high-white

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

high-white

Post by anita »

Kan en self bære high white - genet? Hvorfor / hvor ikke?
Anita

Henriette

Re: high-white

Post by Henriette »

anita wrote:Kan en self bære high white - genet? Hvorfor / hvor ikke?
Anita
Nej, high white er = en hvid aftegning, og i og med rotten ikke har noget hvidt på sig, kan dette ikke lade sig gøre..

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Å ja! Da forstår jeg bedre hvorfor denne og flere andre sider forteller at en self ikke kan bære megacolon / nedarve sykdommen til sine avkom - selv om den har kullsøsken som har sykdommen.
http://www.zen-rats.dk/zen-rats/default.asp
Men på andre siden forstår jeg da ikke dette:
http://bellaratta.com/
(The rattery - Previous litters - 2004 - 3GR Argento BN x BN Ashma)
Her er jo Ashma beskrevet som self? Dette er jo en oppdretter med lang fartstid, og hun har derfor neppe bommet på avtegning eller arvbarhet - hva skjedde her?
Anita

Henriette

Post by Henriette »

Jeg kan ikke udtale mig om hvad der er sket...

Men MC kan godt opstå af naturlige årsager og ved medicinering.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Takk for svar! Greit å få bekreftet hva som er trygt, og hva som ikke er det - også for en ikke-oppdretter som meg.
For nysgjerrig er jeg likevel. :D
Anita

Henriette

Post by Henriette »

velbekommen :sol:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg har en mistanke til at det hos Bellaratta er snakk om MC forbundet med hvit avtegning, ettersom alle tre i kullet som måtte avlives pga MC var blazed. Det står ikke hva slags avtegning Argento hadde, men han kan kanskje ha noen hvite tegninger skjult under silveringen? Headspot eller blaze? Ashma kan forsåvidt også ha headspot men en så liten en at det ikke synes, men det er da fullt mulig at hun ikke har noe gen som gir blaze/headspot. Det jeg er usikker på om er bevist er om rottene må få MC fra begge foreldrene - jeg mener at det er nok om mutasjonen bæres hos en av rottene. Den kan også oppstå spontant, men når det er snakk om flere i ett kull er det sannsynlig at det stammer fra en av foreldrene. Genstyrt MC kan skyldes mutasjon på to gener, ett som styrer produkjsonen av endothelin-B-reseptor, eller ett som styrer produksjon av c-kit-proteinet. Den første gir ofte markering i ansiktet og/eller pannen, og noen ganger flekkvise markeringer på resten av kroppen (ofte blazed, headspot, variegated). c-kit-mutasjoner gir det man kaller whitespotting, og gir ofte større hvite markeringer, helt hvit med sorte øyne, eller odd-eyes. I tillegg gir altså begge disse mutasjonene MC, endothelin-B-mutasjoner pga forstyrrelser i differensiering og migrasjon av nerveceller under utviklingen, c-kit-mutasjoner pga forstyrrelser i nervecellenes evne til sammentrekninger. c-kit-mutasjoner gir i tillegg en hel rekke andre problemer (orker ikke å liste opp akkurat nå).

Som Henriette nevner finnes det andre grunner til MC enn mutasjon på disse genene. Tyzzers disease skyldes at en bakterie som heter Clostridium piliforme finnes inni cellene. Bakterien smitter gjennom inntak av smittet mat, hvis en rotte har den vil de andre i samme bur snart også ha den. Sporene kan overleve i 1-2 år i infisert strø eller for. Noen få tilfeller av smitte i livmoren har forekommet. Både voksne rotter og unger kan få det, men det er mest vanlig hos unger når de begynner å spise fast føde. Det er vanskelig å medisinere den bort. Medisinering kan faktisk øke sjansene for utbrudd, spesielt hos voksne rotter.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Argento har headspot, står det. Ashma er self, og har gitt 9 unger i 2003 med BN Jay, også self - uten megacolon i kullet (men de var da heller ikke blazed oa)
I denne linken her er det også beskrevet megacolon etter self (x blazed); http://www.ratsociety.org/articlehighwhitecont.html
Those three darling babies in the picture in the ramekin at the top of the page were from a litter of five that I bred. They were born in November of 2000 to a blazed father and a self mother. At that point, I was still working out how to work with blazes as safely as possible. I was still under the misconception that the tendency toward megacolon could somehow be bred out by selective breeding. I had learned that his marking was the dominant blazing, the high-risk type, and that the safest way to breed him would be to a self, so that is what I did.
Det er ikke det at det så om å gjøre, men du vet... litt spennende er det jo... Og hvis poenget er å utrydde arvbar megacolon, så skulle vel det være en smal sak dersom det bare er å plukke ut self'ene. Men er poenget å beholde blazed - ja, da er det jo verre...
Interessant.
Anita

collaitz

Post by collaitz »

Det sidste link er yderst interessant læsning. Så kan det tænkes, at sikkerhedsselen med en self ikke er så sikker alligevel. Dog afhænger meget af, hvorfor rotten har den ekstreme aftegning den har (som det også kan læses) Nå jeg tror jeg vil tygge lidt mere på det, før jeg siger mere *G*

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

I den siste linken refereres det til både husky og roan, men jeg trodde de var det samme? Det vises til husky som en utsatt type mens roan er relativt "safe" fra MC... Noe jeg ikke har fått med meg i sammenligning av disse? :?:
Hvil i fred Rudy::.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Den amerikanske varianten som de kaller husky fader ikke. Vår husky er den de kaller roan.

collaitz

Post by collaitz »

Heidi wrote:Den amerikanske varianten som de kaller husky fader ikke. Vår husky er den de kaller roan.
Og den amerikanske, der ikke fader, er så det vi kalder blazed :wink:

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Har latt meg fortelle at denne var den amerikanske varianten av husky og kalles for 'badger'. Han fadet ikke. Var han bærer av high white da?

Image
Hilsen!
Rose

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Man sier vel ikke at han var "bærer av" high white når det er en genotype som kommer til uttrykk i fenotypen. Vår vanlige definisjon på "bærer" (ikke en vitenskapelig definisjon, men en praktisk en) er når vi vet at en rotte har arvet et variantgen som ikke vises, f.eks. ved dumbobærere, eller bærer av en bestemt farge (blue, fawn osv) i heterozygot form. Siden de genene som lager blaze, panneflekk osv (og som ofte kalles high white) ikke er recessive, men vises selv om rottene bare har arvet det fra ene foreldren, "bærer" de det ikke (etter definisjonen over). Hvis rotta på bildet ikke var etter huskyer eller huskybærere har han arvet andre tegningsgener, f.eks. hooded + blaze-gener.

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Ok, vet ingenting om foreldre. Han var omplasseringsgutt uten stamtavle.
Hilsen!
Rose

Locked