Parring vurderes, dyrebutikkkull. Interesse?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Anette
Hamstrer mat
Posts: 347
Joined: 12 Feb 2004, 20:59
Location: Sarpsborg, Østfold

Parring vurderes, dyrebutikkkull. Interesse?

Post by Anette »

Hei :D

Jeg har lenge hatt lyst til å videreføre min Emmet`s flotte gemytt. Han er stille, rolig, kosete og gjør ingen ting ut av seg i buret. han går i en flokk på 4 og er aldri involvert i noe bråk. ;)
Han er en skikkelig kosegris og utrolig snill.
Han har aldri vært syk.
Han er kjøpt i dyrebutikk, så jeg vet desverre ingenting om hans bakgrunn. Derfor er jeg også litt i tvil, og har derfor ventet til han nå er 18 mnd. Men han har som sagt aldri vist noe tegn til dominans eller agressivitet.

Han vil jeg evnt parre han med er Frøydis som er helt som Emmet (men i en mindre utgave :lol: ) Altså det samme gemyttet ;) Hun er en skikkelig kysserotte, som bare vil sitte på skuldra og få kos og oppmerkosmhet. Hun er utrolig snill og en kosegris. Syntes jenter ofte er mindre kosete enn gutter, men hun er virkelig supersosial og utrolig glad i å ligge på fanget og lage rede i håret alle hun møter :lol: :lol:
Hun har aldri vært syk. Hun går i en flokk på 5 rotter. Hun er den som har bodd i buret lengst, og har godtatt de 4 nye en etter en veldig godt :D
Hun er også butikkkjøpt, så jeg vet ingenting om hennes bakgrunn.

Emmet er agouti dumbo rex, født ca 3.oktober. (19 mnd)
Frøydis er agouti toppøret dobbeltrex, født ca 13.nov. (6 mnd)

Jeg klarer jo fortsatt ikke å finne ut av å legge bilder inn på forumet :oops:
Så bilder kan sees på mitt space:
http://spaces.msn.com/anetterjoh/?_c02_owner=1
Se under "fotoalbum" "Mine rotter" og velg fullstendig visning. Der ser dere begge rottene ;)

Jeg vil gjerne høre meninger og tanker om dette kullet som jeg har lyst til å lage og evnt intresse for unger. ;)

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Har du lest avlsveiledningen? ;)
Og foreldrene hørtes ut som at hadde fin pels,gemytt og helse!
avls linja må jo starte et sted! ;) [/
color]
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

WoW - det der ga meg virkelig en nær blindeskrift-opplevelse ...
Anita

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Var det ikke ett eller anna med at dobbelrexer kunne være dårlige mødre, eller ha liten melkeproduksjon? Eller er det meg som husker feil nå? De høres jo ut som noen fantastiske engler begge to da! :) Hvor mye veier de da? :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

For et spm! :D Jeg kjenner det dirre i tankerekkene til folk! Du er et modig menneske! :lol: :lol: :lol:
Fra spøk til alvor. Jeg har selv gjort lignende ting. JEg har ei rotte som har hatt 2 kull. Hun er nå over 2 år. Fortsatt kjempesprek og ble kjøpt i dyrebutikk. Jeg valgte å bruke henne fordi jeg mente det var flere viktige grunner til å føre hennes gener videre. Likevel er det jo begrenset hva man vet om hva som ligegr i rotta selv om rotta man har foran seg har alt en kjæledyrrotte bør ha. Det ligger jo derfor mange usikkerhetsmomenter der. Det jeg gjorde var å ha full kontroll over alle ungene. Satte de ut til folk rundt om slik at jeg hadde full kontroll. Ja, jeg følger dem fortsatt. Det har gått veldig bgra med disse.
Så etter min mening: om man har et gpodt svar på hvorfor man vil gjennomføre parringen. (ja, jeg mener hva man kan svare seg selv) og at man kan følge godt med i etterkant i forhold til hva ungene blir brukt til, og hvordan de har det, KAN det være grunner for å gjennomføre en slik parring. JEg ville imidlertid ikke ha gjort en slik parring om det ikke var for at jeg ville ha satt disse ungene inn i et mer langsiktig avlsopplegg. Et slikt kull isolert sett ville for min del ikke vært interessant å gjennomføre. MEn jeg tror det kan være riktig og viktig å tenke langsiktig og plukke gener fra forskjellige dyr i flere generasjoner for å ende opp i noe som er friskere enn det vi ser i vår rottebestand i dag. Så syke og svake som rottene er i dag, er det svæ'rt svært viktig å ta noen sjanser. Hvilke sjanser som er de rette å ta, er jo det store spørsmålet i dette. Et viktig poeng er jo her hvordan man forvalter resultatet, i generasjonen etter og generasjonen etter det igjen......Det blir maaaange rotter av sånn tenkning! :lol:
Lykke til!
mvh Julie

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Spm om dobbelrex har jeg ikke tatt stilling til i det hele tatt.
Du burde kanskje forhørt deg med noen som har erfaring med dobbelrexmødre før et evt kull?
nok en vennlig hilsen :)

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Var det ikke ett eller anna med at dobbelrexer kunne være dårlige mødre, eller ha liten melkeproduksjon?
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.ph ... h%E5rl%F8s
Anita

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Ok, da var det meg som rotet! :) Var nok det jeg forventet meg, egentlig. :P
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Anette
Hamstrer mat
Posts: 347
Joined: 12 Feb 2004, 20:59
Location: Sarpsborg, Østfold

Post by Anette »

rottegal wrote:Har du lest avlsveiledningen? ;)
Og foreldrene hørtes ut som at hadde fin pels,gemytt og helse!
avls linja må jo starte et sted! ;) [/
color]


Jeg har lest avlsveiledningen så mange ganger at jeg snart kan den utenatt ;)
Har hatt rotter i snart 7 år, så dette er nøye gjennomtenkt :D

Anette
Hamstrer mat
Posts: 347
Joined: 12 Feb 2004, 20:59
Location: Sarpsborg, Østfold

Post by Anette »

Hoyst_87 wrote:Var det ikke ett eller anna med at dobbelrexer kunne være dårlige mødre, eller ha liten melkeproduksjon? Eller er det meg som husker feil nå? De høres jo ut som noen fantastiske engler begge to da! :) Hvor mye veier de da? :)
Det gjelder ikke dobbeltrex, men ekte hårløse ;)
Ja, de er virkelig noen engler :D
Oj, vekta har jeg glemt å skrive ja.. :oops:
Frøydis veier 325 gram og Emet veier 590 gram

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Hoyst_87 wrote:Var det ikke ett eller anna med at dobbelrexer kunne være dårlige mødre, eller ha liten melkeproduksjon? Eller er det meg som husker feil nå? De høres jo ut som noen fantastiske engler begge to da! :) Hvor mye veier de da? :)
Gentager: Ikke dobbeltrexer, men fuzz og ægte hårløse. Det skulle dog ifølge en canadisk opdrætter være en meget lille procentdel af dem det egentligt drejer sig om, så det er ret tæt på at være en skrøne, og den lille procentdel er der så skrevet en artikel om, så nu tror folk, at det gælder for alle hårløse ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Annbritt wrote:
Hoyst_87 wrote:Var det ikke ett eller anna med at dobbelrexer kunne være dårlige mødre, eller ha liten melkeproduksjon? Eller er det meg som husker feil nå? De høres jo ut som noen fantastiske engler begge to da! :) Hvor mye veier de da? :)
Gentager: Ikke dobbeltrexer, men fuzz og ægte hårløse. Det skulle dog ifølge en canadisk opdrætter være en meget lille procentdel af dem det egentligt drejer sig om, så det er ret tæt på at være en skrøne, og den lille procentdel er der så skrevet en artikel om, så nu tror folk, at det gælder for alle hårløse ;)
Åja. Jammen da er det jo ikke noe stress da! :) Da var det som jeg tenkte, at jeg kanskje rotet litt. Men da lærte jeg noe nytt i dag også! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg må si meg enig i mye av det Julie Erlandsen skriver. :thu:
Hvis du har tenkt å følge opp hele kullet nøye og eventuelt vidreføre linjen, så syntes jeg ikke dette var noen dårlig idé ;)
Virker som om du har planlagt mye og er godt forberedt.
Av en liten erfaring så kan jeg nevne at det å ha et kull er mer arbeid en hva man tror på forhånd.
:sol:

Anette
Hamstrer mat
Posts: 347
Joined: 12 Feb 2004, 20:59
Location: Sarpsborg, Østfold

Post by Anette »

§ RatGirl § wrote:Jeg må si meg enig i mye av det Julie Erlandsen skriver. :thu:
Hvis du har tenkt å følge opp hele kullet nøye og eventuelt vidreføre linjen, så syntes jeg ikke dette var noen dårlig idé ;)
Virker som om du har planlagt mye og er godt forberedt.
Av en liten erfaring så kan jeg nevne at det å ha et kull er mer arbeid en hva man tror på forhånd.
:sol:
Ja, jeg har lyst til å lage en linje hvor jeg vil følge opp og videreføre den hvis den viser seg å være en god linje :D
Jeg har hatt et kull før, nå i januar (Abbakullet som ikke var planlagt, men som kom og som ihvertfall ikke ga meg mindre lyst til å starte som oppdretter. Mye jobb, men absolutt verdt det)
Men dette er planlagt og godt gjennomtenkt. Så hvis det viser seg at det er god interesse etter ungene vil jeg lage dette kullet ;)

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

men...det er en ting jeg lurer på: Tar det ikke lengre tid og klare og parre en gammel hannrotte med ei ung hunnrotte(Pga. aktiviteten)? ;)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Locked