Farger!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
hallaiz

Farger!

Post by hallaiz »

Jeg har fått meg 2nye rottejenter. I morgen er de 6uker gamle, har hatt dem i 1uke nå. Men det jeg lurer på er litt om fargene og tegningene rottene mine har. Hadde vært greit å vite. :P Vis det er noen som kunne fortelle litt.

Jeg vet ikke hvordan jeg legger inn bilder her men vis du går inn på den lille hjemmesia mi så kommer det opp noen bilder: www.freewebs.com/corrado90

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Heihei!
Den ene ser ut som å være ei huskey trur jeg,den andre vet jeg ikke..Kan ikke så veldig mye om de forskjellige fargene..
Kjempefine var de iallefall :D
Mvh
Elin:o)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Sjekk NTFs variantside: http://tamrotter.com/varianter/

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Kunne godt ligne mink :D
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Noe Mink-greier, kanskje? Min Luna har samme farge som din Angel, og hun ser ut som minken Merlin of Alpha Centauri på denne siden http://www.ratz.co.uk/comparison.html (scroll et godt stykke ned) men ligner ikke i det hele tatt på minken på NTFs variantside...

Noen fargeguruer som får til å forklare meg litt mer om mink, forresten? Ser liksom ikke for meg at blitz og lyssetting kan utgjøre så enormt store forskjeller i pelsfarge, spes siden Jadi of Alpha Centauri som står som Mock Mink ligner mer på det NTF har definert som mink... Forvirret nå :hm:

Men ungene var kjempeskjønne, da :D Gratulerer!

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

ikke så enorm forskjell på (engelsk) mink og (amerikansk) mock mink, annet enn øyenfargen.

jeg syns også rottene ser hvertfall minkbasert ut, og at det er en husky for det ligner at den har begynt å fade.

bilder lyver alltid litt, derfor blir det stor forskjell på farger man kun ser på bildene. og rottene dine er litt lyse, nok fordi de ikke har fått sin endelige pels ennå? det er også variasjoner i fargene, akkurat som at to mennesker med blondt hår trenger ikke å ha like mørkt/lyst hår.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Men siden Luna nå er snart 4 mnd og fortsatt har denne fargen, kan jeg da slå meg til ro med at hun er ren engelsk mink? De jeg kjøpte henne av var også svært usikre (selv om de mente hun kunne være mink), og fargen hennes har forandret seg endel fra hun var liten - blitt mye mørkere.
Jaja, pen er hun uansett :)

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

hvilken farge øyne har hun?
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

hallaiz

Post by hallaiz »

Tusen takk for hjelpen.
Jeg vet ivertfal mer om fargene nå enn det jeg gjorde. :wink:

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Tråden er flyttet til Genetikk og avl
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Sjobeng wrote:hvilken farge øyne har hun?
De er sorte.

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

helt sorte eller kan du se et snev av rødt i dem i riktig lys? (rubin). mock mink skal ha rubinøyne.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

hallaiz

Post by hallaiz »

Jeg kan ikke se noe rødt i øynene. De ser mer svarte/brune ut.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

jeg synes Angel ser coffe ut jeg..?
Mvh Ida S. Eggen

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

Topolinis wrote:jeg synes Angel ser coffe ut jeg..?
mink, mink, chocolate, chocolate. så fremdeles minkbasert. jeg ville ventet til den ble større og hadde sin enedleige pels før jeg ville si noe om fargene sånn helt sikkert...og helt sikkert er det jo vanskelig å være uansett.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Locked