lavt antall unger

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

lavt antall unger

Post by Julie Erlandsen »

Hei!
Noen som vet om det er vanskelig å avle seg vekk fra små kull?
Jeg har sjekket mine data og alle mine kull har vært mellom 10 og 15 unger. Jeg har nå nylig opplevd to små kull. 3 og 4 stk. Bedømt ut fra hva mor utne anstrengelser klarer, ville jeg gjerne at mine kull skulle holde seg rundt 8- 12 unger.
Men altså er et par små kull en seiglivet trend eller en tilfeldig hendelse?
mvh Julie

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Små kull kan skyldes mange ting. Ofte når antallet unger faller dramatisk i en linje der det ofte er mange avkom, skyldes det sykdom. Kilham rat virus (KRV), Sendai virus, M. pulmonis og M. genitalis er noen av de patogenene som kan påvirke ferrtiliteten og levedyktigheten til fostre.

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Jag har gjort statistik på detta. Fint om du kan maila mig din data, så kan vi jämnföra våra statistik. :wink:

Ki

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Heidi wrote:Små kull kan skyldes mange ting. Ofte når antallet unger faller dramatisk i en linje der det ofte er mange avkom, skyldes det sykdom. Kilham rat virus (KRV), Sendai virus, M. pulmonis og M. genitalis er noen av de patogenene som kan påvirke ferrtiliteten og levedyktigheten til fostre.
Dette vet jeg ingen ting om, har ikke hørt om det før heller :? Har du noen sider som forteller litt om dette? Skal søke og se om jeg finner noe nå også. :)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ta et googlesøk på sykdommene.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

hmmm...
Det gjelder en rotte der jeg har god kontroll på linjen. De som har vært brukt i avl har hatt vanlig antall unger.
Jeg hadde ett lite kull og reparret for å se hva son skjedde. (alts med samme hanne) Også lite kull. Jeg lurer på om jeg skal ta et 3. kull med en annen hanne for å se om "problemet" om det er et problem, kanskje kan komme fra hannen. Jeg kjenner hunnens familie godt, men lite av hannens. Gamle fine rotteherrer kan jo selvfølgelig skjule ting.
Hennes søster hadde jeg også tenkt å parre nå. Men jeg blir jo i tvil..
Jeg må iallefall tenke litt først før jeg bestemmer meg. Er man i tvil om et kull, er det bestandig lurt å vente.
mvh Julie

Locked