blue rat

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

blue rat

Post by tantepose »

På handlekveld på senteret jeg jobber kom jeg før jul over en liten søt venn i dyrebutikken! :lol: Hun låg så rolig i hendene mine og måtte selvsagt bli med hjem...De sa hun var ei blårotte med rubin øyne.Hun er kvit under og opp mellom ørene og lys "blå" ellers.Hun er veldig tillitsfull og bodde,sov ved halsen min fra første stund.Hun spretter og leker med fingrene mine og virker frisk og fin.Stjeler maten min og dytter hunden unna :lol: Det jeg lurer på er hvorfor det er så lite å se av samme type både her på ntr og youtube?Er det en "ny" farge,er de utsatt for sykdom?Hva kalles denne lysblå oppå,kvit under med rubinøyne?Noen som vet litt?
HUN ER VERDENS BESTE! :lol: :rottehode:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

blue rat

Post by tantepose »

PS. de sa hun kom fra sverige :rottehode:

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Blå rotte med ruby auger? :shock: Det har eg aldri høyrt om. Har du moglegheit for å få tatt eit bilete av ho? Dersom du ikkje veit korleis du skal legge det inn på forumet, kan du sende det til meg, så kan eg hjelpe deg. :)

Rotter er forresten flokkdyr, så dersom du kun har ei, hadde det vert best for jenta di om du skaffa ei til. :)

Velkommen til forumet! :)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

blue rat

Post by tantepose »

Er det sant? :) Joda,hun har "røde"øyne og ser vel litt dårlig da?Hun er forsiktig med høyder,undersøker alle omgivelser nøye og har alltid retretten klar... :D Legger også "spor" etter seg...har hørt det er mest gutter som gjør det.Har filmer av henne på youtube,"blue,my rat". Kanskje du kan se der? :D :rottehode:

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Okei, skal sjå der.

Så ho er frå Sverige? Då er ho nok frå Imazo (svensk grossist som driv med masseoppdrett av rotter etter bestilling). Eg og ei anna på forumet her har akurat fått blå rotter frå Imazo også, og dei har klikka (veldig aggressive) allerede i ein alder av 4 mnd, så eg håpar det går betre for deg og di. :) Rotter frå Imazo har forresten nesten alltid midd, så det hadde eg villa sjekka rotta for. :)

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Hvilken av filmene er det?
Gi en link? :)

EDIT: Tror jeg fant de - hvis det er flere.
spiser hun tomat? Da er hun husky. :)
Last edited by Intet on 06 Jan 2007, 21:36, edited 1 time in total.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Jeg kikket på NTF sine hovedsider og fant følgende beskrivelse av fargen blue/blå:
Blue
Blågrå, jevn farge på hele hårstrået. Det er stor variasjon i intensiteten på de blå fargene, og noen har lysere underside enn over ryggen. Øynene er svarte eller mørk ruby. Blue er en recessiv variant.
Det høres ut som om rotten er helt normal. Det at hun er hvit enkelte steder kan kanskje bety at hun har en annen tegning enn self, f.eks. berkshire husky? Så herlig at hun er så tillitsfull!
;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Mest sannysnlig høres hun ut som en blue husky. :)
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Javisst er ho blue husky. Veldig flott rottefrøken! :D

Men at blue kunne ha ruby auger var eg jaggu ikkje klar over. Men man lærer jo så leinge ein lev, heiter det vel.. :lol:

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Pia: Det er dei 2 første videoane her :)

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Det var de jeg trodde. :) Hun er vakker. :)
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

blue rat

Post by tantepose »

Tusen takk for velkomsthilsenen! :D "Hva" har du da? :D :rottehode:

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Min er ein blue self toppøyra. Bilete av han ligg i bildegalleriet ("nokre bileter"). Rotta heiter Smurf.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

blue rat

Post by tantepose »

Så artig med mange svar!Blir helt forvirret av alle beskrivelsene.... :?
Husky,er det når de har kvit nese og opp i spiss mellom ørene,uavhengig av farge? :) OG JA,ER HUN IKKE NYDELIG!Er 5 filmer av henne... ;) :rottehode:

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »


Post Reply