Store rotter.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Store rotter.

Post by Karro »

Jeg har for øyeblikket to hetterotter som er relativt store. Hannerotter begge to, der Milo er Husky. De er ganske store og tunge (ikke feite i det hele tatt). Milo veier over 600g og lillefot rundt 450-500.
Guttene mine er noen kosete sofagriser. Jeg liker å ha rotter jeg kan "herje" litt med og kose med som kan løpe rundt beina på meg uten at de blir vanskelige å få øye på. Vurderer å gjøre flokken litt større, prøvde å introdusere dem til en liten dumborotte, og det virket som om de overgikk ham på en måte, ikke tok han seriøst. Er på jakt etter en eller to som passser inn med de jeg har fra før som takler en litt "røff" behandling fra to dominante hannrotter.

Det jeg lurer på er... Hvilken rotterase/variant er den som blir størst (ikke feite altså)?
Ikke at jeg er på jakt etter noe gigarotte :P hehe

utmeldt

Re: Store rotter.

Post by utmeldt »

Hyggelig at du vil utvide flokken din, Det blir nok morro for både deg og rottene dine :cheer:

Alle kjærlerotter er samme art uavhengig av farger, ører eller pels. De er alle brunrotte (Rattus Norvegicus), eller tamrotte som man kaller det. Jeg kjenner ikke til at noen farger skulle gi et større dyr en en annen farge ville gjort, vår størrelse går jo heller ikke på hårfarge. Rotter varierer i kroppsstørrelse/fasong akkurat som vi mennesker :cheerful:

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Store rotter.

Post by Karro »

Tenkte meg nesten det. Men har hørt at gjerne Huskyrotter blir i gjennomsnitt litt større og kraftigere.
Muligheter for at noen som driver med oppdrett har erfart at deres rotter i gjennomsnitt har blitt større enn de fleste andre? hehe..

Vil bare være sikker på at om jeg skaffer meg noen rattuser til, at de ikke blir dytta rundt alt for mye. De må kunne passe inn med de jeg allerede har. Og som erfart med dumborotta, de liker ikke små :smile2:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Store rotter.

Post by Tonje Lenore »

Husky blir ikke mye større enn andre rotter, det kommer helt ann på hva oppdrettere også legger vekt
på når det kommer til kull, om det er store, fine og godt kroppslige rotter, får man også fine og store rotteunger :cheerful:

Så her er det ikke noe fasitsvar, men er som Aninken sier, er som oss mennesker, de kommer i alle fasonger! :hearteyes:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Store rotter.

Post by WillyWonka »

Du prøvde å introdusere en dumbo uten at det lykktes?
Vel.. jeg vil tro at alle nye du setter sammen med dine to, vil bli "bøllet" på. Dette er jo fordi de skal vise hvor på rangstigen de står i forhold til den nye. sånn var det jo også i buret mitt med alle guttene mine.
Hadde Tim og Donnras først. Begge er veldig snille rotter, men også begge viste Lille Blå at Tim er sjef.
Det hørest ofte mye værre ut enn hva det egentlig var. Tim var kanskje litt røff mot nykommeren, men lille blå bar nok en del av skylden han også :P Han var ung og ville leke, og syntes kanskje ikke det var så gøy og måtte starte nederst på rangstigen :P men nå har jeg en flokk på 5 og alle tar godt vare på hverandre :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Store rotter.

Post by Karro »

Nå har jeg bestemt meg, skal utvide flokken med en til, til å begynne med. :) Hvis noen vet om noen rotteunger/omplasserings rotter i oslo/akershus så er det bare å si ifra. :)

Er det smartes å få tak i en liten tass (6 uker) eller en som er litt eldre?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Store rotter.

Post by torasrotter »

Så koselig at du vil utvide flokken din litt :cheerful: Voksne rotter vil som regel ikke reagere på babyer under introduksjon (merk: noen hanner gjør dette, men det er mindre sjanse for bråk med babyer). Jeg har kunne introdusere alt fra små babyer og opp til 4-5 mnd gamle rotter uten noen problemer til de fleste av mine rotter. Men det hender jo at noen rotter rett og slett ikke vil godta en ny rotte. Man må regne med litt knuffing i starten, men jeg godtar ikke mobbing! Hvis nykomlingen blir konstant jaget, slik at han ikke får spise i fred, sove eller vaske seg, så tar jeg han ut og prøver med ny intro. Du sier at de ikke likte den dumbo-rotten du introduserte de til. Hva mener du med at de ikke likte han?? Beit de og jaget han, eller var det bare litt bustepels og knuffing? :cheerful:


Det kan være en ide å lage en avtale med de du får den nye rotten fra om at du får ha den nye på en prøveperiode? Så har du muligheten til å levere den tilbake hvis intro ikke funker!
Og så vil jeg anbefale deg å kjøpe to små :jepp: Da er de ikke helt alene mot de store skumle nye gutta :nei:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Store rotter.

Post by Karro »

Det som skjedde med dumborotta var at de dytta han litt rundt og jagde han rundt. han fikk ikke spise sammen med dem osv. Men dette var jo bare ett lite møte, mulig det hadde gitt seg etter en liten stund. Jeg vet også at den ene rotta mi er mye mer kosete og rolig enn mr husky (hehe). Jeg kan også prøve å få han til å på en måte ta seg av den lille i begynnelsen :kiss:

Jeg er fullt open for prøveperioder og alt i den duren for dem som måtte ønske det.

Har også lagt ut et nytt emne på kjøp og salg/omplassering.

figo+mocca=<3
Pinky
Posts: 6
Joined: 19 May 2012, 02:24

hann eller hunn?

Post by figo+mocca=<3 »

hjelp! skal snart få meg to søte rotter har fikset bur og alt men vet ikke hvilket kjønn jeg skal kjøpe ?? :oops: :hæ: hva anbefaler dere som har rotter.. :thhpt:

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Store rotter.

Post by Karro »

Jeg ville kjøpt meg gutter. Har hørt at jenter er skikkelig fulle av engergi og vil alltid utforske. Mens gutter er litt mer "late" og rolige. Mine er i alle fall ganske rolige og kosete av seg. Fint for de som vil ha sofarotter, for å si det sånn :P De tisser veldig mye da, overalt. :P

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Store rotter.

Post by wollf »

Anbefaler å kjøpe fra oppdretter

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Store rotter.

Post by torasrotter »

Jenter kan bli skikkelig kosne de og, men gutter blir tidligere kosne. Jenter er ofte propeller til de er rundt 1 år, først da begynner de å roe seg ned.. Og så vil jeg også anbefale at du kjøper fra oppdretter, og ikke fra dyrebutikk. Selv om det er litt ventetid og sånn så lønner det seg. Rottene fra dyrebutikk er ofte syke og lite sosialiserte :oops:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

utmeldt

Re: Store rotter.

Post by utmeldt »

signerer Wollf og Tora! Det er uendelig mye bedre rotter å få hos særiøse oppdrettere :peewaggle: Jeg henta nettopp to jenter fra Wollf sitt steinkull og jeg ser helt tydelig forskjell på dem og rotter jeg har kjøpt på dyrebutikk :grin:

Noen positive punkter ang kjøp hos oppdrett:
1. De er håndtamme så man slipper en lang temmingsperiode!
2. De er friske og uten utøy i pelsen.
3. Man støtter en god venn og god oppdretter istedenfor en neglektiv dyrebutikk
4. Man får stamtavle og informasjon om foreldre.
5. oppdretter hjelper somregel gjerne kjøperne sine med spørsmål de måtte ha.

Det eneste minuset med å kjøpe fra oppdrett er at man må vente litt, noe jeg for min del ikke bryr meg noe serlig om da jeg vet at det er verdt ventetiden :jepp:

Det er viktig at man velger en oppdretter som er frilnk og seriøs da! ungå för oppdrettere og masseopdrettere på finn.no(har noen eksempler som jeg pga forumregler ikke kan poste her :wink: ). Bruk tid på å lese på oppdrettere sine hjemmesider og se hvem du synes har best rottehold og avlsmoral.

Lykke til!! :boing:

Post Reply