Ukjent hann - hvor interessant ?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Påss

Ukjent hann - hvor interessant ?

Post by Påss »

Som de fleste sikkert har sett, så ble det arrangert ett lite rottetreff i Søgne forleden (ikke i NTFs regi).
Av ren nysgjerrighet lurer jeg da på noe, helt hypotetisk med tanke på "nytt blod" :) Jeg har lest avlsveiledningen :wink:
På dette treffet var det en hann av ukjent herkomst, men han er passert 2,5 år og veide over 700 gram. Aldri vært syk og flott gemytt.
Hvor intressant hadde det vært å benytte ham i avlssammenheng ?
(tenker da på de av dere som driver avl med NTFs godkjennelse)

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Hei
Skjønner at det ikke er akkurat meg du ønsker svar fra :) , men jeg kan jo svare deg likevel: I utgangspunktet ville denne hannen vært interessant for vurdering JA. Hvis jeg hadde likt han og han hadde passet i forhold til de egenskaper jeg var ute etter kunne jeg i en gitt situasjon ha brukt han. Men svaret kunne også absolutt ha vært Nei avhengig av hvordan han hadde fungert i flokk, hvordan han hadde oppført seg når han hadde hilst på mine andre hanner. Jeg ville ikke ha puttet han direkte inn til en hunrotte uten å sjekke flokkvalitetene hans.
Så svaret mitt er kanskje JA kanskje NEI.
mvh Julie/Bjørnebækks Rotteri

Påss

Post by Påss »

Jeg spurte helt hypotetisk og er glad for alle svar :) Så takk for det.
Ikke avler jeg, og ikke har jeg tenkt å avle - men nysgjerrig på hvor "attraktivt" nytt blod kunne mtp alder, størrelse osv, selv om han er ukjent.

Ailani

Post by Ailani »

Jeg hadde syns det var veldig interesant. Er litt på jakt etter en hannrotte selv til mitt kull. Kan du fortelle litt mere om han?

Påss

Post by Påss »

Det er ikke min rotte og jeg tror neppe han kommer til å bli avlet på.
Jeg stilte det bare som ett hypotetisk spørsmål for å høre (med tanke på nytt blod pga størrelse og alder).
Ren nysgjerrighet med andre ord 8)

Ailani

Post by Ailani »

åja daså:) Tror jeg har funnet en hanne snart :) hvis en rotte er blitt blind med alderen. Det er vanli ikke sant? ikke noe arvelig?

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Rotter har ikke så godt syn, men om du vet at en rotte er blind, synes jeg ikke du skulle bruke den i avl. Jeg ville iallefall ikke ha gjordt det. Du vet jo kanskje ikke hva som er årsaken til blindheten? Arvelig? Det kan man ikke se bort fra.
Lykke til på leting videre!
mvh Julie

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Han er ikke helt blind, men ser dårligere enn vanlig. Ble litt feil å si blind egentlig pga han ser jo meg å sånn. Men noen ganger ser han ikke hva jeg putter inn i buret.
Ingen av foreldrene var det. Alt annet er perfekt ved han. Har fundert lenge på dette, og sjekket foreldre og sykdommer.
Takk:)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Føler du deg usikker på om synet er i orden, kan du jo forhøre deg med en dyrlege som har litt peiling på rotter.
mvh Julie

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Ja det kan jeg jo. :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Locked