Alder på hannrotter

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Alder på hannrotter

Post by Topolinis »

Etter en prat på msn i går, ble det nevnt at eldre hannrotter kanskje får mindre kull, pga alderen. Jeg vil gjerne diskutere dette nærmere med flere av dere. Kom til å tenke på at en ikke anbefaler bruk av meget gamle avlshanner (nå snakk om andre dyreraser enn rotter), da antallet muterte/skadede sædceller er (som regel) høyere enn hos yngre hanner. Eldre hanner har altså både mindre i kvantitet og dårligere kvalitet.. Kan dette føre til dårligere gener hos rottene? Burde vi sette en maks aldersgrense i forhold til dette? Kan det være skadelig for våre linjer å bruke så gamle hanner?

Jeg bare lufter tankene jeg har hatt siden denne praten i går jeg.. Hva tror dere?
Mvh Ida S. Eggen

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Eldre hanner har altså både mindre i kvantitet og dårligere kvalitet..
Dette høres ikke ulogisk ut, i tillegg kommer en dårligere fysikk og sikkert dermed også mindre lyst til å gjennomføre parringene.
Kan dette føre til dårligere gener hos rottene?
Jeg er ikke helt på stø grunn her, men jeg vil tro at den genetiske sykdomsballasten forblir den samme, men at et redusert antall avkom i enkelte tilfeller kan få det til å fremstå som om antallet sykdomsgener / disposisjoner har økt (feks hvis det skulle komme et kull på 3 der alle utvikler arvelig sykdom - mot 3 av et kull på 12 under "normale" forhold). Men en annen ting kan kanskje være fare for mutasjoner / fysiske defekter?
Burde vi sette en maks aldersgrense i forhold til dette?
Nei, det tror jeg ikke. Det er såpass vanskelig å basere seg på bruk av svært gamle hanner, at jeg ikke tror det blir en aktuell problemstilling.
Kan det være skadelig for våre linjer å bruke så gamle hanner?
Tror ikke det - ihvertfall hvis man er like selektiv som ellers. En annen ting er at avlsplanene kan gå rett i vasken, hvis man ikke er ute i tide.
Anita

Locked