Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Lene »

Alle ungene blomstrer, og de er så søte. Et par av dem har fått seg noen trøkker. En av gutta har en real kul midt på ryggraden, så han har allerede fått navnet Quasimodo. Heldigvis virker det ikke som om ryggraden er alvorlig skadet, han bruker både bakbeina og halen som de andre. En annen har fått en kul på brystbeinet, men heller ikke dette ser ut til å bli et problem. Begge kulene vil nok bli værende i en eller annen størrelse, men som sagt, ingen av dem ser ut til å skape problemer for ungene.

Mamsen en fortsatt en kjempeflink mamma, og veldig tolerant. Jeg får lov til å plukke ungene ut av redet mens hun er der, og har de siste par dagene gått ut av redet når hun skjønner at jeg vil hente ut ungene. Når vi har hatt alle ute, så lar vi mamma få hente dem ut av hånda ved burdøra selv, og bære dem tilbake til redet. Jeg tror det er sånn hun skjønner at hun får dem tilbake neste gang hun ser oss.

Så, til den største nyheten: Det ser veeeeeldig ut som om vi får familieøkning...igjen *gulp* Frøkna med dumboørene, som har fått navnet Cyan, ser ut til å ploppe i løpet av de nærmeste par dagene. Veldig baktung, tydelige og nakne patter og intens redebygging i dag taler vel sitt tydelige språk. Jaja, vi hadde jo ikke nok rotteunger, liksom *oppgitt* Nuvel, vo får bare ta det som kommer, og gjøre det beste ut av det, men det ser jo ut som vi vil trenge en helsikes rabatt hos dyrlegen på kastreringer. Ingen har foreløpig kunnet tilby noen et hjem *hint...desperate snart*

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Tonje Lenore »

Så bra at hun er en flink rottemamma og at hun godtar at du tar babyene hennes :cheerful:

Syns med de som har fått seg en trøkk, det må du nesten se ann, om de kulene blir værre slik at det blir ille for dem, stakkars :trist:

Bare pass på og hold øye med henne som skal føde, for å se om at alt
går bra!
Så burde du annonsere at du har rotteunger til salgs her, sikkert noen som
er interessert :cheerful:
Anbefaler deg også og eventuelt lage en kontrakt hvis du ikke vil at de skal avles videre på, greit å ha en kontrakt slik at man da kan bli tatt litt mer seriøst, samt at det er en trygghet for begge parter!

Masse lykke til med småbartene! :cheer:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Lene »

Takker, TL :)

Har allerede lagt ut det første kullet på Salgstråder kull, skal sende inn oppdatering på den etterpå.
Det med kontrakt var en god idè, det ramlet meg ikke inn siden dette var så uplanlagt. Har hamsterkontrakt liggende, den kan jeg bare fikse litt på, så kan den brukes.

Selvfølgelig passer vi ekstra på frøkna som skal føde. Hun sliter med en forkjølelse, nyser og snørrer veldig, men det høres heldigvis ikke ut som om det har gått helt ned i lungene. Med litt hjelp fra Matmor har vi fått tak i antibiotika som er trygg i denne situasjonen, så vi forhåpentligvis får forhindret at det sprer seg lenger ned, eller til ungene.

utmeldt

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by utmeldt »

Oioi, dere har virkelig vært uheldige, først ett kull så et annet i vente nå :sjokka:

Men det virker som du har peiling på hva du gjør og jeg tror dette blir å gå så fint så :cheerful:

Et tips ang annonsering: Legg ut søte bilder av ungene etterhvert, så skal du se at det ikke er mange som klarer å motstå :grin:

Jeg tenkte foresten at jeg kunne kjøpe et par av ungene dersom jeg skal å levere småtroll sørpå, Men det er isåfall enda noen mnd til :cheer:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by wollf »

Pass på så dere ikke begynner å snakke kjøp og salg her inne nå :crazybonk:

utmeldt

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by utmeldt »

Oops, bare å slette dersom jeg skrev noe som skrider mot reglene :cheerful:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by wollf »

neida. bare sier i fra før jeg^^


Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Lene »

Jada, da blir det livat her, for nå ligger det rosa klumper under Cyan også. Har heldigvis hatt en uke på å bli litt kjent med henne, så hun stoler på meg. Og heldigvis liker hun medisinen sin, så vi slipper å forstyrre for mye to ganger om dagen. Har ikke fått tittet veldig nøye, vet ikke helt når hun begynte å føde, og vil ikke forstyrre i tilfelle hun ikke er ferdig.

Skal innrømme at panikkfølelsen sitter tett opptil overflata nå. For halvannen uke siden trodde vi at vi aldri skulle ha rottekull her pga vår misjon om å gi et hjem til uønskede og/eller eldre rotter. Nå sitter vi med to kull, og aner ikke helt hva vi skal gjøre med alle sammen.
Er ikke meningen å virke klagende, jeg må bare få det litt ut, og så ordner det seg nok. Det må jo bare gå på et vis, de små er jo helt uskyldige, og de skal ikke lide for at noen var dumme nok til å la mødrene deres få fly fritt med mannfolk. Og vi gjør selvfølgelig det beste vi kan, og skal gjøre vårt ytterste for å gi dem best mulig start her i verden. De er nå litt koselig og, da, har vært ungesjuk lenge, men trodde jo det skulle bli hamsterkull i så fall, men nå får jeg i hvertfall utløp for det...så det monner :giggle:

Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Lene »

Jeg trenger litt hjelp igjen, jeg.

Cyans lille kull, som viste seg å bestå av 6 små, har det veldig fint. Men det er et par ting vi lurer på. For det første, så er den ene lille jenta ekstremt mye mindre enn de andre. Da de ble veid i går, 1 uke gamle, så veide de fem største 11, 12, 12, 14 og 14 gram, men lille Punky, som vi har døpt henne, veide kun 7g. Er ikke det ekstremt lite? I tillegg har hun ennå ikke fått pigmenter, det kjennes faktisk ikke ut som om hun har begynt å gro pels i det hele tatt. Hun føles ikke som semsket skinn, slik de andre gjør i disse dager, og som det første kullet også gjorde i samme alder. Hun er fortsatt helt rosa. Og hun får røde øyne.
Vi vet at der disse rottene kom fra fantes det nakenrotter, kan dette ha dukket opp hos Punky?

Her ser dere henne sammen med den eneste gutten i kullet:
Image

Det andre jeg lurer på er hvilke farger disse andre har. Dere med mer erfaring enn meg kan sikkert gjette langt bedre. Den helt til venstre på bildet under blir Black Berkshire, det er jeg helt sikker på. Den neste spurte er Punky, så hun hopper vi over nå. De to neste blir jo helt klart Hooded, og de er ganske mørke på hodet, så jeg vil tro de blir villfarget. Den neste er jeg usikker på mønsteret på. Hvor går grensen mellom Hooded og Berkshire? Som amatør som meg ser det ut til å være midt mellom, for bredt til å være hooded, men for mye hvitt oppover sidene til å være Berkshire. Den lengst til høyre blir en helfarget agoutivariant, men vi er usikre på om de to til høyre blir samme farge som de to hooded, for de er lysere på hooded, og gråere på kroppen. Noen som kan hjelpe oss å finne ut nøyaktig hva disse småtassen blir for noe?

Image

Vi synes det er ganske artig at disse blir så forskjellige, spesielt siden det andre kullet inneholder 12 Black Bershire. De ungene begynner forresten å bli veldig morsomme nå, i dag begynte de så smått å spise mat, og har også begynt litt småleking med hverandre. Det er nå moroa begynner for alvor :D

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by sanca »

Helt utrolig hva dere plutselig har fått i fanget! Skjønner godt panikkfølelsen du forteller om, som ligger og dupper under overflata :wink: Må bare få si at jeg er superimponert, og du/dere takler jo dette fantastisk! Tror nok det var en mening med at disse blivende mødrene skulle komme til akkurat deg! Lykke til videre med alle de små, helt sikker på at du greier å finne gode hjem til dem!
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Lene »

Og så var situasjonen komplett: Omplasseringsfrøknene hadde tydeligvis med seg lus! Artig *grrrr* Er smått grinete nå, at det går an å behandle dyr så forferdelig :justice: Nå må hele bøtteballetten behandles. Alt på rotterommet og i tre barnebur må vaskes eller fryses. Og den stakkars jenta som overtok Amor og Dio på mandag må gjennom det samme.

Dette betyr at alle overleveringer av unger nå er utsatt i en måned, for vi kan selvfølgelig ikke sende videre smittede unger.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by sanca »

Tragisk!! Uff, dere har virkelig fått nok... :worry:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Niana »

Uff, så typisk :/ Jeg har ikke oppdaget noen lus på Sirius, men siden han kommer fra samme sted er jo sjansen veldig stor for at han har det, og dermed mine 4 andre også -.-
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Chrizzie »

Min rotte fra samme kullet ble det ogsaa funnet lus paa, saa naa har alle 7 faatt kur, noe dritt!!!
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Post Reply