Hanne til avl

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Hanne til avl

Post by Anniken.HH »

Så jeg har en stund tenkt på at det hadde vært kjempekoselig å ha et par unger etter en av de eldre rottene mine. Først lekte jeg med tanken om å få små etter alle rottene mine, men skjønte raskt at det var en dårlig ide. Jeg har lest mye på avl, og etter mye vurdering funnet ut at den eneste rotta som jeg har i hus som jeg vil parre, er Stripa - det er han jeg har tenkt på å bruke hele tiden uansett.
Jeg ventet med å legge han ut til han var 18mnd på råd fra Matmor, ettersom han ikke har noen kjent slekt. Da han fortsatt er i fin form - var hos dyrlege i dag og tok en ordentlig runde (Han er helt frisk) - fant jeg ut at jeg like dumt kunne legge ham ut.
En fordel for eventuelt partner til ham ville jo være ei hunn med kjente foreldre
Hvis noen har lyst til å låne ham, så skrik gjerne ut ^^

Image

Navn: Stripa
Farger og tegninger: Black hooded med hel stripe. Glattpelset og toppøret
Fødselsdato el. ca. alder: 1 år og 6mnd
Eier: Anniken.HH
Opprinnelse: Dyrebutikk, Tropehagen Zoo i Arendal
Hvor lenge rotta har vært hos eier: 1 år - siden 5mnd alder
Sykdom: Ingen
Vekt: 580g
Gemytt: Veldig rolig og flott. Kontaktsøkende ovenfor mennesker, glad i å ligge i armkroken og få kos. Var tidligere alfa i flokken, men gav fra seg plassen uten problemer. I senere tid ser det ut til at han har fått den tilbake, men alt gikk fredlig for seg.
Stamtavle: Nei
Tidligere kull/parringer: nei
Avvik fra NTF's avlsveiledning: ja, ingen stamtavle
Begrunnelse for kull: Stripa er min første rotte, og jeg vil gjerne ha noen små etter ham. Dessuten tror jeg han har mange gode egenskaper - kosere, tillitsfull og tålmodig - som ville vært flott i et par små
Annet: Eneste kjente slektning er broren som også bor her. Han har heller ingen problemer med helsa - hatt en liten talgkul som tømte seg selv etter fire dager.
Ble behandlet mot rød midd i April med Advocate.
Ingen anmerkninger under intro - Stripa tar det veldig rolig og lar de nye rottene ta initiativ, men viser ingen tegn til verken reddsel eller aggresjon
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Hanne til avl

Post by Anniken.HH »

Det er forresten muligheter for å komme innom og hilse på ham om noen er interesserte :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Hanne til avl

Post by Anniken.HH »

Stripa og Diesel blir snart 2 år, og begge er fortsatt i fin form, hvis noen trenger en hann :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Post Reply