Hvor tidlig kan man kastrere?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Hvor tidlig kan man kastrere?

Post by Urokråka »

Lurer på hvor tidlig man kan kastrere gutta og om de pleier å være veldig opptatt av å slikke såret?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hvor tidlig kan man kastrere?

Post by kikky »

Ville ventet til hanrotta var ca 5mnd gammel før kastrering, men er det atferdsproblemer som ellers ville endt i avlivning er det bedre å kastrere litt for tidlig. Mine har ikke vært super intens på vasking men noen ballebyller har det blitt.

Edit: er hannen veldig ung kan det gå over etter værste hormonfasen.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Re: Hvor tidlig kan man kastrere?

Post by Urokråka »

Disse er jo bare litt over 6 uker gamle. Men av praktiske årsaker vil de ha det bedre i det store buret med jentene :)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hvor tidlig kan man kastrere?

Post by kikky »

Da ville jeg faktisk valgt å la de beholde utstyret sitt. Kjøp heller større bur til de, blir nok billigere :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Re: Hvor tidlig kan man kastrere?

Post by Urokråka »

Buret de har et ok størrelse på,så det er ikke så ille problem. Har desverre ikke plass til to store bur. Og ang pris på kastrering,så jobber jeg på klinikk og betaler bare for utstyret :)

utmeldt

Re: Hvor tidlig kan man kastrere?

Post by utmeldt »

Min hanrotter var ca 1 år når han ble kastrert, han var nokså opptatt av å slikke på såra, og stinga var vekke dagen etterpå. Rekonvalesens perioden var lang, og han måtte reopereres for å fjerne byller.

Hanrotta mi vart også kastrert pga av praktiske årsaker, slik at han kunne bu i lag med damene. Desverre ville han det ikkje slik, han er no overhodet ikkje interessert i kontakt med jentene. Så nå har eg to svære bur ståande i stova likavel, men eg har vent meg til det, og syns at det går bra :cheerful:

Konklusjonen min vart at evt kastrering i framtida skal kun gjennomførast om livet til dyret står i fare eller det føreligg ein medisinsk grunn.

Post Reply