Sovende regler

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Sovende regler

Post by wollf »

nettopp. så jeg kan ta dette videre til styret så kan vi omformulere dette der?
det sier jo i reglene såkalt "avlsforbud", men det er en merkelig formulering

men om dette ar en tilbakemelding til styret (om jeg har forstått det rett) så burde den ligge unde tilbakemeldinger til styret. ellers er det fort gjort å "gå glipp" av dette

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Sovende regler

Post by Matmor »

Dette blir litt oppstykket siden jeg ikke har rukket å svare tidligere:
Jeg synes at diskusjonen om avlsforbud og informasjonsplikt hører til på åpent forum :huh: Hvis kjøperene tror at de blir forhåndsinformert i annonsene her eller på DTF nå, hvilket de har grunn til å tro, er det jo feil.

Poenget med å liste opp "avlsforbudene" på NTF tror jeg dels var fordi noen av dem var godt begrunnet (blant annet ble det satt avlsforbud på et kull hvor det ble født flere MC-unger i Danmark), og dels fordi det blir solgt unger fra Norge til Danmark hvor man har vært opptatt av at informasjonen følger rotteslekten. Sånn sett var det viktig informasjon til oppdrettere her: det kunne bli vanskelig å selge avkommet i Danmark. Men et mange generasjoner gammelt "avlsforbud" er ikke nødvendigvis et problem i forhold til salg der lenger.

Jeg har lest informasjonen du viste til, Larm, men den forteller ikke hva som menes med et "avlsforbud", eller hvilke "avlsforbud" DTF anerkjenner. DTF opererte tidligere med en forståelse av at en hvilkensomhelst oppdretter som har vært inne i bildet i en rotteslekt flere generasjoner tilbake, likevel kunne bestemme uten å begrunne avgjørelsen, at det skulle være avlsforbud på alle etterkommerene at X og Y, mens det skullel være lov til å avle videre på kull mellom X og Z eller Y og W. Det finnes i alle fall to slike eksempler. I det ene tilfellet ble avlsforbudet forventet å gjelde noenogfemti allerede solgte barnebarn produsert hos andre oppdrettere som ikke hadde begrensninger på avl i kontrakten. Er det forsatt denne definisjonen som gjelder? Eller er det forutsetninger nå om at
a) rottene må ha vært solgt på en kontrakt som tilsier at oppdretter kan sette avlsforbud, og
b) forbudet kan ikke gis tilbakevirkende kraft slik at det gjelder allerede igangsatte kull hos andre oppdrettere

Jeg er enig i at der hvor det finnes grunn til å si at det er arvelige problemer i en slekt, har man en moralsk plikt til å opplyse om det uansett om det er kommet noen anbefalinger fra oppdrettere av foreldre/besteforeldre etc. om å stoppe avlen eller ikke. Men hvis man kan vise til at disse problemene ikke er blitt videreført de siste n generasjonene mener jeg at det ikke lenger er et problem. Dermed faller også opplysningsplikten bort for neste ledd.
I stedet for å bruke formuleringen "avlsforbud" går det an å gjøre som jeg gjorde i forhold til kullet med Mimers sønn: Informere om at "oppdretteren av Mimer fraråder å avle videre på kullet pga. etc." Denne informasjonen står både på forumet og på hjemmesidene mine, men siden den står der og de problemene som var ankepunktet ikke dukket opp (hvilket også kan leses av forumet og hjemmesidene mine) synes jeg ikke at det er behov for at dette skrives på alle annonser for Mimers etterkommere til evig tid. De blir meningsløse etterhvert. Spørsmålet er når.

Uten å ha en oversikt over hvilke "avlsforbud" (frarådninger) som er satt og hvorfor de ble satt, er det umulig å forklare hvorfor man velger å trosse frarådningen flere generasjoner og mange år senere...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Sovende regler

Post by wollf »

Jeg synes at diskusjonen om avlsforbud og informasjonsplikt hører til på åpent forum :huh: Hvis kjøperene tror at de blir forhåndsinformert i annonsene her eller på DTF nå, hvilket de har grunn til å tro, er det jo feil.
jeg tenkte mest på at du kanskje ville få mer respons der.
og om det var en direkte oppfordring ti lstyret så var det lettere å få respons på tilbakemeldinger til styret :change:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Sovende regler

Post by Matmor »

Jeg har tro på at på et diskusjonsforum har det noe for seg å diskutere en sak før man legger den fram for styret :) Selv om jeg vet hva jeg mener nå kan det hende at andre har fornuftige innspill. Ikke minst gjelder det reglene på DTF, som noen av oss også forholder seg til ved kjøp og salg, og om hva som skal til før man kan la være å opplyse om et gammelt "avlsforbud".

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: Sovende regler

Post by Heidi »

Jeg klarer ikke helt å få grep om hva det er vi skal diskutere... Kan noen formulere noen konkrete spørsmål? :-D

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Sovende regler

Post by Matmor »

Siden det var liten respons diskuterte jeg med meg selv og kom fram til dette:
viewtopic.php?f=25&t=15356

Er det klarere hva jeg tenker på nå? Hvis du har innspill - kom med dem :cheerful:

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Sovende regler

Post by rottegal »

Jeg synes det er merkelig at man i det hele tatt må diskutere det. Hvis det er avlsforbud på en rotte, og det likevel er avlet på etterkommerne av rotta, så har tydligvis avlsforbudet ikke blitt tatt hensyn til, og dermed har avlsforbudet blitt brutt (opphevet).

Ser absolutt ingen grunn til å innføre avlsforbud med mindre man kan innføre sanksjoner som gjør at man følger avlsforbudet. Det vil si at man gjør noe lignende det NKK gjør.

Registrerer rottene i et kull i NTF's database over rotter og dermed får en "registrert" rotte, og dersom et kull viser seg å være en eneste stor fiasko: registrere avlsforbud på linjen og dermed umuliggjøre registrering på den rottas (+søsken sitt) avkom.

Da må man være åpen for å registrere rotteunger etter butikkrotte, og heller legge avlsforbud på rottas etterkommere dersom det går helt adundas. Det blir i det hele tatt mer oversiktelig med tanke på "avlsforbud" . I og med at en rotte har flere søsken, så er det vel naturlig å fryse hele rottas søskenflokk hvis det viser seg å være så ille som det var med f. eks den beryktede gummianka-linjen (jeg har hørt så mye om gummiankaene i flere år, men likevel ikke fått med meg noe mer enn det med avlsforbudet)

Problemet med en sånn database blir jo at det blir alt for mye jobb for de i styret.
Ratbase som Heidi opprettet er vel ganske nærliggende til det jeg tenker på, bare at det er nødt til å være organisert av styret eller et avlsutvalg.

Ja, for helt ærlig dere, jeg synes det er klønete å pålegge avlsforbud på en rotte når man ikke klarer å følge det opp slik man kan i hundeverdenen. Da får man bare innse at man ikke har ressursene til det, og heller forholder seg til "anbefalinger" som det har blitt foreslått tidligere i tråden.

Da unngår man problemet med udefinerte sovende regler som dette med avlsforbud.


:blrp:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Sovende regler

Post by kikky »

Det settes ikke avlsforbud i Norge, dette var vel snakk om gamle avlsforbud på da danske rotter.

Registerering, "lovlig" avlsforbud og slikt er vel helt uaktuellt..
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Sovende regler

Post by Larm »

Matmor wrote: Jeg har lest informasjonen du viste til, Larm, men den forteller ikke hva som menes med et "avlsforbud", eller hvilke "avlsforbud" DTF anerkjenner.
Det eneste det står er
Avlsforbud, kontraktbrud m.m.
Der er ikke regler omkring salg af unger efter linier med avlsforbud m.m. Ungerne kan sælges igennem forum, men sælger har pligt til at oplyse om evt forbud og kontraktbrud. Oplyses det ikke, vil tråden blive slettet. Det er op til sælger selv, om denne vil begrunde årsagen til kuldet og oplysningen skal ikke starte en debat i salgstråden, men netop være til oplysning, så køber kan træffe et velinformeret valg.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Sovende regler

Post by Matmor »

men sælger har pligt til at oplyse om evt forbud og kontraktbrud. Oplyses det ikke, vil tråden blive slettet.
...og for å sette et forbud eller si at noe er kontraktsbrudd, må det finnes en lov/forskrift som gir folk anledning til å sette forbud, og det må finnes en kontrakt som er blitt brutt. Når det gjelder Gummiankaen, og en del andre rotter, fantes denne kontrakten ikke - i alle fall har oppdretter ikke lagt ut kopier av dem, mens rottenes eiere sa klart ifra at de aldri hadde undertegnet noe kontrakt ved kjøpet. Så hva er det som har gitt oppdretter rett til å sette et forbud?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Sovende regler

Post by Larm »

Det er jo en diskusjon i seg selv. Det finnes ikke klare regler for det på DTF i hvert fall.
Men dersom man bare lager en tråd med kulloppdatering så er ikke det en salgstråd.
Det er kun hvis de skal selges på DTF at man skal opplyse om slikt.

Hva som blir regelen i Norge må jo avgjøres her.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply