rotteunger som dør

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

rotteunger som dør

Post by Julie Erlandsen »

Hei!
Jeg har vært heldig og sluppet dødsfall på små rotteunger tidligere,selv om jeg har hatt mange kull. I mitt nåværende kull døde de 2 minste. Naturens utskillelse, men hvor vanlig er det? Jeg har sett litt rundt omkring på internett og det virker som om det er så vanlig at jeg ikke behøver å ta noen videre hensyn til det for videre avl?
Dere avlere der ute: om alt annet har gått bra, hvor mange unger skal dø i løpet av de første 2-3 uker før dere ville ha stoppet for videre avl? Rotta fikk 12 unger.
mvh Julie

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jo større kullet er, jo større sjanse for at noen ikke lever helt opp, uten at det behøver å være et tegn på noe negativt. Rottas biologi er jo i utgangspunktet laget nettopp slik. De får mange unger, investerer relativt lite i dem, og sjansene for at noen dør er stor, samtidig som at sjansene for at noen lever opp og fører genene videre er stor (fordi de er mange). To av tolv er ikke mange, mens to av fire er mange. Dødfødte rotteunger og rotteunger som dør i løpet av de tre første dagene er nok vanligst, mens jeg ville ha vært mer bekymret dersom unger døde etter f.eks. 1 eller 2 uker. Så tidspunktet må tas med i betraktningen. Det er vanskelig å si et eksakt tall på hvor mange det er "ok" at dør, på grunn av dette, men i avlsveiledningen sier vi at grensen er på 30% dødfødte. Jeg mener det bør inkludere de som dør før avvenning.

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Det er heller ikke unormalt, at den første unge der kommer ud, er dødfødt, da presset fra veerne er så stærkt på dette tidspunkt, indtil der er "hul igennem".
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Locked