Noen spørsmål fra en som drømmer om oppdrett en dag!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Noen spørsmål fra en som drømmer om oppdrett en dag!

Post by Ida Davidsen »

Hei alle sammen. Her sitter jeg klokken 1 på natten og får ikke sove, av en nokså rar grunn. Jeg klarer ikke slutte å drømme om fremtiden, og hvordan jeg har så lyst til å starte oppdrett. I og med at jeg er 17 år har jeg nok en del år foran meg før den tid, men gud som jeg gleder meg. Sitter faktisk oppe på natta og drømmer om det. Er dette rart? Haha! Føler meg litt gal her :giggle: (har nesten begynt å spare penger allerede)
Rotter er mitt hjertedyr. Å som jeg elsker dem! Verden hadde ikke vært den samme uten de små bartene! Har hatt rotter siden jeg var 10 år, og drømt om avl siden. Ikke bare fordi jeg har en forkjærlighet for rotter, men også fordi jeg er ekstremt fascinert av genetikk og avl. Jeg elsker å lese om arv og gener, i motsetningen til de fleste andre i min aldersgruppe. Siden jeg var helt liten har det vært min drøm å drive avl. Da var jo drømmen hesteoppdrett, men med tiden har jeg uansett at det er for mye å bite over for meg :crazy: I stedet for å leke med barbiedukker satt jeg ute i hagen og prøvde å drive avl av marihøner og snegler.
Nå har jeg da bestemt meg for at en dag skal jeg få drømmen oppfylt. Allerede nå leser jeg meg fram rundt temaet. Har lest Matmors mange guider sikkert 10 ganger allerede. Jeg vet jeg enda har lenge å vente, men jeg kan ikke la være å være så entusiastisk. Jeg vet jeg prater litt mye her nå, men føler at jeg aldri får sagt det siden de fleste rundt meg ikke helt forstår mitt engasjement. Det er lettere å snakke med noen med den samme interessen.

Så da har jeg noen spørsmål. Tusen kanskje, men dette er det jeg kan komme på nå midt på natten. Kanskje noen av spørsmålene er litt dumme, men spør du meg er ingen spørsmål dumme spørsmål. :cheerful:

Hvordan ligger egentlig rotteavlen i Norge an? Jeg kan tenke meg at det ikke er mange av dere oppdrettere der ute. Men hvor vanskelig er det egentlig å finne rotter som egner deg til avl, uten beslektskap til hverandre eller arvelige sykdommer og den slags? Hvor ofte i løpet av et år har dere kull? Og hvor mange av disse kulene er egentlig brukbare i videre avl?

Jeg har kun hatt erfaring med dyrebutikk rotter siden moren min mener det er unødvendig å kjøpe rotter fra oppdretter siden vi kan få det billig og lett fra butikk :sneak: Men hvor stor er forskjellen fra disse til rotter fra oppdretter når det gjelder helse og gemytt? Hvor ofte brukes dyrebutikk rotter i avl og på hvilket grunnlag? Det har seg vell fort at mange rotter er nært beslektet, så på et eller annet tidspunkt må mann vell ha inn nytt blod. Skal mann da bruke dyrebutikk rotte skal det da være hunnen eller hannen? Jeg ser for meg hannen siden de ikke parra før etter 1-års alderen, og da er det vell lettere å se an enn med hunnen?

Hvor ofte og mye bør man håndtere rotte babyer, og når begynne? Hvordan skal mann forholde seg til rottemamma for å ikke stresse henne for mye?

Hvis noen har noen gode linker til sider om genetikk, og rotteavl, så er jeg åpen for alt! Lese gjerne noe om igjen. Noen tips til en som drømmer om oppdrett?
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Noen spørsmål fra en som drømmer om oppdrett en dag!

Post by kikky »

Nå driver jeg ikke oppdrett akkurat nå, men har hatt noen kull fra jeg var 17-20 år.

Jeg hadde da hvis rottene egnet seg ca 1-2 kull i året.

Man studerer stamtavler, man skaffer seg kontakter(andre oppdrettere/avls interesserte), man holder kontakt med kjøpere, skaffer informasjon og ellers følger med på diverse forum/grupper for å kunne få overblikk over slekt til den eventuelle rotta som du mener egner seg for videre avl. Rottene bør ha mest mulig kjent slekt for å kunne bedre se om den egner seg, men noen ganger blir det brukt rotter med ukjent bakgrunn hos oppdrettere, noe pga nytt blod. Ellers importerer man(sverige/danmark) eller kjøper rotter fra andre oppdrettere hvor slekten er svært lite lik eller ikke lik dine egne. Man bør da ha fått mest mulig informasjon om helse og temp på slekten før man går til anskaffelse av en muligens fremtidig avls rotte.

Jeg håndterte rotteungene fra dag 1, de ble undersøkt og veid så lenge mor ikke ble stresset. De ble mer håndtert når pelsen kom og når ører og øyne åpnet seg. Noen introduserer også en tante eller to ved 3-4 ukers alder.

Helse dyrebutikk rotter vs oppdrett nå kan jeg ikke si mye på da de to rottene med dyrebutikk bakgrunn jeg har hatt i nyere tid har levd lenger enn 3 av oppdretts rottene. Temperamentet en god del bedre på oppdretts rottene, enn dyrebutikk. Nå har jeg bare oppdrett og ingen med dyrebutikk/grossist bakgrunn.

Fin side over diverse varianter man kan finne.
http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Noen spørsmål fra en som drømmer om oppdrett en dag!

Post by Ida Davidsen »

Takk for svar!

Hvor mye penger kan det egentlig koste å importere rotter fra andre land? Jeg er ikke spesielt redd for kostnadene, jeg er ikke den typen som bruker masse penger. Faren min for eksempel kan ærlig si til sine kompiser at han har en datter som aldri har spurt om penger til klær :nottelling: Jeg har allerede 3 store fine bur, hvor bare en av dem er i bruk, mens et annet er lånt bort. Så bur har jeg allerede. Selv om jeg sikkert kjøper noen nye senere allikevel, når den tid kommer :cheerful:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Post Reply