Forvirring rundt husky :s

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Forvirring rundt husky :s

Post by § RatGirl § »

Prøvde å finne noe her på forumet, men ble bare ennå mer forvirret :?

For meg og etter det jeg har lest er husky en rotte som fader. Og hvis den ikke fader så er det ikke en husky.

Så vitt jeg har forstått det så er ikke husky en tegning, men en resessiv mutasjon som får pelsen til å fade.

Og at det finnes flere forskjellige typer huskyer, en type i amerika, men de fader ikke like mye som den europeiske huskyen. Bare 50 % av "overpelsen" :? Eller blir hetende Silvered (??)
Men at den europeiske huskyen regnes som den ordentlige huskyen.

Husky kan komme i de aller fleste fargene?

Mest kjent er husky og banded husky eller (full) Roan og Striped Roan som det kalles på engelsk. Er dette det eneste europeiske huskyer kan være?
Og at amerikansk husky kan komme i alle tegninger??

Tror jeg fikk med alt nå, håper noen kan hjelpe meg med å få det helt klart. Hvis det er mulig da...... :wink:

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Og forresten!
Er det sånn at man kan skille ekte huskyer og falske med å se på øynene? Huskyøyne? Er det sånn at alle huskyer har huskyøyne? Eller er det bare noen som får det? Kan husky øyne oppstå hos rotter som ikke er husky også?

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

du kan få husky i alle farger. så vidt jeg vet må de ikke ha husky øyne, men det er veldig vanlig. en rotte som ikke er husky burde ikke få husky øyne. det som gjør at pelsen lysner, lysner også fargen i øynene, det røde vi ser i dem er faktisk blod.

amerikansk husky fader ikke, så det er nok mere det vi bare ville kalle banded eller en blazed berkshire. kan se om jeg finner noe mer på nett om det, men du har vel lest alt som er :lol:

det finnes flere "huskyer" også, for å forvirre deg litt til. i storbritannia er essex nettopp standardisert (zen rats i dk har en, du kan se bildet av Wyoming), og så har vi aurora fra midtvesten, også kalt midtvest husky så vidt jeg vet. begge disse er dominante mutasjoner med noe flekker og greier. ja, jeg vet ærlig talt ikke mer enn det jeg skriver her.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

http://www.rodentfancy.com/rmfe/husky.shtml

litt lesestoff...men du har gjerne sett det før.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

http://www.rodentfancy.com/rmfe/standar ... king.shtml

her er en til, du får bare se bort i fra at bildet av en blazed ambk er en husky :roll: gjør det jo bare mere forvirrende :P
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Hehe, lest om de andre huskyene og, tror det nesten er ingen som har helt kontroll. :P Hmm, mye forvirring rundt huskyen ja. :?

Men da er det sånn at en husky (europeisk/nordisk :P ) fader?! Ellers er det ikke en husky?
Mens en amerikansk husky fader ikke. (= falsk husky :P )
Og Essex og Aurora er nye rare huskyer? Hehe :P
Altså 4 forskjellige huskyer. Hmm..kanskje jeg finner ut noe mer nå.

Vanskelige greier, kan de ikke bare bestemme at huskyen vi har her er en husky og resten kan få andre navn! Hadde gjort det mye enklere iallfall! :?

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

det du må tenke på er at de forskjellige landene har forskjellige standarder :wink: så det vi kaller en husky mener kanskje de er noe helt annet. og mange steder har de farger/tegninger vi knapt har hørt om...som de gir nye navn..og forvirrer med de som er fra før av.

så hvis du er ute etter å vite nøyaktig hva hver enkelt ting/tegning er, så bør du kontakte oppdrettere av fargen/tegningen i de landene der du ser de har andre navn på denne fargen og be dem beskrive den og forklare hvordan de avler den. det kan kanskje gi litt mer forståelse og klarhet.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Henriette

Post by Henriette »

Måske lidt forkert at bringe Wyoming ind i denne samtale... Han er ikke en "rigtig" Essex, da han er hooded basseret.

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

du har ikke noen bilder av en "rigtig" en kanskje? :?: :D
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Henriette

Post by Henriette »

Inde på http://www.chiriesrotterede.dk/ er der en der hedder Ualtar van Ratten-Ri...

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

fader han?

det jeg alltid har forbundet med essex er nemlig den ruterformede headspoten... men etter litt lesing så kan jeg ikke bli helt enig med meg selv lengre... :?
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

hmm, veldig søt gutt det der ja! :D Er ikke på liv om å gjøre, så vet ikke om jeg gidder å kontkate noen oppdrettere, tror jeg holder meg til det vi kaller husky, og føler at jeg har en liten oversikt :)

Henriette

Post by Henriette »

Sjobeng wrote:fader han?

det jeg alltid har forbundet med essex er nemlig den ruterformede headspoten... men etter litt lesing så kan jeg ikke bli helt enig med meg selv lengre... :?
Lidt gør han, mener jeg...

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Hmmm, jeg har alltid trodd at husky var en tegning jeg :)

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Hvor gamle er de når de begynner å fade? Sånn cirka?

Locked