hva gjør jeg nå?
Moderator: Moderatorer
hva gjør jeg nå?
Jeg kjøpte i dag to rottunger på en dyrebutikk. Der sto hannene og hunnene i samme bur. Den ene rottungen er antakeligvis drektig, hun er større og rundere rundt magen en sin søster. De er rundt 6uker gamle.
Hvor stor sjangse er det for at hun er drektig?
Begge to er av fargen husky og er kjempe nydelige.
Er så redd for at dette skal gå galt.
Så hvordan er erfaringen deres?
Jeg ringte de å sa at de måtte skille de siden de ble skjønnsmodne rundt fire. 5uker gamle(er det riktig), det eneste de sa da var, hæ blir de kjønnsmodne så tidlig?
Så sa jeg at de måtte bli kvit flisen, da sa de bare hæ tåler de ikke flis?
Vel så hvordan tror dere at dette går? er veldig redd for at dette skal gå galt.
SÅ hva gjør jeg nå hjelp meg.
Tusen takk på alle svar på forhånd
Hvor stor sjangse er det for at hun er drektig?
Begge to er av fargen husky og er kjempe nydelige.
Er så redd for at dette skal gå galt.
Så hvordan er erfaringen deres?
Jeg ringte de å sa at de måtte skille de siden de ble skjønnsmodne rundt fire. 5uker gamle(er det riktig), det eneste de sa da var, hæ blir de kjønnsmodne så tidlig?
Så sa jeg at de måtte bli kvit flisen, da sa de bare hæ tåler de ikke flis?
Vel så hvordan tror dere at dette går? er veldig redd for at dette skal gå galt.
SÅ hva gjør jeg nå hjelp meg.
Tusen takk på alle svar på forhånd
Hvis det er riktig at de er seks uker gamle er sjansen liten for at hun er drektig. Men sannsynligheten for at dyrebutikken sier feil alder er stor, så det kan hende de er eldre enn du tror. Hvor mye veier de?
Rotter blir kjønnsmodne en gang mellom 6 og 8 uker gamle, men vanlig praksis er å skille kjønn ved 5-6 ukers alder for å unngå overraskelser.
Rotter blir kjønnsmodne en gang mellom 6 og 8 uker gamle, men vanlig praksis er å skille kjønn ved 5-6 ukers alder for å unngå overraskelser.
-
- Gammelrotte
I denne tråden har jeg lagt ut en del linker som handler om avl og hva det innebærer, smart å lese hvis det viser seg at rotta er drektig. 

Julianne
Julirottenes omplassering
Julirottenes omplassering
-
- Gammelrotte
Da er de mest sannsynlig rundt 4 uker gamle, tror jeg. Får håpe de ikke er kjønnsmodne ennå; hvis de er yngre enn det dyrebutikken oppgav, er det absolutt mulig. Krysser fingrene for at de små damene ikke har miniboller i ovnen!
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com
ja vi får krysse fingrene for at de ikke er drektige. De i dyrebutikken har avlet de opp selv og de sier at de er rundt 6uker. Rottemor fikk 16 unger i kullet sitt. så nå har de 10 unger igjen etter jeg kjøpte de to hunnene.
De er tamme da, spiser av hånden allerde så det er positivt da, ellers er gamle mor meget snille med de.
De trives godt i buret.
De er tamme da, spiser av hånden allerde så det er positivt da, ellers er gamle mor meget snille med de.
De trives godt i buret.
Vektøkningen kan komme fra mange ting, de er jo veldig små, rottene dine.
Den kanskje mest antagelige grunnen er at du gir de mer næringsrik mat enn de fikk i dyrebutikken. Dette skal jo igrunn ikke så mye til. Færre i kampen om de beste bitene, større ro til å spise, etc. De er i tillegg i en alder hvor de vokser svært mye (og på ganske kort tid).
Hvorvidt hun kan være drektig ville jeg ha sett an en stund fremover. Men jeg har sett på mine dyrebutikkrotter at de har hoppet ganske stort i vekten over kort tid etter at de har kommet i hus og fått annen mat.
Den kanskje mest antagelige grunnen er at du gir de mer næringsrik mat enn de fikk i dyrebutikken. Dette skal jo igrunn ikke så mye til. Færre i kampen om de beste bitene, større ro til å spise, etc. De er i tillegg i en alder hvor de vokser svært mye (og på ganske kort tid).
Hvorvidt hun kan være drektig ville jeg ha sett an en stund fremover. Men jeg har sett på mine dyrebutikkrotter at de har hoppet ganske stort i vekten over kort tid etter at de har kommet i hus og fått annen mat.

Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com
-
- Alfatryne
i ett kull på 16 unger er det ikke så rart om de er små. i kombinasjon med halvdårlig mat som de ofte får i butikk er ikke annet å vente, men fint at de legger på seg hos deg, da! håper det ikke skyldes graviditet...
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!
Hei. Jeg kjøpte to hannrotter i dyrebutikk i begynnelsen av året. De veide 75 gram da jeg kjøpte dem, hadde lus og LVI. Tok dem til dyrlegen og de ble friske igjen ganske fort. De la på seg 100 gram på under en uke, så det kan godt være at det bare er god og næringsrik mat som gjør at de legger masse på seg. Men hvor mye har den andre lagt på seg i forhold?
-
- Gammelrotte
Sånn 5-7 dager før har keg gjort!Lisbeth wrote:Nå har jeg veid begge de små rottungene den ene veide 90g hun har gått opp fra 81g den andre veide 102g i dag. Magen blir jo bare større og større. Jeg har kjøpe eget bur til henne(til eventuelle fødsel) men når skal jeg sette henne over i eget bur:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*