Farge på denne totten?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Farge på denne totten?

Post by kikky »

Hadde røde øyne som bebse som begynner å mørkne litt. Blitt mørkere i pels også.
643976_10151286209015519_419222642_n.jpg
643976_10151286209015519_419222642_n.jpg (20.17 KiB) Viewed 5617 times
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Farge på denne totten?

Post by wollf »

Fawn ? Jeg gjetter bare nå

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Farge på denne totten?

Post by kikky »

Black basert tott så ville i så fall vært beige. Men totten har for lyse øyne til det og for mørke til å være champagne. Ikke mock beige heller vil jeg tro.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Farge på denne totten?

Post by wollf »

Sett på siden til tora?

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: Farge på denne totten?

Post by Norakul »

http://tamrotter.com/forum/viewtopic.ph ... &hilit=UPS

Kan jo ligne på disse som Tora kalte mock beige :)
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Farge på denne totten?

Post by kikky »

Er hooded gutten derfra ja, men mock beige er han nok ikke. Det jeg tror han er, hvis han fortsetter å mørkne er beige + vanlig mink, kallt dove some place. De som er mock basert pleier som regel å være lysere med lys røde/røde øyne. beige + mink er født lys med røde øyne men ender opp mørkere med ruby, meget mystisk.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Farge på denne totten?

Post by kikky »

Tora, hva tror du? kan hannen på bilde ligne på denne frøkna?
i253950700_65060_4.jpg
i253950700_65060_4.jpg (40.91 KiB) Viewed 5540 times
Senere ble hun slik
IMG_357-1.jpg
IMG_357-1.jpg (18.04 KiB) Viewed 5540 times
Skulle vært sånn funksjon som på face, tagge folk i innlegget :boing:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Farge på denne totten?

Post by torasrotter »

Amon :kisses: Ja hun var jo litt av et mysterium! Jeg er usikker, når jeg så de så var det eneste logiske jeg kunne si der og da Mock beige. De er for mørke til å være champ, i tillegg til at øynene er lyse ruby og ikke pink :crazy: Han er iallefall ikke Beige, for den skal være kaldere i fargen, han er heller ikke verken Fawn eller Amber, for han er som du sier sortbasert.. Kan du ta et bilde av øynene hans? gjerne fjeset også? Det er min erfaring at de variantene som har bleiket/mørknet med tiden pleier å få maske på et tidspunkt. Amon hadde det, og jeg har sett de på Silvermink og Pearl også. Har han noen tegn til maske? Jeg har en liten frøken her hjemme nå som ser ut som Amon som ung, bare med cinnamon som base. Jeg aaaaner ikke hva hun er :crazy: Kanskje du må komme på besøk med han så jeg kan se han IRL :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Farge på denne totten?

Post by kikky »

Han har hatt maske/hatt ja, litt igjen av den nu så får ta noen face bilder av han :cheerful: Syntes ikke farve forskjellen på masken er like stor på han som det den var på amon, meget mystisk. kan jo være du har noe lignende bare i agouti form?

Hvor skal styre møte være i år, mulig for å ta med tott? Er åpent for medlemmer sant? Ble masse spørsmål gitt :cheesy:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Farge på denne totten?

Post by torasrotter »

Tror ikke det er satt noe sted for styremøte i år, er en stor fare for at det blir i Bergen :crazy: Men å få hilst på han skal vi nå få til uansett, vi kan jo bare lage enda et rottetreff i privat regi på østlandet :cheerful: Har du fått noen andre navn på den fargen Amon var annet en Dove? En dove er jo Russian Blue basert og kan være både aa bb rbrb, aa mm rbrb og aa momo rbrb men jeg har aldri hørt at det skal kunne lages med rr. Men Amon var altså da farveanntatt til å være en aa rr mm ? Men det vil gjøre hun til en helt "alminnelig" Beige. "Beige kan lages med Red eyed dilution på black, Red eyed dilution på chocolate, eller Red eyed dilution på mink (aa rr, aa gg rr, eller aa mm rr) " Fargen vil nok forandre uttrykk litt i forhold til hvor varm eller kald den oppfattes av oss, men den vil være nogenlunde lik. Mor til Amon var Coffie sant? Og far var Black, etter blackxhimalaya. Jeg har leitet og leitet med stamtavlen til y-linjen er nesten umulig å finne der ute. Pearl er kjent for å være født lyse og bli mørkere med alderen, men hun har vell ikke noe pearl bak seg hun?? Å anta at hun er enten mm eller momo basert synes jeg iallefall er naturlig (coffie kan jo lages både med mm og momo).

Har samme problemet med Jwi som jeg hentet i Sverige og Visp som jeg hentet i DK. Jwi er født helt lys (men med mørke øyne) og ente opp som en mørk mock mink. Hun har fått en sønn (Jack/Lime) som ser ut som en mock dove pearl, men for at han skal kunne være det så må hun være en eller annen variant av pearl. Han har dog ikke blitt noe nevneverdig mørkere med alderen. Jeg har også kommet over enda en "lys" mink i sandefjord som kom fra et tilfeldig dyrebutikk-kull. Alle disse ekstreme blekingene i ung alder har jeg kun sett på mm og momo genet (men både som aa og Aa/AA).
Jwi som ung
Image

Jwi som voksen
Image


Sønnen hennes Jack som ung
Image

Jack som voksen
http://s338.beta.photobucket.com/user/t ... ort=3&o=23

Image


Visp som ung
Image

Visp nå (ca 7 uker siden bildet over) nå har hun også maske, men dette er jo et fryktelig dårlig bilde..
Image


Det dro litt i feil retning dette innlegget, men jeg har skrevet så masse så det får bare være! :grin:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Farge på denne totten?

Post by kikky »

Kontaktet noen oppdrettere i australia når jeg enda hadde frøken Amon, der kallte de bare varianten dove, men visste ikke helt hva som lå bak annet enn mink de hadde fått importert. Tror den blir kallt dove i us og? Har stamtavla til frøken Amon some place på mailen tror jeg, ingen beige å se på norske siden, men noe champagne. Disse rottene fra y linjen kom jo "opprinnelig" fra adyssa her i norge som så ble blanda inn i hollandsk blod når de ble eksportert til danmark.

Jiwi ser jo veldig merle ut da, som jo kan "skifte" pels merkene ettersom tiden går. Visp er vel Cinnamon pearl? Ingen foreldre med pearl? Er litt artig med disse skrulle farvene en ikke kan finne ut av da :boing:

Bilder av totten, som til tidet faktisk ser meget champagne ut, men med litt mørkere øyne :hmmm: Blitz desverre på.

Er litt maske på også syntes jeg han er mere "grå" i virkeligheten enn på bilder.
Image

Image

Tadaaa, brått var det råsa øyne på'n
Image
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Farge på denne totten?

Post by kikky »

Ruby eyed mink, da fargen til slutt ligner mer på mink enn beige or something. Måtte bare snoke på min egen hjemmeside for å finne ut hva jeg hadde bestemt Amon ligna mest på :flau:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Farge på denne totten?

Post by kikky »

Farge linkers = http://crescenityrattery.weebly.com/colours.html

Ruby eyed mink i agouti form :kisses:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Farge på denne totten?

Post by kikky »

Da er jeg ganske sikker på hva han er, champagne mink. Sies at de er litt mørkere enn ren champagne, og siden han ikke har ruby øyne men heller ikke pink så tipper jeg champagne mink jeg altså :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Farge på denne totten?

Post by torasrotter »

Det er vist veldig vanlig i Australia, men jeg ville heller kalt det en Pink eyed mink, det er lettere å forstå. Det blir jo rett og slett en pink eyed havana egentlig :cheerful: Men nå tenkte jeg meg også litt om, og en ruby eyed mink er jo en havana :crazy: Altså, Amon var nok Havana, tror du ikke det ?
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply