. To like er selvsagt mye vanligere enn to par.

Du kan se en voksen hunrotte med colour-mutasjonen albino på hjemmesidene mine (jeg har én på minnesiden og en under de nålevende.)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by torasrotter »

Finnes det da noen andre mutasjoner som gir helt hvit pels hos elg? Kanskje vi trenger Thore på banen igjen :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

utmeldt

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by utmeldt »

Usagi-Zakura wrote:
torasrotter wrote:Jeg tror ikke på at albinoer dør rett etter fødsel, det høres jo helt teit ut. Albino elgen som ble født nå nettopp lever jo :cheerful:
Den er ikke albino siden den har pigmenter, ikke mye men den har blandt annet ikke røde øyne, ulikt rødøyde Albin som faktisk levde til voksen alder.
Dette satt jeg og sambo å diskuterte her om dagen!
Jeg stiller meg skeptisk til at den er albino pga som du nevner, den har blå øyne!

Albinisme fører til at de ikke kan lage pigment, dermed skal øynene være gjennomsiktige slik at blodet synes gjennom og øynene blir røde, dette har tydeligvis ikke skjedd med elgen. Kanskje den bare er hvit rett og slett, kanskje et diluted gen som er samlet opp over generasjoner slik at akkurat denne elgen ble hvit eller kansje en overmarkering ? ikke veit jeg , fasinerende er det i allefall!

hehe Ja Tora jeg har merket at det kunne være litt amper stemning her før :nottelling: men det er jo egentli bare sunt så lenge det ikke går over stokk og stein :grin:

Jeg har liten tro på noe av det alex sier. spesielt dette med at de liksom skulle dø rett etter fødsel pga UV stråler, det høres ikke mulig ut. Jeg har valgt å ta det som høres mest logisk ut i hele den posten å blande det sammen til en teori jeg tror stemmer, kan hende jeg er helt på jorde nå men dette er hva jeg tror:

Albinoer har nok nedsatt helse dersom de bor i ekstreme klimaer, spesielt i varme strøk vil jeg tro! Man trenger fargepigmenter i huden for å kunne beskytte seg mot solen, så økt sjanse for hudkreft og solbrenthet er nok vanlig hos albinoer som bor under stekende sol.
Jeg tror at PEW kansje har blitt et finere uttrykk for albino, dersom man kaller en rotte for albino høres den svakere og kansje litt mer utsatt ut en om man kaller den Pink eyed white. Det høres også mer forsvarlig ut å avle på PEW en albino selv om jeg for min del tror det er samme greia , iallefall her til lands der tamrotte bestanden er en smule begrenset.
Om det er det samme i andre land kan jeg ikke komentere på, for jeg vet rett og slett ikke

Men så kommer Matmor såklart med mye bra her, så det finnes nok PEW rotter, men jeg tror at albino er mye vanligere som hun også sier her i Norge :cheer:

Nola og Elvira er foresten prikk lik min Tula :grin:

Rotete innlegg, håper dere skjønner :crazy:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Nysgjerrig på dette med albinoer

Post by torasrotter »

Enig! En god diskusjon er viktig å kunne ha, jeg synes vi er veldig flinke nå og jeg koser meg i stede for å bli frustrert :cheerful:

Men altså nå er jeg litt forvirret.. Dere sier at pew og albino er det samme, men en elg med blå øyne er en falsk albino fordi den har pigment? Det henger jo ikke på greip, for pew sitter på c lokus (som matmor skriver over). Og hvis en pew er en albino, og en albino ikke kan ha pigment hvordan forklare du da cch og chch, for ikke å snakke be simi/himi?? :hm:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply