Farve???

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Paust
Pinky
Posts: 2
Joined: 17 Mar 2013, 21:47

Farve???

Post by Paust »

Hei hei!! Jeg er ny her, men har alltid hatt rotter, som regel svarte, eller svart hooded. Har nå en herlig liten tass Chevy på 14 uker som er husky, og Dumbo på 8 mnd, som jeg ikke aner farven på. Han var ganske lysgrå da jeg kjøpte han, men har nå blirr mørkere. Har sett på utallige farvevarianter på internett, men synes ikke jeg finner noen som ligner. Ei veninne av meg som har drevet med rotte avl før mente han kanskje var dove, eller pearl. Han er grå/beige i farven. Litt lysere på magen. Takker for all hjelp! :boing: PS: Bildet er tatt med blitz, så han er en anelse mørkere enn på bildet..... :-)

Image

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Farve???

Post by kikky »

Helt "vanlig" blue er han nok :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Farve???

Post by wollf »

ser ut som en blue, men kanskje han er noe silver blue? en ville sagt american blue med en gang

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Farve???

Post by WillyWonka »

Synes ikke det likner på amerikan blue. Tenker at det var på fargen på min Lille Blå, og synes ikke den likner :) Han er trolig blå av ett eller annet slag, men jeg er ikke så stødig på fargene ennå.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Farve???

Post by wollf »

Det er stor vsriasjon selv i american blue. Honney er også am. Blue men lysere enn lille blå. Er han fra dyrebutikk? Vet du fargen på søsken? Synes han ser silvret ut.

Paust
Pinky
Posts: 2
Joined: 17 Mar 2013, 21:47

Re: Farve???

Post by Paust »

Hei igjen, og tusen takk for svar! Ja, jeg synes og han ser blue ut...han er litt beige innimellom som jeg nevnte , men var mye lysere sølv/blå som baby. Har sett broren, og han er likedan. Ja, han kommer fra dyrebutikk. han er dumbo. Er det vanlig at dumbo varianten ikke blir så store som de vanlige? Han vokser ikke lenger, og jeg synes ikke han er av den største typen. Men de er vel kanskje forskjellige der... Men makan til snill og rolig gutt har jeg aldri hatt før...Han er så utrolig kos, rolig, finnes ikke stresset, og elsker å leke og kose med hunden min. Jeg har kjøpt ei lita frøken til han. Men det er en framtidstanke... Setter stor pris på innspill om hva slags farve hun bør ha, og hva jeg evnt kan forvente å få av farver i avkommet. Vet desverre ingenting om foreldrene. Men driver med hundeopdrett, så oppdrett er for meg min store lidenskap. Som jeg nevnte har jeg kjøpt ei lita jente som nå er ca10 uker. Hun er brun berkshire, altså hvit på magen, men ikke i hodet...Bilde kommer. Hun skal få ei veninne, må bare finne den rette først. Og JA de er selvsagt i separate bur fra guttene. Jeg har ikke latt de møtes enda, da jenta kom på fredag. Chevy, husky gutten min er og en herlig liten kar. Men han er bare 14 uker gml enda. For meg er dette en lidenskapelig hobby, og jeg setter helse og gemytt først. Men tar gjerne imot inspill om farvevalg av foreldre, og hva man bør/ ikke bør blande. Har noen ei snill, frisk, og passende frøken for salg, max 4-5 mnd i trondheim, så ta kontakt. Rottene mine har det supert her. De har store bur, er ute daglig å får løpe rundt, og de er veldig tamme.

mvh Lene, Dumbo, Chevy, og lille CeCe. :cheeeers:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Farve???

Post by wollf »

Paust wrote:Hei igjen, og tusen takk for svar! Ja, jeg synes og han ser blue ut...han er litt beige innimellom som jeg nevnte , men var mye lysere sølv/blå som baby. Har sett broren, og han er likedan. Ja, han kommer fra dyrebutikk. han er dumbo. Er det vanlig at dumbo varianten ikke blir så store som de vanlige? Han vokser ikke lenger, og jeg synes ikke han er av den største typen. Men de er vel kanskje forskjellige der... Men makan til snill og rolig gutt har jeg aldri hatt før...Han er så utrolig kos, rolig, finnes ikke stresset, og elsker å leke og kose med hunden min. Jeg har kjøpt ei lita frøken til han. Men det er en framtidstanke... Setter stor pris på innspill om hva slags farve hun bør ha, og hva jeg evnt kan forvente å få av farver i avkommet. Vet desverre ingenting om foreldrene. Men driver med hundeopdrett, så oppdrett er for meg min store lidenskap. Som jeg nevnte har jeg kjøpt ei lita jente som nå er ca10 uker. Hun er brun berkshire, altså hvit på magen, men ikke i hodet...Bilde kommer. Hun skal få ei veninne, må bare finne den rette først. Og JA de er selvsagt i separate bur fra guttene. Jeg har ikke latt de møtes enda, da jenta kom på fredag. Chevy, husky gutten min er og en herlig liten kar. Men han er bare 14 uker gml enda. For meg er dette en lidenskapelig hobby, og jeg setter helse og gemytt først. Men tar gjerne imot inspill om farvevalg av foreldre, og hva man bør/ ikke bør blande. Har noen ei snill, frisk, og passende frøken for salg, max 4-5 mnd i trondheim, så ta kontakt. Rottene mine har det supert her. De har store bur, er ute daglig å får løpe rundt, og de er veldig tamme.

mvh Lene, Dumbo, Chevy, og lille CeCe. :cheeeers:
det er jo en nydelig guttebass du har, så godt at du vil ha kull på han. men.... det må komme et lit men :P
som hundeoppdretter vet du en god del og har my kunskap. desværre er det store forskjeller også. likheten er at helse og gemytt kommer oftest av arv, så det er lurt å bruk dyr med god stamtavle, og som man han kjennskap til slekten til.
farge avl er nok ikke så populært. jeg ser jo selvsagt at du sier helse og gemytt er viktigst og et er godt å se du tenker slik. for før man starter som oppdretter bør man sette seg inn i genetikk på rotter. en agouti jente og en blå gutt kan godt parres, men du kan ikke regne med å få så mye annet enn agouti unger. mange av oss som er oppdrettere har brukt år på å lese oss opp, og forberede oss. et godt tips er å snakke med en oppdretter som kan veilede deg, være villig til å reise et stykke for å hente godt avlsmateriale (jeg har reist til sverige og danmark feks. og noen helt til england) ha et sammarbeidskull, feks låne vekk hannen din(når han er gammel nok) til en oppdretter som har en godt egnet hunrotte, slik får du være med på oppfølgig av et kull og kan lære en del i starten på hva du har i vente. les på oppdretterenes hjemmesider, se på kjøpskontrakt ol. mange av oss har kontakt med rotteungene fra våre oppdrett livet ut, dette for å kartlegge helse og gemytt på våre linjer. det er også viktig å tenke på økonomi. dt kan fort koste deg 3000 for et kull hvor du ender opp uten små, jeg opplevde dette nylig da jeg måtte ta keisersnitt på ei som fikk fødselskomplikasjoner. alle unger døde, mor var rimelig sliten og utmattet, deprimert og tynn, og uten livmor og babyer

tips til lesestoff:

dette er ntf sin avlsveiledning
http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett.php

genetikk lesing
viewtopic.php?f=5&t=9515

min hjemmeside
https://sites.google.com/site/wollfratrace/

og ikke minst den viktigste er
http://matmor.info/ og oppdretterskolen

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Farve???

Post by kikky »

Forskjellig farvet underlag og slikt kan gi utspill på hvordan pelsfarven blir seendes ut for oss eller på bilder, samme når det kommer til lys.

Hvis han er liten av størrelse så ville jeg passet på å finne en frøken av god størrelse 350g + for å ikke lage altfor små bebser igjen. Blue vil bare gi blue med en blue eller en som bærer blue. Har du ikke info om foreldre til noen av rottene så blir det vanskelig, samme når det kommer til eventuelle arvelige sykdommer. Avlsveiledningen er veldig fin, et must for nye rotte oppdrettere :cheerful:

Viktigste er å finne to rotter som du veldig veldig vil beholde unger etter selv, godt gemytt og god helse. Hva du får i kullet av farver og slikt er vanskelig når bakgrunn til rottene er ukjent.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply