Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Lene »

Vi har akkurat overtatt 4 hunnrotter fra et sted de ikke akkurat har fått optimalt stell. Den ene er bitteliten, ser ikke ut til å være gammel nok til å bli tatt fra moren, men vi tror den ene voksne ammer, så forhåpentligvis er det moren. Spørsmålet er hvor søsknene er :shocked:

En av de andre ser gravid ut, og vi har aldri hatt rotteunger før. Spørsmålet er: Hva er best å gjøre i denne situasjonen? Vi aner ingenting om rottenes historie, annet enn at de har bodd under dårlige forhold (de stinker skikkelig). Vi har ikke peiling på hvem som evt er faren, det kan godt være en slektning, for det vi vet. Vil det beste være å avlive hele kullet den dagen de blir født, eller skal vi ta sjansen på at det går bra? Vi selvfølgelig lære oss alt vi trenger for å passe et rottekull, det er ikke noe spørsmål, men hva er det mest fornuftige å gjøre?

Hvis vi ender med å la ungene leve, så trenger vi også gode hjem, spesielt til hannene så måtte komme. Noen som i så fall vil stille opp for en eller flere?

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Vicky »

Lene wrote:Vi har akkurat overtatt 4 hunnrotter fra et sted de ikke akkurat har fått optimalt stell. Den ene er bitteliten, ser ikke ut til å være gammel nok til å bli tatt fra moren, men vi tror den ene voksne ammer, så forhåpentligvis er det moren. Spørsmålet er hvor søsknene er :shocked:

En av de andre ser gravid ut, og vi har aldri hatt rotteunger før. Spørsmålet er: Hva er best å gjøre i denne situasjonen? Vi aner ingenting om rottenes historie, annet enn at de har bodd under dårlige forhold (de stinker skikkelig). Vi har ikke peiling på hvem som evt er faren, det kan godt være en slektning, for det vi vet. Vil det beste være å avlive hele kullet den dagen de blir født, eller skal vi ta sjansen på at det går bra? Vi selvfølgelig lære oss alt vi trenger for å passe et rottekull, det er ikke noe spørsmål, men hva er det mest fornuftige å gjøre?

Hvis vi ender med å la ungene leve, så trenger vi også gode hjem, spesielt til hannene så måtte komme. Noen som i så fall vil stille opp for en eller flere?

Først: Hvor i landet bor du?

Dette var en kinkig situasjon gitt!!
Er du sikker på at hun er drektig? Stor forskjell på henne i forhold til dem andre?
Vei henne de nærmeste dagene så viser det seg tydeligere.

IKKE ta livet av ungene, det ordner seg. Det er nok av dyrekjære hjem her som helt sikkert vil hjelpe.

Når du er sikker på at hun er drektig bør du sette henne alene i et noenlunde lavt bur, slik at hun ikke kan føde i høyden.
Hun går ca drektig 21-23 dager.
Hun klarer seg antagelig bra selv, men det kommer helt ann på hvor gammel hun er. Noen ganger oppstår det komplikasjoner som man bør ta høyde. Du bør holde et godt øye meg henne og la henne få ro og nok av redematriale til ungene sine. Bruk kleenex, avispapir opprevne kluter ol.

Ungene bør ikke forlate moren sin før dem er 5 uker gamle, men da må uansett hannene skilles fra.

Har ikke tid til å skrive mer nå,pga dårlig tid, men håper det ordener seg for deg og rottene.
Du vil nok få mange gode råd skal du her inne skal du se :)

Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Lene »

Takk for svar, Vicky, med masse gode tips :)

Vi bor litt sør for Vestby.

Nei, vi er ikke sikker på at hun er drektig, men hun har en veldig typisk gravid-mage, altså svelget-en-liten-ball-mage. Selv om vi ikke har hatt rotteunger før, så har vi hatt flere hamsterkull, så jeg vil tro man ser forskjellen på gravid-mage og tjukk mage på samme måten?

Nå har vi fått vasket alle sammen, og også fått undersøkt dem litt bedre. De er veldig løse i magen alle sammen, så de har fått noen blåbær for å prøve å hardne litt. Vi fikk også sjekket nærmere med frøkna vi tror kan være drektig, og hun har større patter enn normalt, og det er også nakent rundt dem. Det er et tegn, ikke sant? Men da jeg prøvde å klemme forsiktig på magen, virket den veldig myk, og jeg kjente ingen tydelige fostre eller hjerteslag. Nå er det jo ikke alltid lett å skille ut hjerteslag på så små dyr, som jo har hjerter som går omtrent i ett, men jeg har følt dem hos hamstere et par dager før fødsel. Hva tror dere, er hun gravid?

Den bittelille viste seg å være en gutt, selvfølgelig, og vi tipper han er ca. 3 uker. Vi veide han til 41g. Jeg fant en nettside via linkene til NTF der det sto at gjennomsnittsvekt på 3 uker gamle rotteunger er ca 50g, og hvis vi tar med i beregningen at hun vi tror er moren er veldig tynn og forholdene de levde under var langt under pari, så er nok 3 uker sånn nogenlunde, tror jeg. Eller?

Vi har ikke lyst til å avlive eventuelle unger, men vi er helt uerfarne på dette, og usikre på hvor stor betydning forholdene de levde under kan ha hatt, samt usikkerheten rundt opphavet.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by WillyWonka »

Det kan sikkert stemme at han er 3 uker. Min Prins var ca 3 uker når jeg hentet han og han veide da 46 gram.
Om han er som Prins, så kan ikke han drikke fra flaske ennå, og tørrfor er vanskelig for han å spise..
Jeg matet gutten min med morsmelkerstattning for kattunger. brukte da 1 ml sprøyte, og gutten min slikket dette i seg, men er ikke sikkert at alle er like velvillige :P
Ellers gav jeg babygrøt, babymat på glass og egg :) Viktig at han får i seg nok næring om han skal bli en stor og flott gutt ^^
Det er også viktig at hun som evt er gravid også får i seg rikelig med næringsrik mat.
og som nevnt tidligere, bør hun få flytte inn i et lavt bur når terminen nærmer seg slik at hun kan bygge rede og forberede seg på de små. Et lavt bur er kjekkt, for da kan hun ikke føde så høyt og man unngår evt skader for barna ved fall o.l.

Det står mye bra rundt om på forumet også :)
jeg skal ikke begynne å belære noen ang rottekull :p er like grønn selv :D
men gutten bør nok snart flyttes ut fra damene. usikker på hvor raskt han blir kjønnsmoden, men jeg merket at det å ha babyene mine sammen med de andre guttene mine, gjorde at de ble lært opp av guttene. gikk ikke lang tid før begge mine små kunne spise og drikke sammen med mine andre gutter. De var store deler av dagen sammen med flokken min, men så ble dem flyttet for seg selv på kveld og natt slik at de kunne få i seg mat og vann :)

lykke til
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Lene »

Takk, WW :)

Vi skal prøve å gi småen, som jeg foreløpig har døpt Nano siden han er så liten, morsmelkerstatning. Jeg har lest at soyabasert er best, men det er ikke så enkelt å få tak i på en lørdagskveld, så jeg håper vanlig går bra så lenge.

Nå bor Nano sammen med en som muligens er mamma'n hans, og en som kanskje er gravid, så jo tror nok har får noe omsorg og lærdom. Vi har i hvertfall sett han ligge sammen med hun vi tror er mor. Han spiser fast føde, vi bruker ikke tørrfôr, men en hjemmelaget blanding basert bl.a på 4korn (og en hel masse flotte greier fra helsekosten), og de bitene er enkle å spise. Har også gitt dem babygrøt i dag, og vi har barnemat på glass stående som vi gir rottene innimellom.

Dere nevner at den muligens gravide bør bo i et lavt bur. Vi har bare to rottebur, det ene som står på rotterommet, og et Jennybur som vi nå satte opp for å holde disse fire nye i karantene. Vi har ikke satt inn hyller i Jennyburet nå, og det henger kun to køyer i taket, ellers er alt nede på bakken. Er det fortsatt for farlig i tilfelle det kommer unger, eller går det bra?

Et annet problem er da Nano. Vi har opprinnelig alle rottene samlet, som betyr at evt hanner må kastreres. De to vi har nå er balleløse. Hva gjør vi med Nano når han blir så gammel at han kan befrukte noen (det er vel 5 uker, om jeg ikke har misforstått)? Han kan da ikke bli boende sammen med moren og de to "tantene" han kom sammen med. Og han kan ikke flytte inn på rotterommet fruktbar, for der er det flere jenter. Så enten må vi finne et hjem til han der han bo sammen med andre hanner, eller så må vi kastrere han. Når er han gammel nok til det evt.?

En tredje ting: Hva med Nanos mor og den siste frøkna hvis det viser seg at det kommer unger? Vi vil helst at de blir i karantene et par uker før vi flytter dem inn på rotterommet, men hva er best for den evt. vordene moren? Har lest at hunner uten barn gjerne hjelper til når en annen får unger, stemmer dette?

Og en siste ting: Vi aner ikke hva disse rottene kan ha vært utsatt for av bakterier og annet rusk, men vi vet de har bodd på i en fuktig og kaldt kjeller. Bør vi gi dem antibiotikakur for å være på den sikre siden? Og hva i så fall med men muligens gravide og den som kanskje ammer Nano?

Ok, dette ble mye spørsmål, men vi er på gyngende grunn her, noe jeg overhodet ikke liker. Vi hadde aldelels ikke planlagt å bli bestemødre nå, ei heller stå overfor så mange håpløse dilemmaer. Vi prøver vår aller beste her, og trenger derfor masse hjelp i en situasjon vi ikke forutså, eller planla. Vi setter kjempestor pris på all hjelp og støtte vi kan få. Og kan noen tilby Nano en gutteflokk å bo hos, så er nok det det beste. Hvis ikke, må vi jo bare fikse det på et vis... *sukk*

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Tonje Lenore »

Først og fremst, hei og velkommen til forumet!
Litt uheldig start, men jeg syns dere er veldig flinke som vil ta til dere all informasjon og fakta om rottehold dere kan få,
og det syns jeg er kjempe flott :cheerful:

IKKE tenkt på å avliv kullet, uansett om de er i slekt eller ikke, så ikke gjør det,
selg/gi rottene bort til folk dere vet ikke vil avle videre på disse rottene uansett.

Når det kommer til mat osv, har du fått gode tips allerede ang med babygrøt og lignende.

Hvis dere kan kjenne på magen til henne dere tror er gravid, så bør dere kjenne at det er noe inni der,
om dere ikke gjør det, kan det mulig være at hun har innbilt svanger skap og har alle mulige tegn til å
være gravid men bare innbiller seg det!
Men for å være på sikre siden, så ville jeg satt henne i et eget bur, det gjør ingenting om det er et middels
stort bur, så lenge det ikke er så mye hun klatrer opp på, for hun kan risikere å føde der.
Det dere kan gjøre, er å legge inn masse strimlet dopapir/avispapir slik at hun kan bygge rede,
dette for at hun kan begynne forberedelsene til å bli mor og gjøre seg klar.


Du kan kastrere Nano når han er 8 uker/ 9 uker, hvert fall.
http://matmor.info/kastrasjon.htm <- masse god info ang kastrering :cheerful:

Det er ikke alle hunner som er like villige til å hjelpe til med andre sine unger, så der bør dere være litt
forsiktige, men når rotteungene er rundt 2-3 uker, er det ingen fare og introdusere dem til andre jenter,
for da lærer de bare bedre rottespråk og blir mer sosiale sånn sett.
Men bare vær litt obs, noen ganger er det ikke alle hunner som er like interessert og ha en haug med
småtasser diltene etter, men det ser dere veldig fort, da dytter de bare som regel de bort :cheer:

Jeg ville dratt til dyrlegen for å sjekke om de kan være forskjølet, men det kan du også høre når de
puster, ta nesa deres opp til øret og hør om de puster tungt eller "surkler", gjør de dette er det tegn
på luftveisinfeksjon og bør få antibiotika for dette.
Da kan dere også eventuelt ta ultralyd av magen til henne dere tror er gravid, for å se om det er noe der,
om hun så er gravid og må på antibiotika, vet veterinæren hva som egner seg best.

Jeg har full forståelse ang deres situasjon, er ikke alltid noe gøy når slike ting skjer, men jeg syns dere
er flinke og prøver alt dere kan og søker informasjon.
Har dere flere spørsmål, er det bare å spørre og vi skal hjelpe til så godt vi kan :cheerful:

Om ikke det er noen i nærheten av dere som kan være behjelpelig ang rottekullet,
skulle gjerne ha hjulpet dere, men dessverre så bort jeg litt langt unna, men kan se hva
jeg får gjort i forhold til å høre med andre rundt om de kan ta til seg rotteunger!

Masse lykke til! :aww:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Lene »

Takker, Tonje, koselig å bli ønsket velkommet etter å ha vært medlem her i flere år :P Du har jo skrevet med meg før, du, bl.a. i tråden om rotterommet vårt ;) Selv om vi aldri ahr hatt rottekull, så er vi langt fra nybegynnere når det gjelder rotter. Vi har hatt rotter i 7 år, men stort sett bare omplasseringsrotter, så det har aldri vært aktuelt for oss å få rotteunger. Og derfor er vi rimelig grønne på det, men vi har mye kunnskap om gnagere generelt, og har bred erfaring med oppdrett av ørkenrotter, som jo har en del til felles med tamrotter, i hvertfall når det kommer til flokkdynamikk og formering.

Nå virker det som om disse hunnene tidligere har vært i nærheten av andre med unger. Jeg tror ikke det har vært tatt hensyn til slike ting der de kom fra.

Vi har lagt inn masse avispapir og sånt som den mulige moren kan reire med. vi ahr også lagt inn håndlær, som vi pleier å bruke til rottene, men jeg kom til å tenke på at unger kanskje ikke har så godt av det. Hamsterunger er i hvertfall ekstra utsatt for stofftråder, så det samme gjelder vel for rotteunger?

Pussig nok virker det ikke som om noen av dem har luftveisinfeksjon. Som de fleste rotteiere fort blir, er vi også erfarne på dette. Jeg tenke mer på andre bakterier som kan befinne seg i et fuktig rom (godt gromiljø for basillusker :P).

Vi er ganske bekymret for Nano nå. Han er veldig stille, beveger seg nesten ikke, og det kan jo ikke være normalt for en så liten unge. Han skulle vel vært høyt og lavt, vil jeg tro. Han sitter på hånda uten at jeg trenger å holde han fast eller noe sånt. Er dette normalt for retteunger? Hamster- og ørkisunger på samme alder ville flaksa ned av hånda før jeg fikk sukk for meg. Men Nano sitter stort sett bare inne i det ene huset, helt aleine. Og nå begynner han å bli dehydrert også. Vi har prøvd å gi han Nan 1, barnemat på glass, grøt og banan, men han nekter å spise noe, og jeg ville ikke tvinge i han væske pga faren for drukning. Det eneste vi vet han har spist var en bit 4korn som han tok fra hånda tidligere, men ellers har vi ikke sett han ute av huset før jeg nå tok han ut for å prøve å gi han melk.

Noen som har noen forslag til hva vi gjør med Nano mellom 5 ukers alder, da han må vekk fra jentene, og til han kan kastreres? Vi har en ekstremt sjenert gutt på ca 5 mnd, så sjenert at han ikke tør å spise det vi gir direkte til han før vi har gått vekk. Kan det være en lur ide å sette han sammen med Nano i den lille perioden? Kan det hjelpe dem begge, eller vil det være bedre for Nano å være sammen med den andre gutten vi har, som er litt mindre sky, selv om han heller ikke er veldig kontaktsøkende?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Matmor »

Det er det samme med tråder for rotter som for hamstere. Fleece fungerer fordi det ikke danner tråder på samme måte som vanlige vevde stoffer. Ellers er det en fare for at fibrene tuller seg rundt armer eller ben (eller hals!) og stemger av blodtilførslen. I fødebur for rotter holder det med aviser, strimlet avispapir og tørkepapir som moren kan lage rede av. Hengekøyene bør ut så moren ikke lager seg bol der oppe - noe som sannsynligvis fører til at babyene ramler ut av redet og blir liggende å fryse.

Det er Nano det haster mest med nå, ser det ut som. Det står en del om tvangs-rehydrering i denne artikkelen, blant annet noe om hva slags volum man kan gi, og hvordan man kan lage rehydreringsvæske i et nødsfall. (Rehydrering har du kanskje være borti i forbindelse med andre dyr.)
http://www.tamrotter.com/utskrifter/diarre.pdf
Dessverre er rehydrering veldig farlig for rotteunger. De har ikke mye å gå på før de mister lysten til å drikke, og føler seg bare elendige og vil være i fred. Det er ikke annet å gjøre enn å få i dem væske til nakkeskinnet har normal elastisitet. 1 ml sprøyter uten kanyle er bra for å gi dem væsken direkte i munnen.

Krysser fingre for stakkaren. Jeg tror at så lenge han er dårlig ville jeg ha beholdt ham sammen med det som antagelig er moren, særlig vis han fortsatt har babypelsen. Er hun ikke blitt drektig ennå tror jeg ikke denne natten hvor han er syk gjør noemn forskjell. Når det gjelder senere introduksjon til en av gutta, så la rottene få velge. Se hva som er lettest for Nano rett og slett :rat:

Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Lene »

I skrivende stund hørte jeg plutselig piping i buret. Jeg skulle til å skrive at den vi trodde var gravid var tynnere, uten at vi fant noen unger, men vi fant litt ferskt blod. Nå vet vi hvorfor: Vi har blitt bestemødre!!
Vi har dog et problem, for vi løftet opp huset og flyttet på reiret for å få tak i Nano for å sjekke han, og nå fødes ungene helt uten reir. Hva gjør vi?

Jada, rehydrering har vi gjort mange ganger, både på rotter og andre dyr, men aldri en så liten rotte. Jeg prøvde alle triksene jeg kan for å få i han rehydreringsvæske, men han nektet å ta inn noe som helst. Og vi kan jo ikke tvinge det inn i munnen hans, en dråpe vil jo drukne en så liten tass (noen som har noen tips i tilfelle vi skulle få brukt for det senere?). Til slutt måtte vi bare gi opp, og håpe at det ordnet seg, enten ved at han ammet eller klarte å drikke av vannflaska. Heldigvis ser han ut til å ha kommet over kneika. Han er mye kvikkere i dag, og har ikke ro til å sitte stille i hånda. Han er nysgjerrig, og nå i full gang med å plage mamma :P

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Tonje Lenore »

Hun lager et nytt reir når ungene har blitt født, de driver uansett alltid og endrer reiret sitt flere ganger om dagen,
så det trenger du ikke beskymre deg for.
Følg bare med at fødsel går bra og se om det er noen dødfødte!

Masse lykke til med små nurk :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Lene »

Det var lenge bare to unger. Da vi sjekket for en time siden var det fortsatt to, men så løsnet det tydeligvis, for nå er det minst 7. Nano leker storebror, og får ligge sammen med de nyfødte og deres mor. Håper ikke det kan by på problemer?
Hun vi tror er moren til Nano får lov til å ligge i redet, mens den siste frøkna holder seg på trygg avstand.

Søndagsåpne butikker kan være kjekke saker, for vi fikk kjøpt inn litt av hvert. Mødre, uansett art, blir skjemt bort her i gården, og denne dama, som fortsatt mangler navn, er intet unntak. Så diverse grønt, barnemat, tunfisk i vann og morsmelkerstatning ligger klart, i tillegg til egg og annet som vi har i skapet fra før. Riktig spor, sant? Noen andre tips til sunn og god mat for mor?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Matmor »

Et stoff det fort kan bli for lite av i rottekosten er kopper. Det er ikke alle kommersielle fór som inneholder nok for reproduksjon heller. Sesemfrø er en god kilde for dette sporstoffet - men det må nok vente til i morgen, hvis du ikke har et lager i kjøkkenskapet.
Tunfisk er veldig bra, det inneholder aminosyrer som rottemødre ofte får får lite av gjennom vanlig rottefór.
:rat:

Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Lene »

Sesamfrø er allerede i den hjemmeslagede matblandingen vi bruker som basisfôr, så noe har de i hvertfall tilgjengelig. Bør jeg sette inn litt ekstra? Jeg har kikka på nettsiden din om fôring og næringsbehov i ulike stadier, og det var der jeg så at bl.a. tunfisk var fine greier for ammende.

Jeg har ikke fått telt ungene ennå, men tror det er 8-9 stk. Vi fant en død i stad, og siden det ikke virker som om mor var interessert i å resirkulere, så tok vi den ut. Det er vanlig praksis hos andre gnagere, så jeg regner med at det samme gjelder for rotter? Har ikke funnet info om akkurat dette ennå, kun at noen mødre resirkulerer næringsstoffene/holder redet rent, som alle andre gnagere, så derfor tenkte jeg samme taktikk vi bruker med hamstere og ørkiser, se an hva mor gjør og så evt fjerne, også er greit hos rottene.

Det virker som om mor foreløpig gjør en god jobb. Hun ammer, og har omtrent ikke forlatt redet. Derfor har jeg ikke fått sjekket at ungene faktisk får i seg melk, men jeg hører høye suttelyder mellom all pipingen :P Den verste oppgiringa har gitt seg nå for min del, heldigvis, for jeg er ikke vant til å føle at jeg ikke vet hva jeg holder på med når det gjelder dyrene. Nå går vi noen spennende uker i møte.

Jeg vil takke for all hjelp og støtte vi har fått foreløpig, og alt vi helt sikkert vil trenge fremover. Det er godt å ha et sted å søke hjelp, uten å få kjeft for at jeg ikke vet hva jeg driver med. Vet nemlig om fora der det hadde vært reaksjonen, uansett hvor uplanlagt og uforutsett dette er.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Tonje Lenore »

Syns dere gjør en bra jobb jeg, i tillegg er du jo ikke så grønn og har det meste som trengs når det gjelder mat og
morsmelkerstatning, så det skal du ha :cheerful:

Men ja, ting er ikke akkurat alltid planlagt så da må vi hjelpe til så godt vi kan når det trengs,
krysser fingra for at alt går bra, noe det ser ut til at det gjør, så er det bare og fortsette å spørre,
vi skal svare så godt vi kan som vi har gjort til nå :cheer:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Re: Omplasseringsrotte gravid - hva gjør vi?

Post by Lene »

Takk, TL :cheerful:

Mor jobbe fortsatt godt. Jeg har klart å få sett magene til de fleste av ungene, og alle har melkeflekker, så dette ser foreløpig veldig positivt ut. Hun er også overraskende tolerant overfor meg. Hun har latt meg klappe henne en liten stund, før hun sa fra at nå måtte hun få fred til å vaske litt på de små. Jeg har ikke prøvd meg på ungene ennå. Synes det er veldig tøft gjort av henne å la meg få komme så nær, spesielt siden hun møtte meg i går, og det første jeg gjorde var å bade henne. Bare for å ha sagt det: Jeg har lang erfaring i å nærme meg gnagermødre, å teste hvor deres toleransegrense går. Bare sånn så dere ikke tror jeg bare har kjørt på uten å vite hva jeg holder på med ;)

Post Reply