Husky?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Husky?

Post by PsychoBunny »

Jeg sitter her og prøver å lese meg opp på Mendelsk genetikk (for moro skyld), og begynte å tenke på en ting.
Jeg har en hanrotte som er champagnefarget, med husky-lignende tegninger. Er han bare en mismarked berkshire? Eller finnes husky i andre fargevarianter enn bare grå, og hva er isåfall den genetiske betegnelsen på disse?

Jeg kommer sikkert til å spørre om flere ting senere... :P

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Husky?

Post by PsychoBunny »

Hvis han er en champagne berkshire, er den genetiske betegnelsen aa pp Hh, hvis jeg har skjønt det rett. Hvis han parres med en black berkshire (aa Hh), hvordan skal pp tas med i regnestykket om hvordan geno- og fenotype på ungene vil bli? For det er jo en del av fargen hans, men han kan bare gi 1 p, ikke begge? Vil da ingen av ungene bli champagne, fordi mor ikke er bærer av dette genet?

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Husky?

Post by PsychoBunny »

Jeg sliter litt med å skjønne hvordan fargene skal regnes ut når det er mer enn to bokstaver inne i bildet, i guiden om Mendelsk genetikk står det jo ingenting om hvordan man regner det ut når foreldrene ikke er bærere av de samme genene... :P

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Husky?

Post by Anniken.HH »

hvis jeg ikke huker feil fra ungdomskole naturfagen, så regner du det vel ut på samme måte.
Det er det samme med rødt og brunt hår hos mennesker. B(brun) er dominant, og da blir r(rødt) recesivt, så da blir det Br
eller er jeg helt på jordeT??
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Husky?

Post by kikky »

Husky er en tegning, kan komme i alle farver/pels varianter og ører.

Si du har en champagne berk som du sier og skal parre med en vanlig black. aa(sortbasert) pp(champagne) Hh(berkshire) + aa Hh = aa Pp(sort men bærer av champagne) hh(25%hooded) Hh(50% berkshire) og HH(25% self).

aa Pp hh
aa Pp Hh
aa Pp HH
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Husky?

Post by PsychoBunny »

Så den eneste måten ungene kan bli champagnefarget, er hvis moren er bærer av champagne?
Tror jeg skjønner litt mer nå :P

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Husky?

Post by kikky »

Japp. da blir det slik= aa Pp + aa pp = 50% blir aa Pp og den andre 50% aa pp. Allt i teorien da, er ikke alltid den blir riktig når ungene popper ut.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Husky?

Post by PsychoBunny »

Men hvis han er en champagne husky, hva blir da den genetiske betegnelsen?
Skjønner ihvertfall at man må vite om ganske mange ledd bakover for å vite hva rotta er bærer av... :P

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Husky?

Post by Niana »

Spørs om han er banded husky (hh roro) eller berkshire husky (Hh roro) tror jeg. Så aa pp Hh/hh roro. Hvis jeg har forstått det riktig, er ny på genetikk selv :crazy:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Husky?

Post by kikky »

Samme "funksjon" på husky varianten som med fargen champagne. Nedarvingen altså.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Husky?

Post by PsychoBunny »

Hh ww eller hh ww, står det på http://www.tamrotter.com/varianter/tegninger.php ihvertfall :)
Med andre ord er han da en aa pp Hh ww :) Ble veldig mange bokstaver det gitt :P

Det jeg hadde mest problemer med å skjønne, var hva som ville skje hvis foreldrene ikke var bærere av de samme genene, for det sto det ingenting om i guiden som ligger på forumet her... :) Der er det nemlig bare forklaringer om hva slags utfall det blir hvis foreldrene er bærere av samme gener :P

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Husky?

Post by Niana »

Da må du vel se det an etter som ungene vokser. Man kan anta hvilke farger og tegninger som kanskje kommer, om du har en black husky og en agouti hooded så kan de komme begge deler, og overraskelser etter hva som ligger bakover hos foreldrene, men man kan ikke være sikker før man ser ungene :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Husky?

Post by PsychoBunny »

Har jo et lite ups-kull her nå, der 5 er black berkshire, og 2 ser ut som om de kommer til å bli champagne self.
Faren er da champagne husky, og moren er black self, og tydeligvis bærer av champagne også, pluss at jeg vet hun er bærer av husky :)
Faren må jo forsåvidt også være bærer av self/berkshire, siden ungene ble det? Eller tar jeg helt feil nå? :P

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Husky?

Post by kikky »

Kan ikke bære en "standard" tegning som hooded berkshire eller self. Self er HH og hooded er hh, blander du de to får du bare Hh(berkshire). Hvis du parrer to self får du 100% HH self. Parrer du to hooded får du bare hh hooded. berkshire + berkshire derimot gir litt av alle.

man har dominante og recessive gener også, som dumbo ørene som recessivt og rex som dominant.

Dumbo kan bæres, rex kan ikke.

dudu + dudu = 100% dumbo

dudu + DUDU = 100% dumbo bærer

dudu + Dudu = 50% dumbo og resten bærer.

REre + rere = 50% rex

REre+ REe = 50% rex, 25% dobbelt rex og 25% standard

ingen bærere, har man ett gen rex fra en forelder blir den ungen rex. får man derimot to, en fra hver blir ungen dobbelt rex.

Håper det hjalp litt?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Husky?

Post by kikky »

Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply