Privat eller dyrebutikk??

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Zabibi

Privat eller dyrebutikk??

Post by Zabibi »

Jeg vil gjerne begynne med opprdett så jeg vil gjerne høre deres mening. Skal man da selge ungene til Privat personer eller til dyrebutikker? Hva synes dere :?:

Nova

Post by Nova »

Jeg har ikke drevet oppdrett, men jeg ville aldri solgt til dyrebutikker. Der får de det ofte ikke bra nok med hensyn til nok håndtering, burstørrelse osv. Dessuten vet du jo ikke hva slags mennesker den ender opp hos :(

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

viewtopic.php?p=44818#44818

Har jeg misforstått det du skrev i tråden over, eller har du kun hatt en rotte før? Hvis det stemmer, vil jeg anbefale deg å heller gå til anskaffelse av et par rotter av samme kjønn kun for å ha dem som kjæledyr. Det er lurt å sette seg godt inn i rotter og rottehold før man vurderer avl. Jeg har hatt rotter i snart 4 år (tilsammen 13 stykk) og synes ikke jeg har nok erfaring eller kan nok om rotter, rottebiologi og genetikk til å drive med avl; hvor mye erfaring man synes er tilstrekkelig er individuelt.

Noen generelle tanker omkring hvorvidt man skal avle eller ikke fra mitt ståsted:

Motivet bak ønsket om å drive med avl minst like viktig som erfaringsgrunnlaget. Jeg siterer fra min hjemmeside noen spørsmål jeg synes det er verdt å stille seg selv:
1. Er det for rottenes del eller for min egen del jeg velger å parre to rotter?
2. Er det nødvendig at akkurat jeg avler rotter?
3. Hvordan skal jeg skaffe rotteungene nye hjem?
4. Er jeg klar for ansvaret? (Sykdom blant de øvrige rottene eller problemer i forholdet mellom rottemor og barna kan kreve MYE arbeid.)
5. Kan jeg stole på at kjøperne har gode intensjoner for rotteungene og vet å ta vare på dem?
6. Har jeg plass til opptil 20 nye rotter?
7. Hvorfor vil jeg avle?
Etter å ha tenkt igjennom disse spørsmålene, kom jeg til den konklusjonen at avl ikke var noe jeg kunne tenke meg å drive med. Jeg har mange sterke meninger om avl, men jeg er ikke klar for ansvaret med å avle på rotter, fordi jeg ikke kan komme til å leve opp til min egen høye standard.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

*Flyttet til Genetikk og avl*

Zabibi

Post by Zabibi »

jeg har hatt rotte før. Tenkte å skaffe meg 2 hunnrotter. Jeg har også tenkt ha rotter en liten stund først hvis jeg vil begynne med oppdrett. Jeg vil lese og lære meg alt jeg kan først sånn at jeg kan gjøre det beste for rottene:) :les: :les: :les:

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Lurt. :thu: Kos deg som rotteeier og lær deg mer, så kan du vurdere senere en gang om avl er noe for deg. Er det jeg holder på med. :D

Locked