Unger født, men...

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Unger født, men...

Post by Heidi »

Jeg sitter og slår meg i hodet her, og føler meg som verdens verste oppdretter. Ting har ikke gått helt som de skulle. Hva som skjer videre vil tiden vise.

Lotte fødte på lørdag, men til tross for at hun hadde laget et fint rede i huset og hadde ligget der hele dagen, valgte hun den lille blå kurven helt oppunder taket som fødested. Dessverre var dette det verst tenkelige stedet - og jeg slår meg selv ennå for at jeg ikke tok den ut på forhånd. Jeg forventet forresten ikke unger før i dag, men likevel. 12 unger kom det, og det var lite plass i den lille blå kurven, i tillegg til at de runde hullene i den var som skapt for små rottehoder å sette seg fast i... og det gjorde de. Tre stykker satt fast, to hadde bare hodet igjennom men en hadde hodet og en arm tredd inn i hullet. Lotte strevde nå og da med å dra de løs, og de ble ganske oppskrapte, så jeg dyttet forsiktig på dem fra utsiden og fikk dem tilslutt løs.

Så var jeg veldig i tvil om hva jeg skulle gjøre - flytte hele kullet og Lotte ned i bunnen, eller håpe at alt gikk bra med dem? Jeg tvilte sterkt på at det siste ville gå bra, ungene ålte seg jo rundt og ble skjøvet hit og dit når Lotte flyttet på seg, så det var bare et spørsmål om tid før noen ville sitte fast igjen. Jeg ventet til jeg var sikker på at det ikke kom flere unger, og hun var ferdig med første amming, mens jeg hele tiden passet på at ikke flere satte seg fast. Så lokket jeg på henne, hun kom frivillig, og jeg fikk flyttet ungene ned. Men så gikk det galt. Lotte ville ikke ha noe mer med dem å gjøre, og jeg sto hjelpeløs og så på at hun time etter time bare lå i hengekøyen, og ikke tok seg av ungene.

Jeg satt oppe hele natten, fikk ikke sove, hadde kjempedårlig samvittighet fordi jeg jo følte at det var min feil at Lotte ikke tok seg av ungene. Regel nr 1 er jo å ikke røre nyfødte unger. Ikke turde jeg gjøre noe for de heller, tenkte på å legge varmeflaske inn, men kom frem til at jo mer jeg styrte med dem, jo mindre sannsynlig var det at Lotte ville ta til vettet og ta seg av dem. Jeg ventet og ventet, men selv ikke høylydt piping fra ungene fikk Lotte til å reagere.

Tidlig på morgenkvisten klarte jeg ikke å la være, og tok alle ungene ut i et transportbur med varmeflaske. Jeg satte Lotte nedi med ungene, i håp om at hvis en av dem klarte å suge seg fast til henne ville "morskjærligheten" blusse opp. Jeg visste jo at hun hadde melk. Hun trampet bare rundt nedi der og dyttet ungene inn i et hjørne, mens hun la seg i det motsatte hjørnet, og flyttet på seg hvis de kom i nærheten. Jeg var smådesperat, men klarte å tenke at jeg skulle gi de noen timer og håpe det beste. Jeg sov to timer, og tenkte at Bunnpris snart åpnet så jeg kunne kjøpe morsmelkerstatning. Da jeg sto opp igjen stresset Lotte, gnagde i kanten på buret og ville ut. Jeg gikk og kjøpte melk, og tok ut alle ungene. De var ganske kalde (jeg skulle ha skiftet varmeflasken, men prøvde jo samtidig å ikke forstyrre...) og en var død. Jeg la de på sofaen på varmeflasken og satte igang med foring. Heldigvis spiste alle sammen! Ikke mye, men nok til at de ble rehydrerte og fikk hvitt "magebelte". Jeg masserte de litt med fuktig bomull så de skulle få ut avføring. Holdt på i noen timer, det var jo stadig 11 stk.

Bjørn foreslo at jeg kunne legge alle sammen tilbake i buret og sette Snipp inn til dem når jeg var ferdig med foringen. Jeg har jo hørt historier om at fostermødre får melkeproduksjon, så jeg tenkte det var verdt et forsøk. Lotte var roet ned og lå og sov sammen med Snipp. Jeg la ungene inn i buret i en fille, og ventet spent. Lotte kom ned og snuste, og gikk rett opp og la seg igjen. Dette skulle hun ikke ha noe med å gjøre. Snipp derimot, viste seg å være en fantastisk fostermor - men uten melk. Jeg ble helt rørt når jeg satt og så på hvordan hun hentet dem en etter en og fant seg et hjørne med dem, og var plutselig mor igjen. Hun vasket alle grundig, og la seg beskyttende ned over dem. Jeg pustet litt lettere.

Hele søndagen gikk med til å fore unger en etter en. Snipp vasket og passet på, og la seg godt til rette på rygg med alle fire beina i været som en utslitt mor - men ungene diet ikke. Ikke spiste de mye heller, men litt. Akkurat nok. Jeg ventet på mandag morgen. Tok siste foring fra 8 til 10, og så suste jeg opp på Blindern og fikk tak i dyreavdelingen her, jeg visste at de hadde rotter, og håpet at de hadde et nyfødt kull. Det hadde de, og hun kunne få være fostermor! Hennes egne unger, 6 stk, var 4 dager gamle. Jeg raste hjem igjen og hentet ungene. I løpet av natten hadde en til dødd, og to var veldig skrale så de bestemte jeg meg for å avlive. 8 små ble puttet ned i buret til to avlshunner og en hann, og det lille kullet på 6.

Nå er det bare å vente. Jeg får bare se dem i arbeidstiden, for dyreavdelingen er stengt utenom arbeidstiden. Jeg er sliten, har dårlig samvittighet og er lei meg fordi jeg er en dårlig rottemor, men krysser fingre, håper, og venter. I morgen vet jeg om de ble akseptert eller ikke. Blir de det, har de en sjanse.

:cry:

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Oi ,oi for en historie :( er ikke rart du er sliten! Men en ting er helt sikkert, du er ikke en dårlig rottemor! Det er klart man får panikk når sånt skjer, og hadde du ikke tatt dem ned fra den kurven kunne jo flere dødd og kommet til skadet. Du ville jo bare ungenes beste og tok den beslutningen som du mente var best i øyeblikket. Nå er det viktig å tenke på å få ungene til å overleve etter den beslutningen du tok og gjøre det beste ut av det. og som sagt.. det kunne gått værre hvis du ikke hadde gjort noe. Det er det ingen som vet... jeg vet ikke hva jeg hadde gjort i en sånn situasjon..

Men du gjorde det du trodde var best, så du er ingen dårlig oppdretter eller rottemor! Krysser fingre for at det går bra!!
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

:( Huff da!

Men det er vel Lotte som er den dårlige rottemoren og ikke du, Heidi. Dette synes jeg ikke du skal ta på deg skylden for, jeg sender herved "ørtæver" til den dumme rottefrøkenen som gir blanke i ungene sine og overlater hele sulamitten til to- og firbeinte fostermødre.

Hilsen menneskelig rugekasse
- nesten litt sint på Lotte nå...dumme rotte! :-x
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Kjære fostermor - la oss få beholde mikroMoppene! :(
Anita

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

:(
Heidi, du er ingen dårlig oppdretter eller rottemor, tvertimot!! Du har gjort alt det du kan gjøre for ungene hittil og det at du fant en fostermor så fort er jo utrolig.

Krysser fingre for at fostermor tar vare på de små og at det ordner seg tilslutt.

Trøstetanker til deg.

Maggie_86

Post by Maggie_86 »

uff det må jeg si var en grusom historie, men som de andre har sagt så vil jeg ikke si du er en dårlig rottemor el oppdretter, for du har jo vist deg til å ha gjort alt du kunne.... Så dette er som nevnt tidligere tvert i mot :)

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Du gjorde det rette, Heidi. Små nurk har ikke godt av å bli dyttet gjennom små åpninger høyt oppunder taket, og selv om vi gjerne skulle sett at vi gjorde det, er ingen av oss perfekte og har muligheten til å tenke på alle mulige ventede og uventede valg fra en rottemors side.

Nurkene har i allefall fått en fostermor, og miniMoppsene skal nok klare seg helt fint. *trøsteklappe på*
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Nei, dette var da veldig leit HEidi! Du som er verdens mest ærlige og omtenksomme oppdretter! Dette er tilfeldigheter som kan skje alle!
Hvordan går det med ungene nå?
JEg har også forøvrig nettopp hatt en ubehagelig kullopplevelse. Ungene ble født så for sent at jeg hadde gitt opp at det i det hele tatt skulle komme noen. Moren virket også uforandret. Minimal vektøkning. Jeg satte henne derfor inn til jentene igjen. Kort tid etter raste det ut unger. Min lille sønn fant dem heldigvis. 3 stk hadde falt ut av buret og ned på gulvet. Ganske kalde var de også. Jeg rasket sammen en fødende rotte og ungene og la alle rett inn i en mørk kasse. (for å gi dem ro uten stimuli ) Jeg hørte på lydene at hun stelte dem, men jeg turte ikke løfte av lokket før dagen etter. JEg har også vært veldig forsiktig med å røre ungene. Det ser ut til at hun ordner opp, men dette kunne jo ha gått riktig galt.
Tror et er en stor forskjell på ditt og mitt tilfelle, Heidi. Noen av ungene satt fast hos deg. Etter min erfaring forstyrrer det moren veldig når ungene har noe vondt. (skal ikke mye til!!) Det er nok derfor hun ikke klarte å forholde seg til dem. MEn du må ikke tenke at du burde ha tatt den kurven ut. Noen utfordringer må et dyr ha, som f. eks å finne det beste stedet å legge ungene sine. Fødselen kom nok bare litt brått på henne.
Håper fostemoren fungerer. Det er jo veldig ofte slikt går bra.
Lykke til!
mvh Julie

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

huffameg! håper, håper det går bra med de små barna. stakkars små, og stakkars deg heidi. men jeg synes det var snarrådig gjort å reagere som du gjorde. krysser fingere og tær...
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Du kunne jo ikke have forudset det, og det er dumt at gå og spekulere over bagefter, hvad man burde have gjort :(
Krydser fingre for, at det skal gå godt :(
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

hverken heidi eller lottepotte har gjort noe galt. mennesker kan ikke forutse alt, og dyr er ikke maskiner...det kan virke rart at lotte reagerte som hun gjorde, men det er ikke uvanlig at dyr skifter mening i siste øyeblikk om hvor de skal legge ungene. det er for å lure rovdyr. haha, dere tror ungene mine er her, men det er de ikke! katter gjør ofte det. søsteren min har en katt som fikk tre kull før hun ble sterilisert, og hun lot som om hun syntes kurven var en genial ide helt til hun skulle føde- da var det rundt å lete etter noe helt annet. vet også om en fjøspus som fødte inne i isolasjonen i stallveggen, og ungene døde. kattemoren ville bare være lur og finne et varmt sted til barna sine- men glassvatt var ikke så bra, desverre. av og til blir instinkter litt malplassert i vår verden, men det er ikke noe galt med dyra for det.
vet ikke om det hjelper, heidi. men du kunne faktisk ikke gjette hva lotte hadde planer om...
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Ole...

Post by Ole... »

Går ikke an å safe alle veier og ingen kunne forutsett det dær når man atpåtil står å ser på forberedelsene til det andre reiret. Håper det går bra med resten av ungene

Anette
Hamstrer mat
Posts: 347
Joined: 12 Feb 2004, 20:59
Location: Sarpsborg, Østfold

Post by Anette »

Du skal ikke være sur på deg selv for dette. Du gjorde det beste, og sånn det var kunne du ikke gjort mye anderledes ;)
Syntes du var flink jeg, som klarte å skaffe morsmelkerstning, reservemamma og reservemamma igjen på så kort tid :D Tenk på det istedet du ;)

Krysser fingrene for at det går bra med babyene som er igjen :thu:
Hold oss oppdatert ;)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Tusen takk for all støtte og fine oppmuntrende ord, både her og på mail. Dessverre døde seks av ungene allerede første natten, og en til natt til i dag. Bare en liten tynn gullklump er igjen, som strever fælt med å få tak i en patte blant alle de tre ganger så store labrotteungene. I og med at dyreavdelingen er en "lukket avdeling" får jeg ikke gjort annet enn å ta en liten titt ned i kassen en gang om dagen og knapt nok det. Det var betingelsene, det var enten eller. Jeg har ikke store forhåpninger til den lille som er igjen, i morgen er den nok borte den også. Jeg er fortsatt preget av det som skjedde og kommer nok til å være litt mindre her et par dager fremover - hvertfall hvis den siste ikke overlever.

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Huff.. Føler med deg.

Locked