LÅNE AVLSDYR?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

LÅNE AVLSDYR?

Post by Julie Erlandsen »

Hei!
Siden det er viktig for rottebestanden at valg av avlsdyr gjøres med omhu av mennesker som vet hva de gjør når de skal sette i gang et kull, har jeg lyst til å komme med et lite hjertesukk og litt informasjon samtidig. To fluer i en smekk er ikke dumt. :)
Jeg har i løpet av de siste månedene stadig oftere fått hendvendelser angående utlån av hanner. Spørsmålene blir gjerne stilt på en måte slik at det lyser lang vei at det dreier seg om mennesker som ikke har den fjerneste anelse om hva avl dreier seg om.
Jeg har med få opphold hatt dyr av forskjellige sorter i omtrent 20 år. Har imidlertid om jeg husker riktig aldri hverken lånt eller lånt ut avlsdyr. Det betyr ikke at jeg aldri kommer til å gjøre det, men mennesket jeg låner ut til eller låner av må jeg stole på I nesten like stor grad som jeg stoler på meg selv. Det er flere grunner til det.
-jeg vil ikke utsette mine dyr for å sendes hit og dit. JEg er avhengig av tillit fra dyret og det er slik jeg ser det ikke forenlig med nettopp å sende de fra meg.
-om jeg mottar dyr til parring, utsetter jeg mine dyr for mulighet for smitte. MEd mange dyr forholder jeg meg til de råd jeg får av min dyrlege angående blanding av andres og mine besetninger.
-jeg gir ikke fra meg rotteunger til mennesker som bor lengre vekk enn at jeg kan besøke dem for selv å se hvordan de har det om jeg lurer eller komme om de nye eierne vil ha hjelp. Og jeg har ikke bil. Derfor sier det seg selv at å strekke det videre, som utlån av avlsdyr ville være pr i dag, er utenkelig for meg.
-man skal være nogenlunde enige om hva som skal til for at en gjennomføring av en parring skal kunne gjøres med godt resultat. Og med godt resultat mener jeg ikke at parringen skal gi perfekte unger, men at det resultatet man får gir informasjon som kan brukes til videre avlsarbeid.
-og hvilken garanti har jeg for at ungene blir plassert i gode hjem? Det kan godt være hjem som dette mennesket som har lånt min hanne mener er gode hjem, men mener JEG det samme?

JEg tror ikke jeg er så veldig hverken paranoid eller sær. Tror ikke en gang jeg kan sies å være kontrollfreak, men slik genmaterialet hos våre rotter er pr i dag, iallefall de jeg kjenner til, må jeg ha full kontroll over mine kull, om jeg i det hele tatt skal ha noen. Det innebærer at å låne ut avlsdyr er helt uaktuelt for meg. Ja, bortsett fra til et par mennesker som faktisk fyller mine hysteriske krav til hvilke punkter som må fylles.

Ja, så da vet dere det dere der ute. Det er ingen vits i å spørre meg om å få låne hanne til deres kull. Om situasjonen skulle forandre seg, så skal jeg heller med glede si fra om det.
mvh Julie

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Jag har också funnit ut att det är svårt att låna avelshannar. De hannarna som jag har lånat är från min egen uppfödning och då har vi avtalat det i förväg.

Det är dumt att sälja ungar långt bort som du skriver. Det kan jag säga att jag har lärt mig idag. Jag önskar ibland att besöka de eller i fall de skulle komma i retur, så kan det bli problemer med transport.

Det vill alltid vara en risk att låna djur pga smitta. Man må som du säger lita 100% på varandra.

Fullt kontroll har man om man inte blandar sig allt för mycket med andra. Trots allt är det ens egen uppfödning, så man tar egna beslut och lever med konsekvenserna.

Ki :les:

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

"Egne beslutninger og lever med konsekvensene."
Igrunnen veldig godt sagt, Ki!
Jeg er ikke så god på å gjøre det kort, jeg. :lol:
Julie

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Tackar :lol: . Prövar att vara kort, men det är inte alla som tycker det är utfyllande och må kanske ha det med tesked. Inte dig då Julie... :sol:

Ki

Locked