Hvor kommer den fra??? :o

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

sonja89

Post by sonja89 »

Titi var jo en ganske så tynn rotte, jeg merket jo ikke at hun var gravid en gang. Dere husker vell at jeg trodde det lå en unge oppi henne får en uke siden? Vi kom fram til at det ikke var en unge, men at hun bare var litt øm og "stiv" etter fødselen, var hos dyrlegen sist torsdag.
Men det var vell en unge, som begynte å rotne for et par dager siden. Så ble det vell betennelse og alt sånt. Hun var helt tynn oppe på ryggraden og oppå "hofta", men var kjempe rund over magen. Så egentlig ut som at hun hadde slukt en pære eller noe sånt. Hun ble rund på 1-2-3, det var nesten over natta. :cry: :cry:

Skal begrave henne i bestemor sin hage, der har vi jo begravd alle de andre dyrene. Vi må bare bli kvitt snøen først.

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Det var veldig trist å høre :cry: Jeg krysser fingrene for Angel!!!

sonja89

Post by sonja89 »

Ser ut som at det går bra med Angel :D Nå veier han 13gram og ar åpnet et øye :D:D:D Måtte dra og se på han i dag :D Vet ikke om det er en gutt, han ligner ikke på noen av hunnrottene nedentil, og han har ikke baller (enda). Jeg bare kaller han for en han :oops: :oops: :oops:

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Kanskje denne er til hjelp? :)

http://www.ratz.co.uk/sexingrats.html

Casanova

Post by Casanova »

Får du beholde den eller må du gi den bort?

sonja89

Post by sonja89 »

Får beholde den :) Så skal jeg få en rotteunge av venninna mi, helst en hann. Ungene hun har fått er helt sort (ser det ut som) :D Hun fikk 9 med farge (alle er helt sorte, eller helt brune) og 3 albino.

Takk for linken § RatGirl §, den var fin :) Skal sjekke h*n i morgen :D


Får kanskje solgt bunaden min nå, så da blir det store og fine rottebur på rottene :D

sonja89

Post by sonja89 »

Nå er Angel 20dager, hvis jeg ikke husker galt. De andre ungene er jo 12 dager yngre en Angel, så de er 8 dager.
Angel har åpnet begge øynene, lagt på seg og har lyst til å gå rundt omkring, han virker klar til å utforske verden (buret) utenfor huset, MEN "mora" lar ikke Angel gå noen plass. Virker som at hun tror at han er like ung som de andre.

Når er det rotteungene skal begynne å gå rundt i buret og utforske ting? Blir det ikke kjedelig for en såpass "stor" gutt å bare sitte med "mamma" og "små søskene"? Han prøver å gå ut av huset, men Bella ("mora") drar han inn igjen med en gang. Blir det urettferdig for han at han ikke får utforske verden? Når begynner de å smake på normal mat?

sonja89

Post by sonja89 »

Baloo (Angel) veier bare 30gram, han er en liten fjert :lol:
De andre ungene veier 22-23gram nå. Er 22-23gram en normal vekt for rotteunger som er født 17-18 mai?
Hvordan kan jeg fete opp Baloo? Han er jo ekstremt liten, ser ut som en dverghamster med lang hale...

Snart kommer venninna mi hjem :cry: Blir trist når de drar. :cry:

sonja89

Post by sonja89 »

Nå har Bella og ungene dratt hjem til venninna mi igjen. De dro i går da. Ble tomt uten de :( :cry: Men hun ringte meg for en halv time siden, den ene rotteungen var borte :o Alle var der for 5 timer siden (da veide vi de). Hun finner den ingen steder. Hun har leitet over alt.

Hvor langt kan en rottunge vandre? Hvor lenge kan den ha overleve utenfor buret? Kan Bella ha spist de (de er jo store nå, født 17-18mai)?
Hun har en katt, så den kan jo ha tatt den hvis den kom seg ut av buret
:cry:

Huff, dette var triste greier :cry:

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hei!
Jeg har selv både katter og rotter og har noen f ganger kjent på den ekle "kan katten ha gjordt noe galt"- følelsen når ei rotte har vrt p tur i huset.
Men om det skulle være noen trøst, så har rotta hver gang kommet til rette.
Tamme rotter er ikke s utsatt som de ville overfor katten. De oppfører seg så annerledes, tror det er derfor.
Men jeg forstår veodig godt din engstelse.
Håper det ender godt!
mvh Julie

sonja89

Post by sonja89 »

Hun har ikke funnet den :( Men det går bra med de andre ungene :D

Locked